اخاذی با پوشش پلیس در مشهد؛ دستگیری گروهبان قلابی در بلوار رسالت گذشت خانواده اولیای دم از اجرای حکم قصاص در حضور رئیس قوه قضاییه برای دیدن «مریخ» به نهبندان خراسان جنوبی سفر کنید + تصاویر اعلام جرم علیه رئیس و عوامل یک بیمارستان در تهران به دلیل موارد غیراخلاقی مُسکن‌ها شفابخش نیستند و مصرفشان عارضه به همراه دارد | تسکین دهنده‌های دردساز مطالبات کسبه پاساژ قائم مشهد پس از حریق پیگیری شد اعتراف مرد جوانی که همسر و دختر نوجوانش در چیتگر تهران را به قتل رساند کشف بیش از ۳ هزار میلیارد تومان کالای قاچاق از ابتدای سال ۱۴۰۴ (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) تبلیغات دروغین یک کلاهبردار برای وام فوری نگاهی به اجرای متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران در تأمین اجتماعی | پرداخت بیش از ۳۲۰۰ میلیارد تومان به مستمری‌بگیران و بازنشستگان وزیر آموزش و پرورش: توجه به مهارت‌های متنوع دانش‌آموزان از اولویت‌های مهم وزارت است با این ادویه همه کاره وزن کم کنید و سندروم روده تحریک پذیر را درمان کنید ثبت‌نام بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار کلاس اولی در مدارس «محمد» در میان محبوب‌ترین نام‌های مردانه ایران لغو استاندارد اجباری هتل‌ها سوادآموزی، گامی کهن در مسیری نو دانش آموزان کتاب‌های درسی را از مدرسه تحویل بگیرند پلمب ۲ عمده‌فروشی مرغ در بازار سپاد مشهد (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) یک نماینده مجلس: به حقوق بازنشستگان، کارگران، معلمان و کارکنان دولت توجه نشده است توصیه‌های یک فیزیوتراپیست برای خرید کیف و کفش دانش‌آموزان اگر بدهی‌های تأمین اجتماعی به موقع پرداخت می‌شد، امروز بازنشستگان نیازی به نگرانی بابت معوقات نداشتند هشدار به فروشندگان دارو‌های سقط در فضای مجازی بهروزآذر: قرارگاه پیشگیری از خودکشی تشکیل می‌شود | لزوم بررسی علل خودکشی رزیدنت‌ها زمان انتخاب واحد تکمیلی دانشگاه آزاد اعلام شد + جدول زمان بندی شناسایی و توقیف بیش از ۱۲۰۰ خودروی مسروقه و تحت تعقیب در یک ماه پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (دوشنبه، ۱۷ شهریور ۱۴۰۴) | وزش باد و خیزش گردوخاک در استان ادامه دارد
سرخط خبرها

وزیر آموزش و پرورش: توجه به مهارت‌های متنوع دانش‌آموزان از اولویت‌های مهم وزارت است

  • کد خبر: ۳۵۷۱۱۸
  • ۱۷ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۳
وزیر آموزش و پرورش: توجه به مهارت‌های متنوع دانش‌آموزان از اولویت‌های مهم وزارت است
وزیر آموزش و پرورش گفت: برنامه درسی یکپارچه، تربیتی، خلاقانه و مهارت‌محور که توجه ویژه به استعداد‌های متنوع دانش‌آموزان و پرورش آنان داشته باشد، اولویت اصلی وزارت آموزش و پرورش است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علیرضا کاظمی در نشست تخصصی رؤسای ادارات تعلیم و تربیت کودک سراسر کشور، با بیان این که سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مهمترین بخش نظام تعلیم و تربیت کشور است، گفت: غفلت از دوره اوان کودکی آسیب‌های بسیار زیادی را در سالیان گذشته به مجموعه آموزش و پرورش و کشور وارد کرد که خوشبختانه با تشخیص و تدبیر هوشمندانه رهبری معظم انقلاب و راه‌اندازی این سازمان، بخش مهمی از آنها حل و رفع شد.

