به گزارش شهرآرانیوز، غلامحسین مظفری امروز، ۳ شهریورماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در دهه پایانی صفر بیش از هفت میلیون زائر به خراسان رضوی و مشهد مشرف شدند که امیدوارم در این ایام آرامش و آسایش را برای زائران فراهم کرده باشیم.
وی در خصوص سفر وزیر راه و شهرسازی به مشهد عنوان کرد: در این ایام حدود هفت نفر از وزرا در استان حضور داشتند و در روزهای آینده نیز وزرای دیگری در مشهد حضور خواهند داشت. امروز شورای اداری استان با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد. در هفته دولت ۱۳۶۵ پروژه با ارزش ۶۰ همت در استان افتتاح یا کلنگزنی خواهد شد که از این تعداد، ۱۲۹۶ پروژه افتتاح و ۶۹ پروژه کلنگزنی میشود.
مظفری افزود: پیش از برگزاری شورای اداری، نشستی با وزیر راه و شهرسازی و معاونان ایشان داشتیم که نتیجه پنج ماه فعالیت فشرده و کار مشترک بین معاونان وزارت در حوزههای مختلف و مدیران استان با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی بود. مصوبات این جلسات در هشت محور به تصویب رسید که میتواند برای مردم استان آثار مثبتی داشته باشد.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه ناوگان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و قطار شهری سه مؤلفه مهم در حملونقل مشهد هستند، تصریح کرد: اقدامات خوبی در این حوزهها انجام شده، اما همچنان کمبودهای جدی وجود دارد. ۳۰۰ دستگاه اتوبوس از بخش خصوصی و تعدادی ون و خودرو برای سازمان تاکسیرانی در نظر گرفته شده که موضوع آن در جلسه با وزیر کشور نیز مطرح شد.
وی ادامه داد: شهرداری نیز از محل منابع خود تعدادی اتوبوس به ناوگان اضافه کرده، اما حجم جمعیت مشهد تناسبی با ظرفیت ناوگان فعلی ندارد و حداکثر ۴۰ درصد نیازها را پوشش میدهد. با این وجود ضرورت است که فرهنگ پیادهروی و دوچرخهسواری در شهر ترویج شود تا از نظر زیستمحیطی و ارتقای سلامت در جامعه مؤثر باشد.
مظفری اضافه کرد: در ایام بازگشت زائران امام رضا (ع) از مشهد، با مشکلات جدی حملونقل مواجه و حتی ناچار شدیم از اتوبوسهای درونشهری برای سفرهای بینشهری استفاده کنیم که خطراتی دارد. با وجود این مسائل همه کشور در این ایام بسیج شدند و روزانه بیش از ۲۴۰۰ اتوبوس به این امر اختصاص پیدا کرد. حق مردم استفاده از ناوگان باکیفیت و ایمن در مسیرهای بینشهری است.
استاندار خراسان رضوی بیان کرد: سهم خراسان رضوی از آزادراهها و بزرگراهها اندک است. بسیاری از راههای بینشهری حتی بین شهرستانهای بزرگ استان، همچنان در ردیف راههای فرعی قرار دارند. یکی از مصوبات اخیر در جلسه با وزیر راه و شهرسازی، ارتقای این مسیرها به راههای اصلی بود.
وی خاطرنشان کرد: توسعه آزادراهها و بزرگراهها مطالبه جدی مردم و نمایندگان استان است. بخش عمده این مسیرها نه تنها برای مردم خراسان رضوی بلکه برای زائرانی است که از سراسر کشور به مشهد سفر میکنند. تلاش ما کاهش تصادفات و افزایش ایمنی بوده و بخشی از این موفقیت با استفاده از فناوریهای نوین مانند دوربینهای هوشمند حاصل شده است.
مظفری با بیان اینکه آزادراه مشهد – چناران در دستور کار است و مورد بازدید قرار خواهد گرفت، عنوان کرد: موضوع ادامه آزادراه حرم تا حرم نیز مطرح و مقرر شد سهم مشارکت دولت و پیمانکار به ۵۰-۵۰ تغییر کند تا سرعت اجرای پروژه افزایش یابد. مسیرهای پیشنهادی دیگری نیز با مشارکت بخش خصوصی در حال بررسی است.
