نماینده ایران در سازمان ملل: نقض تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه یمن از سوی ایران کذب است معاون رئیس‌جمهور در مشهد: ویژگی خاص شهید رئیسی، مردمی‌بودن و صمیمی‌بودن ایشان بود+ فیلم سرلشکر باقری: طرح انسداد مرزهای شرقی کشور باجدیت در حال اجراست دیدار ظفرقندی با وزیر بهداشت ایتالیا | چالش‌های مشترکی در حوزه سلامت بین دو کشور وجود دارد دولت ترامپ پناهندگی شهروندان اوکراین را لغو می‌کند استاندار خراسان رضوی: شهید رئیسی یک انقلابی واقع‌بین بود+ فیلم اتحادیه اروپا تحریم‌های سوریه را لغو می‌کند پزشکیان: امروز به اهالی علم و دانشمندان نیاز داریم لغو تحریم‌های اقتصادی سوریه از سوی اتحادیه اروپا همه مراکز نظامی و انتظامی خراسان رضوی از شبکه برق شهری خارج می‌شوند ولایتی به تناقض‌گویی‌های مقامات آمریکا در مذاکرات واکنش نشان داد بازداشت ۲۰ نفر دیگر به اتهام انتقال ۶۰ زائر غیرمجاز به مکه وزیر خارجه آمریکا: امیدواریم به توافق با ایران دست یابیم ولی آسان نیست دستگاه‌های دولتی تنها ۳ ماه برای اتصال به سامانه پنجره واحد زمین فرصت دارند حمله مسلحانه به پایگاه روسی حمیمیم در سوریه| چند نیروی روس کشته شدند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) وزیر دفاع راهی ارمنستان شد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) ترامپ: پول زیادی از خاورمیانه جمع کردم معاون سیاسی وزیر کشور از احتمال برگزاری هم‌زمان انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس و خبرگان خبرداد عارف: دولت اجازه نمی‌دهد حقی از خانواده‌های جان‌باختگان و مصدومان حادثه بندرعباس تضییع شود عراقچی: مواضع غیرمنطقی آمریکا باعث شد که زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات را تعیین نکنیم پزشکیان: سرمایه‌گذاری‌های مشترک و متقابل میان ایران و ترکمنستان راهبردی برای تامین رفاه دو ملت است آیت‌الله علم‌الهدی: مشکل جمعیت با فرهنگ‌سازی قابل حل است روسیه برای کمک به دستیابی اجماع میان ایران و آمریکا اعلام آمادگی کرد قالیباف در بزرگداشت شهدای خدمت: شهید رئیسی روح انقلاب را در فضای مدیریتی کشور زنده کرد عارف وارد بندرعباس شد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) آژانس امدادرسانی سازمان ملل در فلسطین، از گسترش سوءتغذیه در نوار غزه خبر داد قدردانی پاکستان از چین برای حمایت قاطع پکن از تمامیت ارضی این کشور ویدئو | سخنان رهبر معظم انقلاب درباره حق غنی‌سازی ایران در مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا و توصیه ایشان به طرف مقابل
سرخط خبرها

آیا ایران و چین در صنعت خودروسازی وارد می‌شوند!؟

  • کد خبر: ۳۴۴۷۷
  • ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
آیا ایران و چین در صنعت خودروسازی وارد می‌شوند!؟
در پی اعلام رییس اتاق بازرگانی ایران و چین مبنی بر اینکه در یکی از بند‌های برنامه راهبردی ۲۵ ساله دو کشور به تاسیس شهرک خودرویی اشاره شده است، یک فعال قطعه‌ساز می‌گوید ایران علاوه بر سرمایه‌گذاری چین در ایران باید طرحی داشته باشد برای تولید مشترک میان دو کشور تا از این توافق، صنعت خودروسازی هم زمینه توسعه را پیدا کند.
به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا نجفِی‌منش، فعال حوزه قطعه و خودروسازی به امکان همکاری‌های مشترک در صنعت خودروسازی و قطعه سازی میان ایران و چین اشاره کرد و گفت: هنوز این توافق صرفا در حد یک سند ۱۸ صفحه‌ای و در حد پیش نویس است. به همین دلیل بخش زیادی از بحث‌هایی که حول آن شده برای من حداقل قابل فهم نیست. درواقع متوجه نمی‌شوم چگونه می‌توان به این اظهارات دست زد وقتی که هنوز هیچ چیزی در حد یک قرارداد اجرایی منتشر نشده است.