همۀ ظرفیت‌ها باید برای تعالی نظام و تعلیم و تربیت به کار گرفته شود

وی افزود: اگر همه ظرفیت‌های مجموعه آموزش و پرورش برای ارتقا و تعالی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به کار گرفته شود، توجیه منطقی و عقلی دارد، زیرا مخاطب این سازمان کودکانی هستند که در طلایی‌ترین دوران تربیت و یادگیری قرار دارند.

کاظمی ادامه داد: تاثیر بر الگو‌های رفتاری، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای شکل‌گیری شخصیت و همچنین نهادینه‌سازی تربیت و یادگیری در کودکان، رسالت خاص سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است.

آموزش و پرورش نباید در فضایی منقطع، جزیره‌ای و آموزش‌زده فعالیت کند

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با تأکید بر ضرورت شناخت و درک دقیق نظام مسائل، اساسی‌ترین مسئله آموزش و پرورش را ریل‌گذاری دانست و اضافه کرد: نیروی انسانی، بودجه، فضای آموزشی و مسائل دیگر از این دست، شتاب دهنده‌های نظام آموزشی کشور هستند، اما مسئله اصلی که باید حل شود، ریل‌گذاری نادرست درگذشته است؛ به طوری که مجموعه آموزش و پرورش در فضایی منقطع، جزیره‌ای و آموزش‌زده فعالیت می‌کرد که توانایی پرورش استعداد‌ها را نداشت.

تحول در برنامه درسی، اساسی‌ترین اقدام برای تحول نظام آموزش و پرورش است

وی تحول در برنامه درسی را اساسی‌ترین اقدام برای تحول نظام آموزش و پرورش دانست و گفت: برنامه درسی یکپارچه، تربیتی، خلاقانه و مهارت‌محور که توجه ویژه به استعداد‌های متنوع دانش‌آموزان و پرورش آنان داشته باشد، اولویت اصلی وزارت آموزش و پرورش است.

کوچک‌انگاری نظام تعلیم و تربیت یکی از چالش‌های اساسی است

وزیر آموزش و پرورش کوچک‌انگاری نظام تعلیم و تربیت را یکی دیگر از چالش‌های اساسی وزارت آموزش و پرورش قلمداد کرد و گفت: خوشبختانه در دور جدید با تأکید ویژه شخص رئیس جمهور به نظام مسائل آموزش و پرورش و حضور فعال ایشان در میدان، دیگر کوچک‌انگاری نسبت به نظام تعلیم و تربیت وجود ندارد و اگر موفقیتی حاصل شده و امروز شاهد این هستیم که آموزش و پرورش به مسئله اصلی کشور تبدیل شده، حاصل همین نگاه ویژه رئیس جمهور است که همواره بر مسائلی از جمله توسعه عدالت آموزشی و کیفیت‌بخشی به روند آموزش تاکید داشته و دارد. از این رو، وجود آقای پزشکیان یک نعمت و فرصت ویژه برای حل نظام مسائل مجموعه آموزش و پرورش است.

جهش بزرگی در مدرسه‌سازی ایجاد شده است

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز جهش بزرگی در مدرسه‌سازی در همه دستگاه‌های کشور ایجاد شده است. علاوه بر آن، در جذب منابع خیرین نیز موفقیت‌های ویژه‌ای به دست آمده که سبب شده در حال حاضر ۷۴۰۰ پروژه در سراسر کشور در دست ساخت باشد.

کاظمی با بیان این که وزارت آموزش و پرورش تنها به فضای آموزشی توجه ویژه ندارد، استانداردسازی تجهیزات را یکی دیگر از برنامه‌های اصلی این وزارتخانه دانست و اضافه کرد: با دغدغه‌مندسازی که توسط رئیس جمهور انجام شد و توجه ویژه ایشان به حوزه آموزش و پرورش، اقدامات بسیار خوبی با استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی برای تجهیز همه کلاس‌های قدیمی درس صورت گرفته است و علاوه بر آن در سال گذشته وزارت آموزش و پرورش در حالی سال تحصیلی را به پایان رساند که هیچ بدهی مالی به معلمان نداشت و اضافه بر آن، امروز در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید دو سرانه نیز پرداخت شده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت کیفیت‌بخشی به فرایند آموزشی و تربیتی و توسعه عدالت آموزشی، خاطرنشان کرد: تنها زمانی می‌توان به کیفیت مطلوب در فرایند آموزشی رسید که برنامه‌ها مبتنی بر میدان یعنی مدرسه و مختصات آن طراحی و اجرا شود.

