مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس: سرمایه‌گذار اماراتی به تعهد خود عمل کند مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی: پیگیر مطالبات به‌حق نانوایان هستیم متخلفان بازار ارز و شبکه توزیع آرد نقره‌داغ شدند | ۴۱.۵ میلیارد تومان، جریمه دو شرکت متخلف در خراسان رضوی ظرفیت‌های نمایشگاه اینوکس-فاینکس | رویدادی برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی ثبت رکورد جدید در صادرات محصولات چاپی | درآمدزایی ۴.۵ هزار میلیارد تومانی محصولات چاپی برای خراسان رضوی آیا مرحله سوم کالابرگ الکترونیکی از امروز (دوشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) شارژ می‌شود؟ + جزئیات فرماندار مشهد برای رفع کمبود برنج پاکستانی در شهر به وزارت جهاد کشاورزی رفت قیمت طلای جهانی امروز (دوشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) اعلام شد سامانه یکپارچه وصول حق بیمه و مالیات ایجاد می‌شود پیش‌بینی قیمت دلار (دوشنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) پیش بینی قیمت طلا و سکه (دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) عدالت به سبک وزارت نیرو پیش بینی بورس (دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴)| بورس در کُما می‌ماند؟ کاهش تعرفه گمرکی واردات کالاهای اساسی، دارو و شیرخشک به یک درصد پیش‌بینی نرخ دلار تا دور پنجم مذاکرات ایران و آمریکا بیت‌کوین امسال از طلا سبقت می‌گیرد؟ سقف قیمت فروش مرغ اعلام شد طلای جهانی آماده آغاز روند صعودی است؟ (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت گازوئیل سه‌نرخی می‌شود تحرکات کم‌حجم در بورس ادامه یافت | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) استاندار خراسان رضوی: «پدیده» تنها یک طرح عمرانی نیست؛ بلکه سرمایه جمع بزرگی از مردم و خانواده‌ها در آن نهفته است روزانه بیش از ۶۵۰ تن گوشت مرغ در خراسان رضوی تولید می‌شود افت شدید قیمت طلا و سکه در مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) بررسی قیمت امروز گوشت گوسفندی، گوساله و مرغ (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) | گوشت خورشتی در مشهد چقدر قیمت دارد؟ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و بیت کوین (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) | سقوط دلار و طلا به کانال پایین‌تر قیمت جدید تخم‌مرغ برای سال ۱۴۰۴ اعلام شد واریز ۱۰ میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز به صندوق توسعه ملی بررسی فایل‌های اجاره ملک با رهن ۳۰۰ میلیون تومان در مشهد (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴) واکسیناسیون هاری امسال نیز بدون محدودیت در خراسان رضوی انجام می‌شود
سرخط خبرها

هنر‌های زنانه و کسب ‌و کار‌های اینستاگرامی

  • کد خبر: ۳۶۱۷۹
  • ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
هنر‌های زنانه و کسب ‌و کار‌های اینستاگرامی
زنان صاحبان کسب‌وکار‌های اینستاگرامی از لحنی دوستانه و خودمانی در صفحات خود استفاده می‌کنند و با مخاطبان خود وارد تعامل و گفتگو‌های صمیمانه می‌شوند.
زهرا اردکانی| شهرآرانیوز؛ این روز‌ها شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام در کنار همه مزایا و معایب خود، تأثیر فراوانی بر کارآفرینی و شکل‌گیری کسب‌وکار‌های جدید داشته‌اند. شبکه‌های اجتماعی فضا‌هایی هستند که در آن‌ها افراد می‌توانند با دوستان، همکاران و حتی مخاطبان گسترده ناشناس ارتباط برقرار کنند و به به‌اشتراک‌گذاری محتوا بپردازند. این ارتباطات گسترده بستری برای عرضه کسب‌وکار‌های نو و خلاقانه ایجاد می‌کند.

زنان نیز مانند مردان یا حتی بیش از آن‌ها از فضای شبکه‌های اجتماعی برای راه‌اندازی کسب‌وکار‌های شخصی و زنانه خود استفاده کرده‌اند. آن‌ها به دلایل متعددی مانند بیکاری، نارضایتی شغلی و احتراز از شرایط سخت و رقابتی مشاغل رسمی، این فضا را برای کسب درآمد انتخاب کرده‌اند. به‌ویژه این فضا به زنان خانه‌دار امکان می‌دهد در عین حال که از مزایای حضور در خانه و رسیدگی به فرزندان خود بهره می‌برند، کسب‌وکار مجازی خود را نیز داشته باشند و از این طریق برای خود و خانواده‌شان به درآمدزایی بپردازند.

