طرح راهبردی «تأسیس مجلس قرآنی جهان اسلام» کلید خورد ویژه برنامه‌های ملی و بین المللی روز جهانی مسجد دلم کبوتر حرم است به قرآن مهربان بود ضرورت تشکر از مردم در حدیث امام رضا (ع) اینجا ایران امام‌رضاست | گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین صاحبقرانی به مناسبت سالروز شهادت امام رضا(ع) تاکید تولیت آستان قدس رضوی بر توسعه زیرساخت‌های زیارت هزینه سفر به عتبات تا پایان تابستان ثابت است مشهد صحنه‌ای از تجلی فرهنگ میزبانی در جامعه شیعی در دهه پایانی ماه صفر میزبانی از زائر، عیار ماندگار برای مشهدالرضا (ع) میز کتاب رضوی، مهمانی «به‌نشر» برای ۷ میلیون زائر در دهه پایانی ماه صفر هیچ نگرانی برای اسکان زائران پیاده امام رضا (ع) وجود ندارد | ۳۸۵ ایستگاه صلواتی و حمام‌های سیار آماده خدمت‌رسانی به زائران پیاده پیکر ۴ تن از شهدای حمله رژیم صهیونیستی به خاک ایران پیدا شد حکایت ما مدینه نرفته‌ها بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار زائر به مشهد مشرف شدند ۱۱۴ میلیون پرس غذا توسط موکب‌های ایرانی در اربعین ۱۴۰۴ توزیع شد قرارگاه ملی مسجد در سطح کشور تشکیل شد سیره پیامبر (ص)؛ الگوی ارتباط مؤثر اندوه حسین (ع) متصل به اندوه رضا (ع) است
سرخط خبرها

پیاده‌روی اربعین؛ آیینی که هویت جمعی ما را دوباره می‌سازد

  • کد خبر: ۳۵۱۱۱۳
  • ۲۱ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۶:۱۰
  • ۵
پیاده‌روی اربعین؛ آیینی که هویت جمعی ما را دوباره می‌سازد
اربعین یک رسانه زنده و مشارکتی است، رسانه‌ای که پیامش نه در قالب تصویر آرشیوی و تیتر رسمی، بلکه از طریق کنش‌های زنده بین  انسان‌ها منتقل می‌شود و روایتی جدید از انسان را به جهان ارائه می‌کند.

در جاده‌ای که از نجف تا کربلا کشیده شده، خاک جوری زیر پا‌ها می‌لرزد که گویی نه از خستگی قدم‌ها، بلکه از بیدار شدن یک «روح جمعی» هر لحظه زنده می‌شود، به قدم‌های عاشقان اباعبدالله (ع) بوسه می‌زند و دوباره می‌میرد و باز زنده می‌شود از شکوه این محشر!

میلیون‌ها نفر از ملیت‌ها، زبان‌ها و فرهنگ‌های گوناگون، در یک زمان و یک مسیر، کنار هم راه می‌روند. این فقط یک سفر نیست؛ یک آیین است، و آیین‌ها همانطور که امیل دورکیم توصیف کرده، بزرگ‌ترین کارخانه‌های انسجام اجتماعی هستند.

پیاده‌روی اربعین؛ فراتر از مرز‌های قوم و ملیت

در این مسیر، مرز‌ها به شکلی نمادین فرو می‌ریزند. مردی از هرات کنار جوانی از ناصریه قدم می‌زند؛ دختر دانشجوی ایرانی با زن سالخورده‌ای از لبنان هم‌سفر می‌شود. همه، بی‌آنکه در قرارداد یا پیمانی نوشته شده باشد، به یک «ما»‌ی جمعی تعلق پیدا می‌کنند. این تجربه کم‌نظیر تاریخی، یک «جامعه موقتی» می‌سازد؛ جامعه‌ای که در آن، قواعد عادی زندگی روزمره جای خود را به قواعدی تازه می‌دهد: سخاوت، همدلی، همراهی و کرامت انسانی.

