سرخط خبرها

استعدادیابی در مهد فوتبال مشهد

  • کد خبر: ۳۶۹۵
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
استعدادیابی در مهد فوتبال مشهد
اجرای برنامه هیئت فوتبال خراسان رضوی در زمین چمن نصرت

انسیه شهرکی
دبیر شهر آرا محله

طرح استعدادیابی فوتبال در رده سنی نونهالان در زمین چمن مصنوعی نصرت واقع در منطقه6 مشهد با حضور مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، احسان اصولی رئیس هیئت فوتبال خراسان رضوی، اعضای کمیته استعدادیابی جوانان و داوران هیئت استان برگزار شد.


نگاه ویژه به مناطق حاشیه
سیدخلیل موسوی، مسئول کمیته جوانان و استعدادیابی هیئت فوتبال استان خراسان رضوی، در گفت‌وگو با شهرآرامحله درباره تفاوت این طرح استعدادیابی با طرح‌های پیشین گفت: ما از این دست برنامه‌ها به‌وفور داشته‌ایم اما این طرح با طرح‌های پیشین تفاوتی مهم دارد. استعدادیابی‌هایی که تا به حال در فوتبال خراسان انجام شده است همه معطوف به نقاط دیگر شهر بوده است. تا به امروز برنامه‌ای برای کشف استعداد بچه‌های حاشیه شهر در این مناطق برگزار نشده بود اما طرح ما این‌بار نگاه ویژه و متفاوتی به مناطق محروم دارد.
او در ادامه دلیل این تفاوت را این‌گونه توضیح داد: نگاه مدیریت جدید هیئت فوتبال استان به این موضوع متفاوت است و تأکید زیادی بر کشف استعداد در مناطق حاشیه‌ای دارد. دلیلش هم این است که به قول معروف این روزها فوتبال گران شده است و بسیاری از مربیان و مسئولان نگاهی مادی به آن دارند.
همین امر باعث می‌شود که فوتبال از دسترس خیلی از بچه‌ها خارج شود. بچه‌های بااستعداد این مناطق بنا به همین دلایل برای سال‌ها دیده نشده‌اند و همیشه شانس کمتری نسبت به دیگر مناطق برای حضور در تیم‌های باشگاهی داشته‌اند. این در حالی است که همه به این موضوع اذعان دارند که این منطقه مستعد و فوتبال‌خیز است و به‌نوعی مهد فوتبال مشهد شناخته می‌شود.


جزئیات طرح
موسوی درباره جزئیات برگزاری این طرح گفت: هیئت فوتبال خراسان رضوی برای استعدادیابی در رده سنی نونهالان در نظر دارد که پسربچه‌های متولد 1386 و 1387 را در محلات مختلف مشهد شناسایی کند. پیش از منطقه ما این طرح در منطقه گلشهر انجام شد که توانستیم از بین 140بازیکن 20بازیکن فوق‌العاده را انتخاب کنیم. حال نوبت این منطقه است.
زمین چمن مصنوعی نصرت در منطقه شهرک شهید رجایی برای سال‌ها یکی از کانون‌های مهم پرورش بچه‌های فوتبالیست مستعد این منطقه بوده است. با توجه به همین موضوع قرار بر این شد که برنامه ما در همین مکان برگزار شود. در این طرح بازیکنان با توجه به پستی که در زمین بازی می‌کنند دسته‌بندی شده و در تیم‌های مختلف قرار می‌گیرند و هنگام انجام بازی، زیر نظر استعدادیابان و ناظران تحت بررسی و آنالیز دقیق قرار می‌گیرند تا توانایی، هوش، قدرت تشخیص و تصمیم‌گیری آن‌ها از نظر تکنیکی و تاکتیکی مشخص شود.


توسعه فوتبال استان
وی در پاسخ به این سؤال که برنامه بعدی پس از انتخاب بازیکنان نهایی چیست، بیان کرد: ما برنامه‌هایی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای پرورش و حفظ این استعدادها داریم.


ایجاد پروفایل برای 100 نخبه فوتبال
وی افزود: برنامه ما در هیئت فوتبال استان خراسان این است که برای این صد نخبه نهایی فوتبال پرونده و پروفایل مشخص ایجاد شود تا این افراد به‌خوبی رصد شوند.
از بین این 100نفر، 30نفر به‌عنوان تیم منتخب استان خراسان رضوی انتخاب می‌شوند. اگر هنگام تمرین‌ها مربی ضعفی را در هر یک از پست‌ها احساس کند دوباره به آن 100نفر رجوع می‌کند تا با توجه به اطلاعات تهیه شده شخص بعدی برای آن پست انتخاب شود. بنابراین طی یک برنامه پنج، شش ساله این افراد پرورش پیدا می‌کنند و سنشان در رده سنی نوجوانان قرار می‌گیرد.
در این بازه زمانی بچه‌ها علاوه‌بر تمرین زیر نظر مربیان برای حضور المپیاد کشوری در شهریور هم انتخاب می‌شوند اما هدف نهایی ما این است که این افراد پیوسته و مداوم زیر نظر افرادی که مدارک معتبر دارند و در فوتبال شناخته شده هستند، آموزش ببینند تا هم فوتبال پایه استان توسعه پیدا کند و هم تعداد بازیکنان استان خراسان رضوی در سطوح بالاتر افزایش پیدا کند و در آینده این استان نماینده‌های خوبی در کشور داشته باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->