پیکر ۴ تن از شهدای حمله رژیم صهیونیستی به خاک ایران پیدا شد حکایت ما مدینه نرفته‌ها بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار زائر به مشهد مشرف شدند ۱۱۴ میلیون پرس غذا توسط موکب‌های ایرانی در اربعین ۱۴۰۴ توزیع شد قرارگاه ملی مسجد در سطح کشور تشکیل شد سیره پیامبر (ص)؛ الگوی ارتباط مؤثر اندوه حسین (ع) متصل به اندوه رضا (ع) است محمد (ص)؛ پیامبری که درد‌ها را با توحید درمان کرد مراسم جاماندگان اربعین ۱۴۰۴ در سراسر کشور برگزار شد مدارس زیادی در سطح خراسان رضوی فاقد نمازخانه مناسب هستند + فیلم روایتی از سوگواری متفاوت مشهدی‌ها در محرم و صفر امسال و پس از جنگ تحمیلی ۱۲‎‌روزه سفر کاروانی به عتبات دوباره آغاز شد چه افرادی بدون فیش می‌توانند به حج بروند؟ ۲۰۰ هزار عمره‌گزار ایرانی تا سال ۱۴۰۵ به عربستان مشرف می‌شوند ۳ ویژه برنامه در پنج شب پایانی ماه صفر در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود یک کاسه نبات زعفرانی به یاد «شهید مصطفی چمران» هم‌زمان با سالروز پایان یافتن محاصره پاوه | نور خورشید پس از گرگ‌ومیش پاوه عوامل هلاکت مردم در گفتار اخلاقی امام حسن مجتبی (ع) مظلومیت و غربت امام حسن (ع) در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد | جلوه کرامت در نهایت غربت درخواست اختصاص اعتبار ویژه از وزیر کشور برای ستاد خدمات زائر در دهه پایانی صفر
سرخط خبرها

چرا خداوند ظهور را مشروط به آمادگی مردم کرده است؟

  • کد خبر: ۳۴۸۹۲۱
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۹:۲۰
چرا خداوند ظهور را مشروط به آمادگی مردم کرده است؟
آیا می‌توان بدون آمادگی و تلاش مردمان، انتظار تحقق حکومت جهانی عدل را داشت؟ کارشناس حوزه مهدویت در گفت‌وگویی به این پرسش پاسخ داد.

به گزارش شهرآرانیوز، مسئله ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) ازجمله‌موضوعاتی است که همواره در ذهن و دل مؤمنان پرسشی بزرگ را ایجاد کرده است؛ آیا این واقعه بزرگ فقط به اراده خداوند وابسته است یا انسان‌ها نیز در تحقق آن نقشی سرنوشت‌ساز دارند؟

در طول تاریخ، اندیشمندان و مفسران قرآن کریم پاسخ‌های گوناگونی به این پرسش داده‌اند؛ پاسخی که امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد، زیرا جامعه بشری بیش از گذشته درگیر بحران‌های اخلاقی، اجتماعی و سیاسی است و نگاه‌ها به وعده الهی عدالت جهانی دوخته شده است. در‌همین‌زمینه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی علمدار، کارشناس حوزه مهدویت، در گفت‌وگویی به تبیین جایگاه مسئولیت فردی و اجتماعی مردم در مسیر ظهور پرداخت.

مسئولیت انسان در برابر تقدیر الهی

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به پرسش پرچالش این حوزه که آیا ظهور فقط به اراده خداوند وابسته است یا به اعمال انسان‌ها نیز بستگی دارد؟ اظهار کرد: در قرآن کریم، پاسخ این مسئله روشن آمده است. خداوند در سوره رعد آیه ۱۱ می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّى یُغَیِّروا ما بِأَنْفُسِهِمْ». همچنین در سوره انفال آیه ۵۳ تأکید شده است که اگر مردمی نعمتی را ارج ننهند، خداوند آن را از ایشان بازمی‌ستاند. معنای این آیات روشن است؛ تغییر و دگرگونی از سوی انسان‌ها آغاز می‌شود، نه آنکه صرفاً به انتظار اقدامی از جانب خداوند بنشینیم.