رسانه‌ای که در مسیر جاده نجف تا کربلا ساخته می‌شود

اربعین یک رسانه زنده و مشارکتی است، رسانه‌ای که پیامش نه در قالب تصویر آرشیوی و تیتر رسمی، بلکه از طریق کنش‌های زنده بین  انسان‌ها منتقل می‌شود. یک موکب‌دار عراقی که خستگی زائر ایرانی را با یک استکان چای می‌گیرد، جوان اهل بصره که پا‌های پینه بسته و زخمی زائران پاکستانی را، چون برادری دلسوز مرهم می‌گذارد یا زائر آفریقایی که غذایش را با کودکی از اهواز تقسیم می‌کند، حامل پیامی هستند که با هیچ شبکه ماهواره‌ای قابل رقابت نیست: پیام «انسان‌بودن» پیش از هر هویت دیگری.

پیاده‌روی اربعین و سرمایه اجتماعی 

جامعه‌شناسان سرمایه اجتماعی را بر سه پایه تعریف می‌کنند: اعتماد، شبکه روابط و هنجار‌های مشترک. در اربعین، هر سه عنصر به شکلی فشرده و قدرتمند شکل می‌گیرد. اعتماد، وقتی در خانه غریبه‌ای دور می‌نشینی و با او غذا می‌خوری. شبکه روابط، وقتی شماره تلفن یا حتی فقط یک «دعای خیر» را با کسی رد و بدل می‌کنی. هنجار مشترک، وقتی همه ـ فارغ از زبان و ملیت ـ در احترام به زائر و خدمت به هم‌سفر اتفاق‌نظر دارند.

پیاده‌روی اربعین و بازسازی هویت جمعی

در جهان معاصر که فردگرایی افراطی و شکاف‌های اجتماعی روزبه‌روز پررنگ‌تر می‌شوند، اربعین یک روایت جدید ارائه می‌کند؛ روایتی که در آن، فرد خود را در متن جمع بازتعریف می‌کند. این آیین، نوعی «بازگشت به خود جمعی» است؛ فرصتی که در آن، هر فرد می‌فهمد که تنها راه بقا و معنا، «با هم بودن» است.

اربعین انسجامی دو بُعدی می‌سازد: مکان‌مند و زمان‌مند. مکان‌مند، چون جغرافیای مسیر نجف تا کربلا به یک فضای مشترک هویت‌ساز بدل می‌شود و هر سال در حافظه عاطفی میلیون‌ها نفر ثبت می‌گردد. زمان‌مند، چون تکرار این آیین در هر سال، همانند یک ضربان منظم قلب، یادآوری می‌کند که این پیوند زنده است و باید هر سال دوباره ساخته شود.

درس‌های پیاده‌روی اربعین برای زندگی روزمره

بزرگ‌ترین دستاورد اربعین شاید نه فقط در جاده، که بعد از بازگشت به خانه شکل بگیرد؛ آنچه در مسیر آموخته می‌شود (گذشت، همدلی، یاری بی‌منت) اگر به زندگی روزمره راه پیدا کند، می‌تواند روابط خانوادگی، محلی و حتی ملی را دگرگون کند. اینجاست که اربعین از یک آیین مذهبی، به یک «مدل اجتماعی» برای همزیستی بدل می‌شود.

خلاصه کلام اینکه پیاده‌روی اربعین، بیش از آنکه جاده‌ای خاکی باشد، پلی است که «من»‌ها را به «ما» وصل می‌کند؛ پلی که هر سال ساخته می‌شود، اما مصالحش نه سیمان و فولاد، که ایمان، محبت و اعتماد است؛ و شاید راز ماندگاری آن همین باشد: پلی که با دل ساخته شود، هیچ طوفانی ویرانش نمی‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Germany
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۱
0
2
دقیق و عالمانه
خدا به این قلم برکت دهد عالی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۱
0
1
چطور اینقدر خوب توصیف می کنید مطالب شما را دنبال می کنم من را یاد متن های قدیمی می اندازد دست مریزاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۱
0
3
انگار واژه ها در تسخیر قلم تان هستن خیلی خوب می نویسید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۲
0
1
دقیقا همینطوره من سه سال رفتم و واقعا روحیاتم تغییر کرده الان ازون خودخواهی و فردگرایی و خودمحوری خیلی فاصله گرفتم اربعین واقعا مدرسه انسان سازیه
ناشناس
Germany
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۳
0
1
دقیق بود احسنت
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->