وزیر امور خارجه: ارمنستان اطمینان داد از خاکش تهدیدی متوجه ایران نمی‌شود وزارت بهداشت غزه: ۴۰۳ فلسطینی در ۲۴ ساعت گذشته به شهادت رسیده‌اند کودتای ۲۸ مرداد؛ نقاشی دیو روی دیوار ایران! ۳۶۰ کارمند سازمان ملل در جنگ غزه کشته شده‌اند رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: ایران، آذربایجان و ارمنستان اجازه حضور بیگانگان در منطقه را نخواهند داد وزارت بهداشت فلسطین: هر ۴۰ دقیقه، یک کودک در غزه شهید می‌شود پزشکیان: ایران خواهان تثبیت صلح در منطقه قفقاز بوده و خواهد بود آیت الله علم الهدی: گروهک منافقین، ابزار اصلی دشمن برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران است | ضرورت به‌روزرسانی اسناد تروریسم و مقابله رسانه‌ای با منافقین قطر پاسخ حماس به پیشنهاد آتش بس را بسیار مثبت دانست جزئیات سفر پزشکیان به بلاروس اعلام شد پزشکیان: نگرانی از حضور نیرو‌های ثالث در مرز مشترک ارمنستان باید برطرف شود نشست خبری رئیس جمهور ایران و نخست وزیر ارمنستان آغاز شد (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) حماس خواستار فشار حداکثری بر رژیم اشغالگر جهت توقف نسل‌کشی در غزه شد گاردین: نژادپرستی ساختاری دلیل انفعال اروپا در قبال غزه است امضای ۱۰ تفاهم‌نامه و سند همکاری میان ایران و ارمنستان در ایروان (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) جانشین فرمانده کل سپاه: آمادگی ما نسبت به ۲ ماه قبل افزایش داشته است برگزاری نشست خصوصی پزشکیان و پاشینیان رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مطرح کرد: از بحران آب و مصرف مازوت تا حضور نایب‌رئیس‌های مجلس در ایام پایانی صفر در مشهد + فیلم مدودوف: رهبران اروپایی نتوانستند ترامپ را شکست دهند آمریکا ناوشکن‌های خود را به آب‌های ونزوئلا اعزام کرد | مادورو: ۴.۵ میلیون نیرو بسیج می‌کنیم نگاهی به ادعاهای ترامپ درباره پایان دادن به ۶ جنگ مراسم استقبال رسمی از پزشکیان در ارمنستان برگزار شد (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) ترامپ در پایین‌ترین سطح محبوبیت در دوران ریاست‌جمهوری‌اش نماینده مردم مشهد در مجلس هفتم، هشتم و یازدهم: هیچ جریان سیاسی نباید از رهبری جلو بزند یا عقب بماند | تأکید بر همدلی ملی در شرایط حساس کشور ۱۶ غیرنظامی در حملات بامدادی رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) چک برگشتی | جمهوری چک فعالیت سفارت خود در تهران را از سر گرفت زلنسکی: هنوز توافقی برای صلح حاصل نشده | تبادل سرزمین، موضوعی میان من و پوتین خواهد بود
سرخط خبرها

آیا ایران و چین در صنعت خودروسازی وارد می‌شوند!؟

  • کد خبر: ۳۴۴۷۷
  • ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
آیا ایران و چین در صنعت خودروسازی وارد می‌شوند!؟
در پی اعلام رییس اتاق بازرگانی ایران و چین مبنی بر اینکه در یکی از بند‌های برنامه راهبردی ۲۵ ساله دو کشور به تاسیس شهرک خودرویی اشاره شده است، یک فعال قطعه‌ساز می‌گوید ایران علاوه بر سرمایه‌گذاری چین در ایران باید طرحی داشته باشد برای تولید مشترک میان دو کشور تا از این توافق، صنعت خودروسازی هم زمینه توسعه را پیدا کند.
به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا نجفِی‌منش، فعال حوزه قطعه و خودروسازی به امکان همکاری‌های مشترک در صنعت خودروسازی و قطعه سازی میان ایران و چین اشاره کرد و گفت: هنوز این توافق صرفا در حد یک سند ۱۸ صفحه‌ای و در حد پیش نویس است. به همین دلیل بخش زیادی از بحث‌هایی که حول آن شده برای من حداقل قابل فهم نیست. درواقع متوجه نمی‌شوم چگونه می‌توان به این اظهارات دست زد وقتی که هنوز هیچ چیزی در حد یک قرارداد اجرایی منتشر نشده است.

