واژهها دانههاییاند که در خاک وجودمان کاشته میشوند و باورها و رفتارهایمان را شکل میدهند. یک کلمه میتواند امیدی را شعلهور کند یا روحی را در تاریکی فروبرد.
این یادداشت، با الهام از قرآن کریم، نهجالبلاغه و معارف اسلامی، نقش واژهها را در تربیت فردی و اجتماعی بررسی میکند و با نگاهی اخلاقی، مخاطب را به تأمل در انتخاب کلام دعوت میکند. در جهانی که تحریفهای کلامی غرب، باورهای ما را نشانه گرفته است، هوشیاری در انتخاب واژهها، نهتنها یک ضرورت اخلاقی، بلکه جهادی علمی برای حفظ هویت اسلامی است.
باورها، بنیان رفتارهای ما هستند و ریشهشان در کلماتی است که میشنویم و میگوییم. کودکی که مدام «تو نمیتوانی» میشنود، باور ناتوانی در او ریشه میدواند، اما «تو توانمندی» میتواند بذر اعتمادبهنفس را در او بکارد. قرآن کریم، الگویی بینظیر در انتخاب واژههاست. خداوند در سوره فاتحه از «صراط مستقیم» سخن میگوید، نه صرفا «راه».
«صراط» راهی روشن، استوار و هدفمند است که ذهن را بهسوی هدفی متعالی هدایت میکند. در نهجالبلاغه نیز، امام علی (ع) در خطبه متقین با واژههایی بلیغ، باور به تقوا را در شنونده بیدار میکند. این دقت کلامی، دربرابر واژگان تحمیلی غرب که برای رکود فکری طراحی شدهاند، ما را به هوشیاری دعوت میکند.
واژهها باور میسازند و باورها رفتار را شکل میدهند. کسی که خود را «شکستخورده» میخواند، ممکن است در انفعال فرو رود، اما آن که خود را «قوی» یا «مؤمن» بداند، رفتارهایی متناسب با این باور نشان میدهد. قرآن با خطابهایی مانند «یا أیها الذین آمنوا»، ایمان را در مخاطب بیدار میکند و او را به صبر، تقوا و عمل صالح دعوت میکند.
امامعلی (ع) نیز در نهجالبلاغه با واژههایی مانند «خوف» و «رجاء»، تعادل بین ترس از خدا و امید به رحمتش را در رفتار مؤمن نهادینه میکند. درمقابل، واژگان غربی اغلب انسان را بهسوی مصرفگرایی و انفعال سوق میدهند. انتخاب واژههای درست، گامی اخلاقی برای هدایت رفتار بهسوی خیر و پویایی است.
امام علی (ع) میفرمایند: «مؤمن عقلش در پس زبانش است؛ نخست میاندیشد، سپس سخن میگوید.» این کلام، ما را به هوشیاری در انتخاب واژهها دعوت میکند. گفتن «تو همیشه اشتباه میکنی» به فرزندمان، ممکن است او را به خودباوری منفی بکشاند، اما «اشتباه کردی، اما میتوانی یاد بگیری» راه رشد را باز میکند. این انتخاب، در روابط خانوادگی، دوستی و حتی گفتوگو با خودمان اثر عمیقی دارد. دربرابر تحریفهای کلامی غرب که باورهای انفعالی را القا میکنند، هوشیاری کلامیف ما را به حفظ مبانی اسلامی و انقلابی توانمند میسازد.
قرآن کریم، الگویی بیهمتا در انتخاب واژههاست. تفاوت میان «یا أیها النبی» و «یا أیها الرسول» نشاندهنده عمق معنایی است؛ «نبی» بر دریافت وحی و «رسول» بر رساندن پیام تأکید دارد. همچنین، «صراط» دربرابر «سُبُل» راه واحد و مستقیم را از مسیرهای گمراهکننده متمایز میکند. این دقت، ما را به تأمل در تأثیر واژهها دعوت میکند و درمقابل رکودی که بعضی واژگان غربی در ما ایجاد میکند، الگویی برای حفظ پویایی فکری و معنوی ارائه میدهد.
برای بهکارگیری این هوشیاری، نخست باید از کلماتی که بهصورت خودکار به زبان میآوریم، آگاه شویم. آیا خود را با واژههای منفی خطاب میکنیم؟ آیا دیگران را با کلاممان ناامید میکنیم؟ میتوانیم از قرآن الهام بگیریم و واژههایی را برگزینیم که امید و ایمان را تقویت کنند. بهجای «این کار غیرممکن است»، بگوییم «این کار چالشبرانگیز است، اما با تلاش ممکن میشود.»
در تعاملات خانوادگی، بهجای «تنبل» گفتن، از «میتوانی منظمتر باشی» استفاده کنیم. تکرار آیاتی مانند «انّ مع العسریسرا» باور به صبر و امید را تقویت میکند و رفتارهای مقاومتی را دربرابر چالشها میسازد. واژهها و تمدنسازی اسلامی واژهها در مقیاس اجتماعی و تمدنی نیز قدرت دارند.
در انقلاب اسلامی، کلماتی مانند «استقلال» و «آزادی» باورهایی را ساختند که به مقاومت و رفتار انقلابی منجر شد. در تبلیغ دین، انتخاب واژههای مناسب، میتواند مفاهیم اسلامی را بهدرستی به جهانیان منتقل کند؛ برای مثال، توضیح دقیق واژه «جهاد» میتواند سوءتفاهمها را برطرف کند و پلی برای ارتباط فرهنگی بسازد. این انتخاب کلامی، گامی اخلاقی در مسیر تربیت اجتماعی و تمدنسازی اسلامی است.
امروز، نظام غرب با تحریف واژگان، فرهنگ مصرفگرایی و انفعال را ترویج میکند. دربرابر این هجوم، انتخاب واژههای قرآنی و اسلامی، جهادی علمی برای حفظ هویت ماست. با الهام از قرآن و نهجالبلاغه، میتوانیم کلامی را برگزینیم که باورهای الهی را تقویت کند و رفتارهایی پویا و اخلاقی را در فرد و جامعه رقم بزند. زیر پوست واژهها، جهانی از معانی و امکانات نهفته است؛ کافی است با هوشیاری و تعهد اخلاقی، آنها را به خدمت ایمان و عمل صالح درآوریم.