پیش‌بینی قیمت دلار سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ | دلار در فضای احتیاطی معامله شد قیمت موتور سیکلت درجا زد | خریداران به تعمیر فرسوده‌ها روی آوردند پیش‌بینی قیمت طلا و سکه سه‌‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ | سکه امامی ۸۴ میلیونی شد قطعی برق و خاموشی‌ها تا چه زمانی ادامه دارد؟ + فیلم محدودیت جدید بانک مرکزی برای تسهیلات مضاربه چه تاثیری بر پرداخت تسهیلات بانک‌ها دارد؟ تامین مسکن ۵۷ درصد از هزینه‌های خانوار شهری را می‌بلعد بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | هونگچی ۶۰ میلیون تومان گرانتر شد بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | قیمت ساینا در کانال ۵۴۲ میلیون تومان قیمت موبایل‌های سامسونگ، شیائومی و آیفون در مشهد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | آیفون ۱۶ پرومکس رجیسترشده چند؟ فرایند تخصصی‌شدن بانک‌ها آغاز شد | تفکیک بانک‌ها به ۶ نوع مؤسسه اعتباری اختصاص ۸ هزار میلیارد ریال مالیات به سلامت مردم خراسان رضوی توانیر مامور به افزایش واردات برق از ترکمنستان شد شرط جدید ثبت‌نام خودرو اعلام شد بانک مرکزی به بانک‌ها برای پایان مضاربه‌های بی‌ضابطه هشدار داد خراسان رضوی، قطب دوم تولید تخم‌مرغ کشور بورس سبزپوش ماند، اما بی‌رمق | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) قیمت نفت با وجود تهدیدات ترامپ ثابت ماند (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) وزیر نیرو: پیک مصرف برق را پشت سر گذاشتیم تمرکز اتاق اصناف مشهد بر کنترل قیمت کالا‌های اساسی در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ +فیلم ۷۴ درصد اراضی کشاورزی خراسان رضوی همچنان آبیاری پرمصرف دارند | اصلاح الگوی کشت؛ نوشدارو بعد از مرگ سهراب قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | صعود دلار به کانال بالاتر ویدئو | کاهش میلیونی قبض آب با تعویض یک واشر نرخ دلار در بازار آزاد مشهد رشد کرد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) نرخ طلا در مشهد افزایشی آغاز شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) دست دلالان از بازار مرغ خراسان رضوی کوتاه شد زمان برگزاری سیزدهمین آزمون استخدامی تغییر کرد قطع برق برخی از صنایع غذایی با وجود مصوبه ستاد انرژی خراسان رضوی همچنان ادامه دارد بررسی وضعیت بلیت هواپیما و قطار تهران به مشهد در روز‌های پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) | ثبات قیمت سیب‌زمینی و رشد قیمت پیاز
سرخط خبرها

کریدور زنگزور چه تبعاتی بر اقتصاد ایران دارد؟

  • کد خبر: ۳۵۱۴۴۷
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۷
کریدور زنگزور چه تبعاتی بر اقتصاد ایران دارد؟
کارشناس راهبردی مسائل اقتصادی با اشاره به انزوای ژئواکونومیک ایران در صورت تشکیل کریدور زنگزور گفت: این کریدور انزوای ترانزیتی و انرژی را برای ایران به همراه دارد و رشد سالانه اقتصادی ایران را ۱ تا ۲ درصد کاهش خواهد داد.

حسین محمدی‌اصل، در گفت‌و‌گو با شهرآرانیوز اولین اثر کریدور زنگزور را انزوای ژئواکونومیک و دورزدن ایران عنوان کرد و گفت: این کریدور با اتصال آذربایجان به نخجوان و ترکیه، مسیر مستقیم آسیا – اروپا را بدون عبور از ایران تکمیل می‌کند. این به معنای انحراف ۳۰ درصد از حجم تجارت منطقه از مسیر‌های ایرانی و کاهش درآمد ترانزیتی ایران است.

وی ادامه داد: کریدور زنگزور، کریدور شمال - جنوب (اتصال روسیه به هند) و نقش ایران به عنوان پل ترانزیتی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در این صورت پیش‌بینی می‌شود سهم ایران در ترانزیت کالا‌های اوراسیا تا ۴۰ درصد کاهش یابد.

کارشناس راهبردی اقتصادی افزود: انتقال گاز آذربایجان به اروپا از طریق این کریدور، وابستگی اروپا به گاز روسیه را کاهش می‌دهد، اما صادرات انرژی ایران را به حاشیه می‌راند.

وی به توطئه اقتصادی – امنیتی و بازی قدرت‌های بزرگ در کریدور زنگزور نیز اشاره‌ای کرد و گفت: این کریدور می‌تواند به استراتژی آمریکا برای محاصره ایران هر چه بیشتر کمک کند.

وی با اشاره به اینکه کریدور زنگزور سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیاردیورویی اتحادیه اروپا در کریدور میانی، ایران را از شبکه تجاری اوراسیا حذف می‌کند، افزود: روسیه با چشم‌پوشی از نفوذ سنتی خود در قفقاز، در ازای کاهش فشار ناتو در اوکراین، عملا کریدور زنگزور را به آمریکا واگذار کرده است. این خصلت روسی در سیاست خارجی، منافع ایران را قربانی منافع کوتاه‌مدت مسکو می‌کند.

محمدی‌اصل با اشاره به نقش مخرب لابی آذربایجان در ایران نیز گفت: نفوذ لابی باکو در تصمیم‌سازان ایرانی، مانع از واکنش قاطع به تهدیدهای کریدور شده و حتی تلاش دارد مشارکت آذربایجان در حمله احتمالی اسرائیل به ایران را کم‌رنگ کند.

وی به پیامد‌های بلندمدت بر اقتصاد ایران نیز اشاره کرد و ادامه داد: این کریدور انزوای ترانزیتی و انرژی را برای ایران به همراه دارد و رشد سالانه اقتصادی ایران را ۱ تا ۲ درصد کاهش خواهد داد.

کارشناس راهبردی مسائل اقتصادی افزود: تسلط آمریکا بر کریدور، نظارت بر مبادلات مالی ایران با اوراسیا را افزایش می‌دهد و مکانیسم‌های دورزدن تحریم (مانند تجارت از طریق ارمنستان) را بی‌اثر می‌کند.

وی کریدور زنگزور را عاملی بر بحران بیکاری در کشور دانست و تأکید کرد: با تشکیل این کریدور صنایع لجستیک و حمل‌ونقل ایران به ویژه در شمال‌غرب با ورشکستگی مواجه خواهند شد. برآورد‌ها حاکی از، ازدست‌رفتن ۲۰۰ هزار شغل مستقیم در این رابطه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->