آیا دوره کارشناسی ۳ ساله می‌شود؟ + نظر کارشناسان پیگیری‌ها برای دریافت حق‌آبه هیرمند بیشتر خواهد شد کسب درآمد ۱۰ میلیارد دلاری از گردشگران خارجی تا پایان سال در لیست اهداف وزارت میراث فرهنگی (یکم شهریور ۱۴۰۴) افزایش احتمال ابتلا به عفونت‌های تنفسی در تجمعات فصلی بیماری‌های کلیه در کودکان را جدی بگیرید سخنگوی آموزش و پرورش: در سال جاری ۷۲ هزار نفر در وزارت جذب شدند (یکم شهریور ۱۴۰۴) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (شنبه، یکم شهریور ۱۴۰۴) | تداوم آلودگی هوای مشهد با وزش باد و گرد و خاک دارو‌هایی که نباید با دمنوش مصرف کنیم «سرماخوردگی چشمی» بیماری شایعی که به سرعت اعضای خانواده را درگیر می‌کند پیام گرامیداشت رئیس کل سازمان نظام پزشکی به مناسبت روز پزشک کاهش تولد و افزایش ازدواج در اردستان اصفهان انتشار کارنامه ملاک انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۴ از هفته آینده پیش‌بینی هواشناسی امروز (یکم شهریور ۱۴۰۴) | پایداری جوی در بیشتر مناطق کشور فیش حقوق مردادماه ۱۴۰۴ بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین‌اجتماعی صادر شد + لینک سایت خطر تصادف با یوزپلنگ آسیایی در جاده میامی - عباس‌آباد کاهش ۷ درصدی تولد نوزادان در خراسان رضوی | نرخ ولادت همچنان بالاتر از میانگین کشور چند ماه انتظار بازنشستگان برای معوقات ناچیز | باید هرگونه تبعیض بین بازنشسته همکار و غیرهمکار در سازمان تامین اجتماعی از بین برود ظرفیت پذیرش بیمارستان‌های مشهد افزایش پیدا کرد | خدمت‌رسانی هفت هزار پزشک و پرستار در روز‌های پایانی صفر ۱۴۰۴ تبریک وزارت امور خارجه به مدال‌آوران المپیاد بین‌المللی نجوم + عکس آیا آتشفشان قله دماوند فعال شده است؟ + فیلم و علت (۳۱ مرداد ۱۴۰۴) آیا مدارس مسجدمحور رسمیت دارند؟ افتتاح کتابخانه موزه بنیاد مستضعفان در هفته وحدت ویدیو | مرگ ۷ کارگر در حادثه پاره شدن کابل پُل در چین کسب درآمد نزدیک به ۷.۵ میلیارد دلار از ورود گردشگران خارجی به ایران در سال ۱۴۰۳ وزیر آموزش و پرورش: کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان در اولویت وزارت است ویدیو | لحظه سقوط جنگنده F18 آمریکایی در مالزی توصیه فرودگاه مشهد: زائران دهه پایانی ماه صفر از مترو استفاده کنند رئیس سازمان استخدامی کشور: طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان در شهریور ۱۴۰۴ به نتیجه می‌رسد رشته‌های رزمی در مدارس، تحت نظارت مراکز کانون ورزشی هستند
سرخط خبرها

مرگ بیش از ۴۲ هزار موتورسوار در تصادفات دهه ۹۰

  • کد خبر: ۳۴۷۴۳۹
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۳۰
مرگ بیش از ۴۲ هزار موتورسوار در تصادفات دهه ۹۰
بر اساس مقاله‌ای منتشره در پزشکی قانونی، بیش از ۴۲ هزار موتورسوار در دهه ۹۰ جان خود را بر اثر تصادف از دست داده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، در مقاله‌ای پژوهشی با عنوان "بررسی اپیدمیولوژی تصادفات مجر به مرگ در موتورسواران ایرانی" که در شماره پاییز سال ۱۴۰۳ مجله علمی پزشکی قانونی به چاپ رسید موضوع مرگ و میر موتورسیکلت سواران، دلایل و نحوه آن در دهه ۹۰ مورد بررسی قرار گرفته است.