کلاس درس باید دانش‌آموزمحور باشد

وزیر آموزش و پرورش معلم شایسته، توانا و برخوردار از مهارت‌های لازم را مهمترین عنصر تحول نظام آموزشی کشور دانست و گفت: اگر معلم از روش‌های فعال آموزشی استفاده کند و با تغییر چیدمان و مدیریت کلاس و حتی فضای کاربردی کلاس و همچنین استفاده از تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به‌روز فرایند آموزشی خود را پیش ببرد، قطعاً کلاس دانش‌آموز محور می‌شود و نظام آموزشی شاهد کنشگری بیشتر دانش‌آموزان خواهد بود.

وی با اشاره به ویژگی‌های یک مدیر تراز نظام آموزشی مطلوب، اظهار کرد: مدیری می‌تواند در فرایند آموزشی به اثرگذاری برسد که ابتدا شاخص‌های عملکرد را بشناسد و در وهله دوم بتواند در شاخص‌های عملکردی تحول ایجاد کند؛ موضوعی که جز با شناخت ظرفیت‌ها و تعامل با آنها و بهسازی فضای کالبدی مدرسه امکان‌پذیر نیست.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: مدیر باید ابتدا نظام مسائل حوزه خود را به درستی شناسایی کند و بعد از اولویت‌بندی آنها نقشه‌راه و طرحی دقیق برای حل آنها ارائه داده و اجرا کند. به عبارت بهتر، مدیر باید به پشتوانه برنامه علمی، قدرت تغییر شاخص‌ها را داشته باشد.

رؤسای ادارات تعلیم و تربیت کودک نظام مسائل استان را اولویت‌بندی کنند

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: رؤسای ادارات تعلیم و تربیت کودک استان‌ها در گام اول نظام مسائل استان خود در حوزه تعلیم و تربیت کودک را شناسایی کند و سپس با اولویت‌بندی آنها برنامه علمی برای حل اولویت‌ها ارائه دهند. برای موفقیت در این مسیر، رئیس اداره باید نگاه و بُعد تفکر راهبردی داشته باشد.

در دور مدیریتی جدید، تحول بزرگی در سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک انجام شده است

وی با اشاره به دستاورد‌های سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در دوره مدیریت جدید، گفت: در آن دوره تحول بسیار خوبی ایجاد شده و اقدامات خوبی شکل گرفته و برنامه‌ها و نقشه‌راه جامعی برای تعالی سازمان در نظر گرفته شده است.

کاظمی تصریح کرد: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک دوران رشد خود را طی می‌کند و در حال شکل‌گیری ساختاری است. این یعنی هر اقدام و برنامه‌ای که امروز در این سازمان صورت بگیرد، اثری بنیادین در آینده آن دارد.

ساختار استانی باید تا سطح منطقه و ناحیه گسترش یابد

وزیر آموزش و پرورش ایجاد ساختار متناظر استانی را یکی از دستاورد‌های بزرگ دوره مدیریتی جدید عنوان کرد و گفت: ایجاد ساختار استانی در شرایطی که حاکمیت به سمت چابکسازی حرکت می‌کند، اقدامی بسیار بزرگ بود که البته باید به طور حتم در سطح مناطق نیز گسترش پیدا کند تا شبکه اجرای نظارتی این سازمان سراسر کشور را در بر بگیرد. علاوه بر این، بودجه سازمان نیز باید برای سال آینده افزایش پیدا کند و همه ظرفیت‌ها در این مسیر  به کار گرفته شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از اقدامات اساسی برای افزایش ضریب نفوذ سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در استان‌ها ایجاد سازوکار هماهنگی است. به بیان دیگر، سازمان برای اثرگذاری بیشتر خود نیازمند ستادی مشترک بین معاونت‌های مختلف است.