شبکه‌های اجتماعی برای زنان فرصتی فراهم کرده‌اند که به دور از تبعیض‌های شغلی و اختلافی که بین دستمزد زنان و مردان شاغل وجود دارد، درآمد خود را داشته باشند. شبکه‌های اجتماعی، شبکه فرصت‌های برابر است که جنسیت، سن، قومیت، شهر و ... بر آن تأثیری ندارد. اگر شیوه‌های استفاده و بهره‌برداری از این شبکه‌ها را بیاموزید، مهم نیست چه کسی هستید و ساکن کجا؛ می‌توانید کار خود را خلق کنید و درآمد به دست بیاورید.

در میان زنانی که در اینستاگرام به کسب‌وکار و کارآفرینی می‌پردازند، تنوع خیلی زیادی دیده می‌شود: زنانی از شهر‌های کوچک کشور کار‌هایی مثل پرورش گل و گیاه و تولید صنایع دستی محلی خود را عرضه می‌کنند تا زنانی در پایتخت که جدیدترین و شیک‌ترین مدل‌های لباس را طراحی می‌کنند. حتی برخی از زنانی که در صفحات مجازی اینستاگرامی کار می‌کنند خارج از ایران زندگی می‌کنند، اما کسب‌وکار خود را در ایران راه‌اندازی کرده‌اند. برخی صفحات کاری زنانه، ساده و خودمانی‌اند و برخی پرزرق‌وبرق. زنان با سلیقه‌های مختلف و مهارت‌های متنوع مانند آشپزی، خیاطی، گل‌دوزی، ساخت وسایل تزیینی، طراحی منزل و مراسم مختلف، طراحی لباس و ... وارد این عرصه شده‌اند.

حضور زنان در اینستاگرام برای کسب‌وکار، بیشتر جنبه هنری دارد به این معنا که زنان هنر‌های زنانه را محملی برای کسب درآمد کرده‌اند. زنان فعال در کسب‌وکار‌های اینترنتی کمتر در حوزه‌های فنی، علمی و تخصصی فعالیت می‌کنند (به‌جز برخی موارد استثنا) بلکه بیشتر از طریق هنر‌های خانگی مشغول به درآمد‌زایی هستند. به نظر می‌رسد زنان متخصص در علم و حوزه‌های فنی کمتر از این بستر برای اشتغال استفاده می‌کنند و بیشتر جذب سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌شوند.
 
می‌توان گفت کسب‌وکار اینستاگرامی زنانه بیشتر در انحصار زنان خانه‌دار یا زنان لیسانسه‌ای است که به جای کار بیرون از منزل، ترجیح داده‌اند از این طریق به فعالیت بپردازند؛ بنابراین «اینستاگرام کاری زنانه» بیشتر شامل کار‌های کوچک، فردی و به‌خود‌متکی است. اکثر این زنان به‌تن‌هایی مشغول به کسب‌وکارند. البته بخش کوچکی از زنان نیز هستند که کسب‌وکار‌های گسترده‌تری در این شبکه راه‌اندازی کرده، تعدادی از زنان را مشغول به کار کرده‌اند و به معنای واقعی کارآفرینی مجازی به وجود آورده‌اند.

زنان صاحبان کسب‌وکار‌های اینستاگرامی از لحنی دوستانه و خودمانی در صفحات خود استفاده می‌کنند و با مخاطبان خود وارد تعامل و گفتگو‌های صمیمانه می‌شوند. همچنین آن‌ها با زنان دیگری که در این فضا مشغول به کار هستند تعامل‌های خوبی دارند. آن‌ها با راه‌اندازی پویش‌هایی، کسب‌ و کار‌های همدیگر را معرفی می‌کنند و از طریق این تعامل، بر مشتری‌های خود می‌افزایند. مشاغلی که خدمات مشابهی دارند با هم به همکاری‌های مشترک می‌پردازند و به طور کلی، از فضای تعاملی شبکه‌ای برای افزایش درآمد و توسعه کارشان بهره می‌برند.
 
حتی برخی صفحات زنانه وجود دارند که کار اصلی آن‌ها معرفی کسب‌وکار‌های کوچک زنان است و مانند ویترینی برای عرضه محصولات زنان اینستاگرامی عمل می‌کنند. در هفته‌های آینده، به صورت جزئی‌تر به کسب‌وکار‌های زنانه در اینستاگرام خواهیم پرداخت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->