او تاکید کرد: من همیشه از هرگونه افزایش همکاری‌های بین‌المللی استقبال کرده و می‌کنم. در این مورد هم حتما که اتفاق خوبی است اگر رابطه ما با کشوری، چون چین که از کشور‌های توسعه یافته جهان امروز است افزایش یابد به سود اقتصاد خواهد بود و طبیعتا از این بابت هم خوشحالم.

این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: البته نگرانی‌ها در این مورد هم قابل درک است. اقتصاد ما چندین بار کوچکتر از اقتصاد چین است و انتظار می‌رود دولتمردان و مسئولان ضمن ارتقای توان اقتصادی کشور به این مساله هم توجه کنند تا کار به جایی نرسد که اقتصاد ایران صرفا پله ترقی چین شود.

نجفی منش درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در صنعت خودروسازی چگونه می‌توان از این صنعت نسبتا نوظهور چینی به سود تقویت داخل استفاده کرد تاکید کرد: چینی‌ها اکنون سالانه ۲۸ میلیون خودرو تولید می‌کنند که در سطح جهان هم رقم فوق العاده زیادی است. ما باید در فعالیت‌های مشترک قطعاتی را که می‌توانیم تولید کنیم به چین صادر کنیم و در مقابل قطعاتی که در تولید آن ناتوانیم را بگیریم و این مهم باید در چارچوب تهاتر صورت بگیرد. این رابطه اگر متوازن باشد به رشد صنعت خودروسازی ایران منجر می‌شود.

او افزود: همچنین سرمایه‌گذاری و واردات تکنولوژی بخش‌هایی که در آن ضعیف هستیم یا نیاز به ارتقا داریم هم به سود ما خواهد بود. برخی قطعات را ما امروز نمی‌توانیم تولید کنیم، اما با بهره جستن از تکنولوژی غول شرقی این مهم عملی خواهد بود و اگر طرفین در ادامه توافق در حوزه خودروسازی بر این مبنا را عملی کنند اتفاق مبارکی است.

این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: با این حال نباید فراموش کنیم که اصل در این میان ما هستیم. هر طرف به دنبال سود خود است و ما باید مسیری را تبیین کنیم و موافقت طرف مقابل را جلب کنیم که ضمن سود جستن طرف مقابل اقتصاد و تولید ایران نیز به اصطلاح چاله‌های خود را پر کند.
 
بزرگترین صنعت غیرنفتی ایران در کنار قطعه سازی‌ها بیش از یک میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد کرده است و این چنین است که هر همکاری بین المللی در حوزه خودرو برای اقتصاد ایران اتفاقی مهم تلقی می‌شود.
 
رییس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره مفاد قرارداد پرسر و صدای دو کشور گفته است:در یکی از بند‌های این برنامه به تاسیس شهرک خودرویی پرداخته شده است. یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید خودرو‌های مشترک باید شهرکی را در این زمینه تاسیس کند. مسلما دولت چین و ایران، خودرو نمی‌سازنند.
 
اما وزارت‌خانه‌های دو کشور ممکن است به این تفاهم برسند که شرکت‌های خودرویی را به یکدیگر معرفی کنند و قراردادی در این رابطه بنویسند. به هر حال تنها شرکت خارجیِ خودرویی که در ایران سرمایه‌گذاری مستقیم کرده، شرکت «چری» چین است.
 
منبع: خبرآنلاین
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->