استاندار خراسان رضوی افزود: استفاده بهینه از اراضی دولتی در حاشیه آزادراهها میتواند منجر به اجرای پروژههای اقتصادی و خدماتی شود. برای مثال در کنارگذر شمالی مشهد به طول ۷۶ کیلومتر، به دلیل کمبود خدمات، بخش زیادی از کامیونداران همچنان مسیر قدیمی را ترجیح میدهند، بنابراین ایجاد زنجیره مکمل خدماتی در این محورها ضروری است.
وی با اشاره به اینکه طرح اطراف حرم طی چهار تا پنج سال گذشته راکد مانده بود، تصریح کرد: این طرح با برگزاری جلسات مشترک دستگاههای متولی و حضور نماینده ویژه رئیسجمهور در حال بازنگری است و امیدواریم حداکثر تا نیمه شهریور به تصویب شورای عالی شهرسازی برسد.
مظفری در خصوص کاهش تلفات جادهای در ایام دهه پایانی صفر گفت: امسال با مدیریت مناسب و همراهی مردم، تلفات از ۳۷ نفر در سال گذشته به ۷ نفر کاهش پیدا کرد. این کاهش ۸۰ درصدی بسیار امیدوارکننده است و امیدواریم در سالهای آینده نیز ادامه پیدا کند.
استاندار خراسان رضوی افزود: پویش «نه به تصادف» در این زمینه نقش مؤثری داشت و رسانهها نیز ما را در ترویج آن بسیار یاری کردند. حتی یک کشته در جادهها آثار سنگینی برای خانوادهها دارد و آمار ۲۷ تا ۲۸ هزار کشته سالانه در کشور بسیار نگرانکننده است، بنابراین بهبود زیرساختها، ایمنسازی خودروها و اصلاح رفتار رانندگان در جادهها ضرورت دارد.
وی در خصوص آمار خروج اتباع خارجی از مشهد بیان کرد: به دلیل موقعیت مرز دوغارون، بیشترین خروج اتباع از کشور از طریق خراسان رضوی انجام شده است. در این مدت، ۸۷۰ هزار نفر از مرز دوغارون و در مجموع حدود یک میلیون و ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر از کشور خارج شدند. این روند با همکاری دستگاههای متولی و مردم، با آرامش و حفظ کرامت اتباع انجام شد. در حال حاضر روزانه به طور متوسط پنج هزار نفر خروجی از مرز دوغارون ثبت میشود.
علیرضا قامتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در این جلسه در خصوص توقف قطارها در ایستگاه راهآهن نیشابور گفت: پیشتر برخی قطارها در مسیر خود توقفی در ایستگاه نیشابور نداشتند، بهگونهای که از ۱۷ سیر قطار، تعدادی فاقد توقف بودند. در جلسهای که هفته گذشته برگزار شد، این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و اکنون مقرر شد کلیه سیرهایی که انجام میشود، در ایستگاه راهآهن نیشابور توقف داشته باشند.
وی با اشاره به موضوع جاده باغرود عنوان کرد: عملیات روشنایی این مسیر در دستور کار قرار دارد و تاکنون در حدود ۶ کیلومتر از مسیر، کار آغاز شده است. با توجه به اینکه این جاده در محدوده خدمات شهری قرار نمیگیرد، اجرای کامل آن نیازمند هماهنگیهای بینبخشی است. در این منطقه حدود ۸۰ هکتار از اراضی در خارج از محدوده خدماتی شهر نیشابور برای طرح نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده بود که این اراضی در پهنه آبخوان واقع شدهاند، به همین دلیل با اجرای طرح در این محدوده مخالفت جدی صورت گرفت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: یکی از موضوعاتی که باید به طور جدی دنبال شود، استفاده از اراضی کشاورزی مشخص جاده باغرود در مجاورت سکونتگاههای فعلی نیشابور است. این اراضی به طور علیالقاعده باید تغییر کاربری پیدا کنند و به مجموعه نهضت ملی مسکن الحاق شوند.