در این مقاله پژوهشی آمده است، تصادفات جاده‌ای نهمین عامل مرگ و میر در جهان و دومین عامل مرگ و میر در ایران بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی است. یکی از عوامل مهم در افزایش تصادفات جاده‌ای، افزایش روزافزون وسایل نقلیه است.

از سوی دیگر در این مقاله بر این نکته نیز تأکید شده است که موتورسواران ۳۴ درصد بیشتر از سرنشینان سایر وسایل نقلیه در معرض مرگ و میر حوادث جاده‌ای قرار دارند و تصادفات موتورسیلکت‌ها در حدود ۹۰ درصد موارد منجر به آسیب جدی و یا مرگ افراد می‌شود.

بررسی گروه‌های سنی موتورسواران قربانی حوادث رانندگی در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ نیز نشان داد که بیش از نیمی از درگذشتگان در گروه سنی جوان قرار داشته‌اند. بر این اساس از کل تلفات موتورسیکلت سواران ۵۳.۶ درصد (۲۲ هزار و ۷۹۷ نفر) در گروه سنی کمتر از سی سال قرار داشتند که این قربانیان (زیر ۳۰ سال) در استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و البرز بیشترین درصد تلفات موتور سیکلت را به خود اختصاص داده‌اند.

گزارش‌های متعددی از ایران و دیگر کشور‌های جهان نیز مؤید این نکته است که گروه سنی جوانان بیشترین موارد مرگ و میر حوادث ترافیکی موتورسواران را در برمی گیرند. به عنوان مثال در مطالعه ویرا و همکاران در برزیل میانگین سنی موتورسواران حادثه دیده ۲۷.۷۸ سال بود و یا در پژوهشی دیگر در سنگاپور که توسط هک و همکارانش انجام شد، میانگین سنی افراد آسیب دیده در تصادفات موتور ۱۶ تا ۲۵ سال بود.

در این مقاله براساس یافته‌های به دست آمده تأکید می‌شود بیشترین آمار متوفیات تصادفات موتورسیکلت‌ها را مردان جوان با شغل آزاد و تحصیلات زیر دیپلم تشکیل می‌دهند، بنابراین لازم است به منظور کاهش این حوادث علاوه بر استراتژی‌های پیشگیرانه مانند احترام به قوانین، نحوه استفاده صحیح از این وسایل نیز آموزش داده شود.

نکته مهم دیگر آنکه بر اساس نتایج این مقاله پژوهشی، در دهه ۹۰، در تصادفات موتورسیکلت سواران، ۵۴.۶ درصد به دلیل ضربه به سر جان خود را از دست داده‌اند که این موضوع نشان دهنده اهمیت استفاده از کلاه ایمنی استاندارد برای راکب و سرنشین موتور سیکلت است.

از نظر محل وقوع سانحه نیز، ۴۷.۳ درصد موتورسواران در مسیر‌های برون شهری و ۳۹ درصد در راه‌های درون شهری دچار حادثه شده‌اند، ضمن آنکه ۵۱.۲ درصد نیز در بیمارستان‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

هرچند نتایج این مقاله پژوهشی نشان می‌دهد که نرخ فوت ناشی از تصادفات موتورسیکلت در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۰، با کاهش ۲۳.۵ درصدی مواجه و روند تلفات کاهشی بوده است، اما از آنجا که از سال ۱۴۰۰ به بعد آمار تلفات حوادث رانندگی در کشور با افزایش مواجه بوده است، به نظر می‌رسد با توجه به افزایش تلفات تصادفات، آمار مرگ و میر موتورسواران نیز بیشتر شده باشد. با این توضیح که به دلیل محدودیت‌های موجود، از سال ۱۴۰۱ به بعد آمار تفکیکی مرگ و میر موتورسیکلت سواران توسط سازمان پزشکی قانونی کشور جمع آوری نمی‌شود.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->