علمدار افزود: در مقابل، آیاتی نیز وجود دارند که می‌گویند خداوند هر کس را بخواهد هدایت می‌کند یا گمراه می‌سازد؛ اما این آیات نیز در بستر تلاش درونی انسان‌ها معنا می‌یابند. خداوند همانند رئیس دانشگاهی است که از میان داوطلبان، شایستگان را می‌پذیرد. بنابراین، هدایت یا محرومیت از آن، نتیجه عملکرد ماست، نه انتخابی بی‌دلیل از سوی پروردگار.

تشکیل حکومت جهانی عدل، نیازمند آمادگی مردم

این کارشناس حوزه مهدویت، تحقق حکومت جهانی عدل و ظهور منجی را نیازمند مشارکت و آمادگی جامعه دانست و توضیح داد: اگر تشکیل حکومت عدل جهانی را به تهیه یک غذا تشبیه کنیم، همه می‌دانیم که غذا تنها با داشتن مواد اولیه شکل نمی‌گیرد؛ بلکه نیازمند وقت، دقت، ابزار و مهارت نیز هست. چگونه می‌توان تصور کرد حکومتی جهانی و عادلانه بدون تلاش و آمادگی مردم تحقق یابد؟ ظهور، یک تحول عظیم است و بدون هزینه و آمادگی، ممکن نخواهد شد.

وی افزود: نگاه ما به خداوند باید حکیمانه باشد. همان‌طور که پدر و مادری دلسوز نمی‌خواهند فرزندی ناتوان و مصرف‌گرا داشته باشند، خداوند نیز می‌خواهد بندگانش اهل تلاش، رشد و ایستادگی باشند. اگر ما خواهان ظهور هستیم، باید خود را با عمل و رفتار شایسته، لایق آن بسازیم.

فساد اجتماعی، نتیجه عملکرد مردم

علمدار در ادامه با اشاره به نقش مردم در شکل‌گیری یا رفع فساد اجتماعی، به دعای عهد استناد کرد و گفت: در این دعا، آیه‌ای از قرآن کریم ذکر شده که می‌فرماید: «ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ» این آیه به روشنی بیان می‌کند که فساد، محصول عملکرد انسان‌هاست، نه صرفا ناشی از حاکمان. اگر مردم نخواهند، هیچ فرعونی نمی‌تواند حکومت کند.

این کارشناس حوزه مهدویت ادامه داد: اگر مردم بخواهند، امامی همچون علی(ع) به قدرت می‌رسد و اگر نخواهند، او در محراب تنها خواهد ماند. در کوفه نیز اگر مردم اراده می‌کردند، حسین‌بن‌علی(ع) تنها نمی‌ماند و حادثه کربلا رقم نمی‌خورد.

راه‌حل؛ آغاز حرکت از مردم

وی با تأکید بر اینکه ظهور منتظر اراده جمعی ماست، اظهار کرد: برای هموارکردن مسیر ظهور، باید حرکت از سوی مردم آغاز شود. دعا، آمادگی، بصیرت، اقدام اجتماعی، تربیت نسل صالح، صیانت از ایمان و عدالت و مقابله با فساد، همه از عواملی هستند که راه را برای ظهور هموار می‌کنند. اینکه فقط منتظر بمانیم و هیچ تلاشی نکنیم، انتظار حقیقی نیست؛ بلکه نوعی رکود، سستی و غفلت است.

این کارشناس حوزه مهدویت در پایان سخنان خود تأکید کرد: انتظار فعال، یعنی تلاش مداوم برای ساختن جامعه‌ای شایسته ظهور. مسئولیت ما در این عصر، نه صرفاً خواندن دعا‌های مأثور، بلکه آماده‌سازی واقعی زمینۀ پذیرش آن حکومت عدل جهانی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->