وزیر اقتصاد: گزارشی از عادی‌سازی پرونده ایران در FATF به رئیس‌جمهور ارائه کردم درآمد ۶ هزار میلیارد تومانی اینفلوئنسر‌های ایرانی اینستاگرام بسته ۱۷ اقدام بورس برای رشد بازار تا پایان ۱۴۰۳ آخرین وضعیت تولید گاز برای زمستان ۱۴۰۳ پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه فردا یکشنبه (۱۵ مهر ۱۴۰۳) هواپیمایی امارات استفاده از «پیجر» را ممنوع کرد ۳ آزمون کشوری توسط سازمان سنجش ۲۰ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود به‌زودی قیمت خرید تضمینی برنج ابلاغ می‌شود بازگشت دوباره تالار مجازی بورس (۱۴ مهر ۱۴۰۳) آیا زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد؟ کود‌های کشاورزی بر اساس الگوی کشت شهرستان‌های خراسان رضوی توزیع می‌شود بسیاری از کارگاه‌های مشاغل سخت و زیان‌آور مشمول طرح طبقه‌بندی نیستند قیمت رسمی ۲۰ قلم کالای اساسی اعلام شد برداشت زعفران از مناطق سردسیر خراسان رضوی آغاز شد | هنوز زعفران نوبرانه به بازار عرضه نشده است درخواست جامعه کارگری از مجلس: هرچه سریع‌تر تحقیق در خصوص اموال سازمان تأمین اجتماعی را آغاز کنید پیش‌بینی حجم و نرخ رشد نقدینگی تا پایان سال ۱۴۰۳ ادامه فشار عرضه کنندگان در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۴ مهر ۱۴۰۳) فرونشست در کمین ۳۵۹ دشت کشور شرایط فروش اقساطی X ۵۵ پرو مدیران خودرو با اقساط بلندمدت از امروز (۱۴ مهر ۱۴۰۳) + جزئیات نوسازی ۸ هزار ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال ۱۴۰۲ | اسقاط بیش از ۱۶۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۳ یک پیش‌بینی دیگر از آینده قیمت ارز (۱۴ مهر ۱۴۰۳) «در صورت افزایش حقوق کارگران، کارفرما‌ها کارگران مازاد را اخراج خواهند کرد» یک نظریه اشتباه است با کمتر از ۲۰ میلیون تومان می‌توان گوشی آیفون خرید؟ (۱۴ مهر ۱۴۰۳) توقیف بیش از ۲۰۰ هزار پاکت زعفران تقلبی در چاپخانه‌های مشهد ۹۶ میلیارد دلار فرصت انرژی در کشور از دست رفت
سرخط خبرها

سکوت خبری در قبال افزایش قیمت خودرو‌های داخلی

  • کد خبر: ۳۵۶۳۰
  • ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۹
  • ۲
سکوت خبری در قبال افزایش قیمت خودرو‌های داخلی
خودروسازان با افزایش قیمت در قرارداد‌های قطعه‌ساز‌ها موافقت کردند و در هفته جاری نیز قیمت خودرو‌های داخلی در سکوت خبری و با مجوز شورای رقابت توسط ایران‌خودرو و سایپا صادر رقم خورد.
 به گزارش شهرآرانیوز ،چندی پیش قطعه سازان اعلام کردند که با توجه به تغییرات نرخ ارز، هزینه تولید قطعات خودرو افزایش یافته و عملا تولید قطعات و ادامه کار برای آن‌ها براساس قرارداد‌های فعلی صرفه اقتصادی ندارد. بر همین اساس هفته گذشته نیز خودروسازان با افزایش قیمت در قرارداد‌های قطعه‌ساز‌ها موافقت کردند و در هفته جاری نیز قیمت خودرو‌های داخلی در سکوت خبری و با مجوز شورای رقابت توسط ایران‌خودرو و سایپا صادر رقم خورد.

