سوگواری زنان محله نوغان مشهد در سالروز شهادت امام هشتم (ع) پذیرایی از میهمانان امام رضا(ع) با قلب‌های مهربان | روایتی از اخلاص خادمان موکب حضرت قاسم‌ابن‌الحسن (ع) در جاده نیشابور -مشهد رشد بیش از ۴۰ درصدی زائران پیاده امام رضا (ع) نسبت به سال ۱۴۰۳ | مسن‌ترین و کوچک‌ترین زائر ویژه برنامه شهادت‌نامه‌خوانی در سالروز شهادت امام رضا (ع) برگزار شد ارائه بیش از ۳ میلیون خدمت به زائران حرم رضوی توسط گروه‌های جهادی سپاه امام‌رضا(ع) خاطره‌ای شنیدنی از علامه محمدرضا حکیمی درباره صلوات خاصه امام رضا (ع) ۵ هزار بسته متبرک حرم مطهر امام رضا(ع) در محافل عزاداری خانگی سراسر کشور توزیع شد نمایش «آسمان هشتم» در حرم مطهر رضوی، عظمت امام رضا (ع) را به تصویر کشاند ظرفیت‌های مردمی مشهد در عرصه رسانه و تبلیغ باید ملی شود+ فیلم وصیت امام رضا(ع) برای کسب عزت چیست؟ مشهد در سوگ سلطان سریر ارتضا (ع) + فیلم ظرفیت ۶۰ هزار نفری اماکن وابسته به اوقاف برای پذیرش زائران در اطراف حرم مطهر امام‌رضا(ع) آیت‌الله علم‌الهدی: امام‌رضا(ع) اصل و اساس دین را نجات داد | مشهد، مِلک امام هشتم است ورود بیش از ۵۴۵ هزار زائر پیاده به مشهد تا امروز (۲ شهریور ۱۴۰۴) مشهد میزبان ۳۵ هزار زائر خارجی در روز شهادت امام رضا (ع) مشهد، پایتخت دلدادگی در سوگ هشتمین خورشید | روایتی از دهه پایانی صفر ۱۴۰۴ و اشک‌های رضوی ای صفای قلب زارم | روایت شهرآرانیوز از حال‌و‌هوای حرم مطهر رضوی در سالروز شهادت امام‌رضا(ع) (۲ شهریور ۱۴۰۴) + فیلم تولیت آستان قدس رضوی: دشمن به دنبال چندصدایی است | از تخریب یکدیگر بپرهیزید و اتحاد ملی را حفظ کنید خانواده مشهدی که یک کوچه را خادم الرضا کردند نتایج نهایی بخش پرده‌خوانی رضوی و عاشورایی رویداد بین‌المللی «سیمرغ» اعلام شد
سرخط خبرها

عاشورا در آیینه نسخ خطی و صنعت چاپ

  • کد خبر: ۳۴۶۸۲۲
  • ۳۱ تير ۱۴۰۴ - ۱۴:۴۸
عاشورا در آیینه نسخ خطی و صنعت چاپ
هزاران نسخه خطی و چاپ سنگی درباره قیام امام حسین (ع) گواهی بر پیوستگی فرهنگی و دینی این حماسه است؛ پیوستگی‌ای که صنعت چاپ آن را از انحصار خواص خارج کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، فاضل هاشمی، کارشناس و پژوهشگر کتب خطی آستان قدس رضوی، در برنامه بازتاب عاشورا در کتب چاپ سنگی که ظهر امروز ۳۱ تیرماه ۱۴۰۴ در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، با اشاره به جایگاه فرهنگی و مذهبی حماسه عاشورا، گفت: واقعه کربلا یکی از مهم‌ترین رخداد‌های تاریخ اسلام است که پیام آن الهام‌بخش انسان‌ها در طول قرون بوده و بازتاب این پیام در متون کهن، نسخه‌های خطی و کتب چاپ سنگی، نقشی محوری در حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت داشته است.

وی افزود: پیش از ظهور صنعت چاپ، نسخه‌های محدودی از آثار مرتبط با عاشورا وجود داشت که عمدتاً به دلیل دشواری نسخه‌برداری و هزینه‌های بالا، تنها در اختیار طبقات خاص جامعه قرار می‌گرفت. اما با ورود صنعت چاپ، به‌ویژه چاپ سنگی، تحول بزرگی در انتشار و دسترسی عمومی به متون مذهبی و عاشورایی رقم خورد.

هاشمی با اشاره به آثار ماندگار پیش از صنعت چاپ گفت: «مقتل ابی‌مخنف»، از آثار قرن دوم هجری، نخستین اثری است که به‌طور جامع واقعه کربلا را از دیدگاه موافق و مخالف روایت کرده است. پس از آن می‌توان به آثاری همچون «نورالعین فی مشهد الحسین» از ابواسحاق اسفراینی، «اللهوف» از سید بن طاووس، و «مصیرة‌الاحزان» و «منیرالاشجان» از ابن نمای حلی اشاره کرد که هر یک بخشی از زندگی و شهادت امام حسین (ع) را روایت کرده‌اند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: با آغاز قرن دهم هجری، رویکرد مردم‌پسند به ادبیات عاشورا افزایش یافت. آثاری همچون «روضه‌الشهداء» از ملاحسین واعظ کاشفی، «مختارنامه» و «روضة‌المجاهدین» از واعظ هروی، و در قرن‌های بعد «بحارالانوار» علامه مجلسی و ترجمه فارسی آن، از مهم‌ترین متونی هستند که در قالب روضه‌خوانی و روایت مردمی، فرهنگ عاشورا را در دل جامعه نهادینه کردند.

این کارشناس ادامه داد: صنعت چاپ سنگی که در قرن سیزدهم هجری به ایران وارد شد، انقلابی در نشر متون مذهبی پدید آورد. چاپ گسترده، ارزان و تصویری متون باعث شد تا آموزه‌های عاشورا از انحصار قشر خاص خارج و در دسترس عموم مردم قرار گیرد. نخستین کتاب چاپ سنگی در ایران، قرآن مجید بود که در سال ۱۲۴۹ هجری قمری در تبریز منتشر شد و پس از آن کتب مذهبی و عاشورایی متعددی به این شیوه به چاپ رسیدند.

به گفته هاشمی، کتاب‌هایی نظیر «طوفان‌البکاء»، «سفینة‌النجاة»، «فارق‌نامه»، «دیوان فنای زنوزی»، «لمعات حسینی»، «محرم‌نامه»، «دیوان سرباز بروجردی»، «گلزار حسینی»، «اختر طوسی» و ده‌ها عنوان دیگر، با زبان و بیانی عامه‌فهم و اغلب همراه با تصویر، فرهنگ عاشورا را در میان توده مردم گسترش دادند.

وی در پایان با ارائه آماری از نسخه‌های خطی و چاپی موجود در کتابخانه‌های کشور اظهار کرد: حدود ۲۲۵۰ نسخه در موضوع عاشورا در کتابخانه‌ها ثبت شده است که از این میان، بیش از ۱۳۰۰ نسخه به زبان فارسی، ۷۵۰ نسخه به عربی، و تعدادی نیز به زبان‌های ترکی و اردو نگاشته شده‌اند. این منابع شامل متون منثور و منظوم، اشعار، مقتل‌نامه‌ها و روایات تاریخی‌اند که از قرن دوم تا سیزدهم هجری، پیکره فرهنگ عاشورایی را شکل داده‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->