او تاکید کرد: من همیشه از هرگونه افزایش همکاری‌های بین‌المللی استقبال کرده و می‌کنم. در این مورد هم حتما که اتفاق خوبی است اگر رابطه ما با کشوری، چون چین که از کشور‌های توسعه یافته جهان امروز است افزایش یابد به سود اقتصاد خواهد بود و طبیعتا از این بابت هم خوشحالم.

این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: البته نگرانی‌ها در این مورد هم قابل درک است. اقتصاد ما چندین بار کوچکتر از اقتصاد چین است و انتظار می‌رود دولتمردان و مسئولان ضمن ارتقای توان اقتصادی کشور به این مساله هم توجه کنند تا کار به جایی نرسد که اقتصاد ایران صرفا پله ترقی چین شود.

نجفی منش درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صنعت خودروسازی چگونه می‌توان از این صنعت نسبتا نوظهور چینی به سود تقویت داخل استفاده کرد تاکید کرد: چینی‌ها اکنون سالانه ۲۸ میلیون خودرو تولید می‌کنند که در سطح جهان هم رقم فوق العاده زیادی است. ما باید در فعالیت‌های مشترک قطعاتی را که می‌توانیم تولید کنیم به چین صادر کنیم و در مقابل قطعاتی که در تولید آن ناتوانیم را بگیریم و این مهم باید در چارچوب تهاتر صورت بگیرد. این رابطه اگر متوازن باشد به رشد صنعت خودروسازی ایران منجر می‌شود.

او افزود: همچنین سرمایه‌گذاری و واردات تکنولوژی بخش‌هایی که در آن ضعیف هستیم یا نیاز به ارتقا داریم هم به سود ما خواهد بود. برخی قطعات را ما امروز نمی‌توانیم تولید کنیم، اما با بهره جستن از تکنولوژی غول شرقی این مهم عملی خواهد بود و اگر طرفین در ادامه توافق در حوزه خودروسازی بر این مبنا را عملی کنند اتفاق مبارکی است.

این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: با این حال نباید فراموش کنیم که اصل در این میان ما هستیم. هر طرف به دنبال سود خود است و ما باید مسیری را تبیین کنیم و موافقت طرف مقابل را جلب کنیم که ضمن سود جستن طرف مقابل اقتصاد و تولید ایران نیز به اصطلاح چاله‌های خود را پر کند.
 
بزرگترین صنعت غیرنفتی ایران در کنار قطعه سازی‌ها بیش از یک میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد کرده است و این چنین است که هر همکاری بین المللی در حوزه خودرو برای اقتصاد ایران اتفاقی مهم تلقی می‌شود.
 
رییس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره مفاد قرارداد پرسر و صدای دو کشور گفته است:در یکی از بند‌های این برنامه به تاسیس شهرک خودرویی پرداخته شده است. یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید خودرو‌های مشترک باید شهرکی را در این زمینه تاسیس کند. مسلما دولت چین و ایران، خودرو نمی‌سازنند.
 
اما وزارت‌خانه‌های دو کشور ممکن است به این تفاهم برسند که شرکت‌های خودرویی را به یکدیگر معرفی کنند و قراردادی در این رابطه بنویسند. به هر حال تنها شرکت خارجیِ خودرویی که در ایران سرمایه‌گذاری مستقیم کرده، شرکت «چری» چین است.
 
منبع: خبرآنلاین
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->