قطعه سازان پیش از این بار‌ها اعلام کرده بودند که قرارداد‌های آن‌ها با خودروسازان بر اساس ارز ۹ تا ۱۱ هزار تومانی بوده و تولید برای آن‌ها از نظر اقتصادی صرفه ندارد. به همین دلیل نیز خواستار افزایش قیمت قطعات تولیدی در قرارداد‌های خود با خودروسازان بودند.

همین تغییر زمینه ساز افزایش قیمت ۲۵ الی ۳۴ درصدی قیمت خودرو‌های مختلف در کارخانه شد و بر اساس اعلام شورای رقابت، قرار است قیمت خودرو‌های داخلی هر سه ماه یکبار مورد بازنگری قرار گیرد تا توانایی خودروسازان برای تطبیق با شرایط تورمی بهبود پیدا کند.

بر همین اساس دور بعدی افزایش قیمت‌ها به احتمال قوی شهریور یا اوایل مهرماه خواهد بود. این افزایش قیمت به تفسیر شورای رقابت از مستندات خودروسازان مبنی بر رشد هزینه‌های تولید به ویژه نرخ ارز و تورم مواد اولیه بستگی دارد.
 
افزایش قیمت خودرو‌های داخلی در سکوت خبری

شنیده‌ها حاکی از آن است که به احتمال قوی قطعه سازان خواهان افزایش ۶۵ درصدی قیمت قطعات در قرارداد‌های میان خود با خودروسازان باشند. البته بعید به نظر می‌رسد که خودروسازان زیر بار چنین قرارداد‌هایی بروند و به احتمال قوی با افزایش قیمت ۴۰ درصدی یا کمتر موافقت خواهد شد؛ بنابراین افزایش قیمت خودرو‌ها کما بیش منطبق بر افزایش قیمت سازندگان قطعات انجام شده است. البته تجربه نشان داده که شورای رقابت معمولاً افزایش قیمت محدودی را برای خودرو‌های داخلی اعمال می‌کند و حال که قرار است سالی ۴ بار قیمت خودرو‌های داخلی مورد بازبینی قرار گیرد شورای رقابت دامنه محدودتری را نیز برای تغییرات قیمتی اعمال خواهد کرد.

این روز‌ها وضعیت بازار خودرو بسیار پیچیده شده است. از یک طرف بازار خودرو در رکود نسبی به سر می‌برد و از طرف دیگر نیز خودروسازان قیمت را افزایش داده اند. به علاوه در پی نوسانات ارزی، وضعیت برای قطعه سازان هم مساعد نیست و با توجه اهمیت ویژه تامین قطعات خودرو‌ها رضایت این دسته از فعالان صنعت خودروسازی نیز می‌بایست جلب شود.

سال‌هاست که بازار خودرو روی ثبات به خود ندیده و قیمت خودرو در بازه‌های زمانی زیادی با رشد قابل توجه روبرو شده است. در طی دو سال گذشته، قیمت برخی از خودرو‌ها بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته و پیش‌فروش یک ساله اخیر ۲ شرکت خودروسازی بزرگ کشور، برای بازگرداندن ثبات و آرامش به بازار خودرو نیز تاثیرگذار نبوده است. با افزایش مجدد قیمت ها، این بازار وارد رکود خرید و فروش شده و از این رو بلاتکلیفی عجیبی در بازار خودرو ایجاد شده است.

در چنین شرایطی، خودروسازان وعده می‌دهند که توان غلبه بر جو روانی واسطه گران را دارند و می‌توانند فاصله قیمتی بین نرخ‌های بازار و کارخانه را کاهش دهند، اما باید منتظر ماند و دید که این پیش بینی تا چه حد در واقعیت اتفاق می‌افتد.
 
منبع:دیجیاتو
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
0
2
جمع کنید بابا. تیبا 17 میلیون تومان گرون شد. از اول سال 99 تا برج 4 سال، 50 درصد کشیدن روی قیمت کارخانه. خجالت هم نمیکشن دزدهای سرگردنه
بهروزحیدری
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
0
2
گوگل تو دیگه چرا همه شون دستشون توی یه کاسه هستش از بزرگ مملکت تا او خرده پاشون
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->