به گزارش شهرآرانیوز؛ مصطفی آذرکیش صبح امروز در جلسه شورای آموزشوپرورش لرستان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، با اشاره به توجه ویژه استاندار به مقوله ارتقای کیفیت آموزش، بهویژه توسعه آموزشهای مهارتی متناسب با اسناد بالادستی، اظهار کرد: بدون تردید، این اقدامات آیندهای روشن را برای تأمین نیروی کار ماهر و متخصص در سطح استان لرستان رقم خواهد زد. به گفته وی این امر، گام اولیه و مؤثری در راستای تقویت تولید داخلی، کاهش نرخ بیکاری و همچنین، کاهش آسیبهای اجتماعی و روانی در آینده خواهد بود. معاون متوسطه وزارت آموزشوپرورش افزود: در راستای تقویت آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش در سطح کشور، اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان (معادل یکهمت) در بودجه پیشبینی شده است که بخشی از آن در حال تخصیص توسط سازمان برنامهوبودجه کشور است. آذر کیش گفت: علاوه بر این، به استناد قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، از محل فروش ۴ درصد گاز، با اولویت تجهیز و توسعه هنرستانها، مبلغی بالغ بر یکهمت دیگر نیز در حال پیگیری و توزیع است. وی بیان کرد: موضوع اصلیتر، تصویب بند ۳ ماده ۸۹ قانون برنامه هفتم توسعه در تیرماه امسال در هیئت دولت است. آییننامه این ماده، مشوقهای بیمهای، مالیاتی و کارفرمایی را برای تمامی مؤسسات تولیدی، خدماتی و صنعتی در نظر گرفته که در امر تجهیز، توسعه و ساخت فضاهای آموزشی و پرورشی، بهویژه هنرستانها، مشارکت میکنند. به گفته وی، ظرفیتهای دیگری همچون «طرح همنوا» نیز در دستور کار قرار دارد که با بهرهگیری از توان سازمان فنی و حرفهای، بخشی از خدمات آموزشی این حوزه را پوشش خواهد داد.
معاون متوسطه وزارت آموزشوپرورش در خصوص کمبود معلم هم توضیح داد: برونسپاری آموزشهای مهارتی در محیط واقعی کار و بهکارگیری نیروی انسانی از جمله معلمان در قالب برنامههای مختلف وزارتخانه، مانند «افزایش تدریس» و «حقالتدریس» برای شاغلین بهصورت غیرموظف، استفاده از ظرفیت پیشکسوتان و بازنشستگان، و سایر ظرفیتهای قانونی مندرج در قانون بودجه ۱۴۰۳، از دیگر اقدامات در دست اجراست. آذر کیش بیان کرد: برایناساس، برنامهریزیها بهگونهای انجام شده که اطمینان حاصل کنیم تمامی مدارس کشور در آغاز سال تحصیلی جدید از نیروی انسانی و معلم کافی برخوردار خواهند بود. وی خاطرنشان کرد: اگرچه کمبود نیروی انسانی مسئلهای نیست که در یک یا دو سال اخیر به وجود آمده باشد، اما خوشبختانه با پیگیریهای انجام شده و بر اساس گزارشات دریافتی از استانها، برنامهریزیهای لازم برای جبران این کمبودها انجام شده و استانها با مشکل کمبود معلم مواجه نخواهند شد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه نفس اصلی تشکیل شوراهای آموزشوپرورش، مشارکت و نظارت مردم در امر آموزشوپرورش است، خاطرنشان کرد: هدف از تشکیل این شورا، بهکارگیری همه امکانات و منابع برای ایجاد، راهاندازی، توسعه و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی است. آذر کیش با اشاره به نقشبرجسته و بیبدیل شوراهای آموزشوپرورش، تصریح کرد: در شرایط فعلی شاهد اهتمام و حمایت بیسابقه بالاترین مقام اجرایی کشور یعنی رئیسجمهور از نظام تعلیموتربیت هستیم که این میزان حمایت در سالهای گذشته سابقه نداشته و بسیار ارزشمند است.