لزوم نظارت بر همۀ برنامه‌های کودکستان‌ها و مراکز پیش دبستانی

کاظمی ایجاد هیئت اندیشه‌ورز در سطح ستاد و استان را یکی دیگر از ملزومات تعالی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک قلمداد کرد و گفت: قطعاً استفاده از خرد جمعی دغدغه‌مندان این حوزه و استفاده از ظرفیت افراد متخصص که تجربه زیسته بالایی در زیست‌بوم تعلیم و تربیت کودک دارند، امری ضروری است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه، تدوین برنامه دقیق تربیتی_یادگیری را یکی از مهمترین نیاز‌های امروز سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای توسعه کمی و کیفی دوره پیش‌دبستانی دانست و اظهار کرد: با توجه به اهمیت دوره اوان کودکی، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک باید به جز به جز برنامه‌های کودکستان‌ها و مراکز پیش دبستانی احاطه داشته باشد و برنامه تربیت یادگیری مبتنی بر محتوای استاندارد و تایید شده طراحی و اجرا کند.

هیچ کودکستان و مرکز پیش‌دبستانی نباید در برنامه تربیتی و یادگیری خود جزیره‌ای عمل کند

وی افزود: هیچ کودکستان و مرکز پیش‌دبستانی نباید در برنامه تربیتی و یادگیری خود به صورت جزیره‌ای و بدون توجه به برنامه این سازمان عمل کند.

وزیر آموزش و پرورش برنامه، محتوا و نیروی انسانی آموزشی را سه ضلع اصلی مثلث تعلیم و تربیت کودک معرفی کرد و گفت: بررسی بسته‌های تربیت_یادگیری یکی از اقدامات بسیار مثبت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در دور جدید مدیریتی بود؛ اقدامی که با توجه به اهمیت محتوا و اثرگذاری آن در تربیت کودکان ضروری بود.

هیچ مربی مدیر و مؤسسی نباید بدون گزینش وارد چرخه تعلیم و تربیت کودک شود

وی با بیان این که تمام رفتار‌های یک مربی در وجود کودک نهادینه می‌شود، تأکید کرد: گزینش نیروی انسانی بادانش و برخوردار از مهارت‌ها و استاندارد‌های رفتاری به عنوان مربی، امری الزامی است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که هیچ مربی مدیر و مؤسسی نباید بدون گزینش وارد چرخه تعلیم و تربیت کودک شود، خاطرنشان کرد: استاندارد‌های جذب مربی در کودکستان‌ها و مراکز پیش‌دبستانی باید شاخص‌های سختگیرانه‌تری از استاندارد‌های لازم برای جذب معلم ابتدایی، معلم متوسط و معلم پرورشی داشته باشد.

ایجاد شبکه نظارتی هوشمند ضرورت دارد

کاظمی ایجاد شبکه نظارتی را یکی دیگر از ملزومات امروز سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک دانست و با اشاره به ضرورت نظارت هوشمند میدان، گفت: در حوزه تعلیم و تربیت کودک پرسش‌های متعددی مطرح است؛ اینکه آیا رئیس اداره تعلیم و تربیت کودک از نرخ پوشش استان اطلاع دقیق دارد؟ آیا می‌داند در این شاخص استان در کدام رده در سطح کشور قرار دارد؟ آیا می‌داند چه راهکار‌هایی برای افزایش ضریب نرخ پوشش وجود دارد؟ آیا می‌داند در توسعه عدالت آموزشی و کیفیت‌بخشی چه سهمی دارد؟ آیا در بحث تقویت هویت ملی و دینی برنامه‌ای دارد؟ آیا برنامه‌های خود را در راستای برنامه‌های کلان وزارت آموزش و پرورش طراحی کرده و می‌کند؟ و سؤالاتی از این دست. پاسخ به این سوال‌ها نقشه‌راه اداره تعلیم و تربیت کودک در استان را مشخص خواهد کرد؛ البته با توجه به تفاوت‌ها و اقتضائات بومی، در ارزیابی، هر استان باید با ظرفیت‌ها و شرایط خود سنجیده شود و مهم رشد استان و میزان رشد آن باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->