وی گفت: مقام معظم رهبری نیز در اردیبهشتماه امسال، از اهتمام و حمایت رئیسجمهور و اشراف وزیر آموزشوپرورش بهعنوان یک فرصت ارزشمند نام بردند. معاون متوسطه وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه سالهاست در سیاستهای کلان نظام توجه به آموزشوپرورش مورد تأکید بوده، اما در این دوره شاهد عملیاتیشدن آن هستیم، افزود: در این دولت، توسعه عدالت آموزشی از دو مسیر رفع محرومیت از فضاهای آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش در حال پیگیری است. آذرکیش با اشاره به اولویت اول یعنی ساخت فضای آموزشی با کمک خیرین، منابع دولتی و مسئولیتهای اجتماعی، افزود:، اما مهمتر از آن، ارتقای کیفیت آموزش است که در قالب پروژه مهر بهعنوان مهمترین برنامه ملی کشور در حوزه آموزشوپرورش با شعار توسعه عدالت آموزشی برای ایران، برای مدرسه در حال اجراست. وی پنج سیاست پروژه مهر را توسعه عدالت آموزشی ارتقای کیفیت آموزش ارتقای ایمنی و سلامت دانشآموزان، مشارکت اجتماعی محور و تقویت پژوهشسراهای دانشآموزی برشمرد و گفت: پیگیریهای رئیسجمهور نیز ناظر بر کیفیتبخشی در کنار رفع محرومیت از فضای آموزشی مانند مدارس سنگی، کانکسی و ناایمن است. وی با اشاره به گزارش مدیرکل آموزشوپرورش لرستان، از افتتاح ۱۳۵ پروژه آموزشی در مهرماه با حمایت استاندار خبر داد و گفت: در کل کشور نیز ۷۴۰۰ پروژه آموزشی آغاز شده که ۲۴۰۰ مورد آن تا مهرماه افتتاح خواهد شد.
معاون وزیر آموزشوپرورش در بخش ارتقای کیفیت آموزش، به دو مسیر تحول در کانون کلاس درس با توانمندسازی معلمان و تحول در مدیریت آموزشگاهی اشاره کرد و گفت: برای تحول در کلاس درس، برنامه شبکه ملی یادگیری معلمان و برنامه شمیم را داریم و برای تحول در مدیریت، الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین در حال اجراست. وی با تأکید بر پیگیریهای ویژه معاون اول رئیسجمهور در حوزه آموزشوپرورش، گفت: آقای پزشکیان چهاراصل عدالت مشارکت روابط بینبخشی تکنولوژی مناسب را همواره مدنظر دارند. اذرکیش با اشاره به سیاست مشارکت اجتماعی محور در پروژه مهر، گفت: فعالسازی ظرفیتهای مردمی بسیار مهم است و انقلاب ما نیز با کمک مردم شکل گرفت و تاکنون تداومیافته است. معاون وزیر آموزشوپرورش با اشاره به تغییرات جمعیتی دانشآموزی، گفت: تا سال ۱۴۱۲، جمعیت دانشآموزی کشور به ۱۲.۵ میلیون نفر خواهد رسید و این تحلیل برای استان لرستان بسیار مهم است و باید در شورای آموزشوپرورش به آن پرداخته شود.
وی با اشاره به فاصله ۱۰ درصدی استان لرستان با میانگین کشوری در آموزشهای مهارتی، گفت: با حداقل امکانات نیز اگر دانشآموزان در هنرستانها ساماندهی شوند، میتوانند با ذهنیت حل مسئله و تفکر انتقادی، خود را با تغییرات گسترده دنیای کنونی تطبیق دهند. اذرکیش با بیان اینکه بیشترین رقم تخصیصی برای کیفیتبخشی را به استان لرستان اختصاص دادهایم، افزود:، زیرا قدر حمایتهای استاندار، اعضای شورای آموزشوپرورش و پیگیریهای مدیرکل و همکارانش را میدانیم و قطعاً حمایتهایی خواهیم داشت. وی با تأکید بر توسعه آموزشهای مهارتی در هنرستانها و برای غیر هنرستانیها در قالب هر دانشآموز یک مهارت گفت: این تکلیف سند تحول است که هر دانشآموز هنگام خروج از نظام تعلیموتربیت، امکان امرارمعاش حلال داشته باشد. معاون وزیر آموزشوپرورش از اجرای طرح همنوا برای به اشتراکگذاری زیرساختهای آموزشی با سازمان فنی و حرفهای و دیگر دستگاهها مانند میراثفرهنگی و فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: این اتفاق قطعاً خواهد افتاد.
منبع: فارس