دستگیری ۳ متهم ماجرای تیراندازی در چالوس + ویدئو کمبود ۸۰۰ دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زائران در دهه پایانی ماه صفر فرمانده انتظامی خراسان رضوی: ورود خودرو از مبادی ورودی مشهد ۱۲ درصد افزایش داشته است| آماده‌باش کامل در ایام دهه آخر ماه صفر رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد: در دهه آخر ماه صفر کمبودی در حوزه‌های بهداشت، درمان و دارو نداریم قتل شریک تجاری در باغ ویلا + انداختن جسد در چاه | متهم در آستانه قصاص آغاز طرح «هم‌محله‌ای امام‌رضا(ع)» با محوریت ارتقای فرهنگ میزبانی زائران در مشهد و خراسان رضوی پیش‌بینی اسکان ۹۶۹ هزار نفرشب زائر در مشهد طی دهه پایانی صفر ۱۴۰۴ حقوق سرایداران مدارس افزایش می‌یابد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) وقتی میراث آینده شهر در خطر است   مدارس از نیمه شهریور ۱۴۰۴ بازگشایی می‌شود؟ واکنش پلیس مازندران به فیلم تیراندازی در چالوس + فیلم (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) لزوم درج نرخ ترک تحصیل در کارنامه عملکرد استان‌ها برای ارزیابی کیفی آموزش منطقه‌ای سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۴ با ورود فناوری به روش‌های تدریس همراه خواهد بود قرارگیری ۶۱۴ مرکز فنی و حرفه‌ای رایگان در اختیار آموزش و پرورش بازدید و نظارت پیاپی مسئولان آموزش و پرورش از فرآیند ثبت‌نام مدارس عضو کمیسیون آموزش مجلس: طرح آغاز مدارس از ۵ سالگی در راستای افزایش بهره‌وری آموزش است خبر خوش برای بازنشستگان | مابه‌التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان تأمین‌اجتماعی با حقوق مردادماه ۱۴۰۴ واریز می‌شود پذیرایی از زائران رضوی، زیر ذره‌بین بازرسان بهداشت و سلامت | زائران دهه آخر صفر مراقب گرمازدگی باشند اگر کبد چرب دارید، این چاشنی چربی‌سوز را مصرف کنید سطح ذخایر آبی سد فریمان به پایین‌ترین حد ممکن رسید محموله ۴ میلیارد تومانی قهوه قاچاق در راه مشهد زمین‌گیر شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) آتش‌سوزی‌ مهیب در جنگل‌های جنوب اروپا با چندین کشته و هزاران آواره + ویدئو ۲۰ کشته و ۱۳۴ زخمی در حادثه انفجار و حریق کارخانه‌ای در روسیه (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) شمار جان‌باختگان بارندگی‌های موسمی در پاکستان به ۶۵۷ تن افزایش یافت (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) بارندگی سیل‌آسا پایتخت تجاریِ هند را مختل کرد| صدور هشدار قرمز برای بمبئی و مناطق اطراف آن (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) چهارمین دریاچه بزرگ جهان کاملا خشک شد هشدار محیط زیست درمورد سوزاندن لاستیک‌های فرسوده استقرار ۵ هزار نیروی داوطلب جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی برای ارائه خدمات به زائران دهه پایانی صفر در مشهد و خراسان رضوی
سرخط خبرها

«جهش»، طرحی با دو روی سکه!

  • کد خبر: ۳۷۶۴۷
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
«جهش»، طرحی با دو روی سکه!
مهدی قاسمی‌پور، رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی خراسان رضوی

در سال تحصیلی جاری ۴۵۲ دانش‌آموز متقاضی «جهش» در استان خراسان رضوی درخواستشان را ثبت کرده‌اند.


تاکنون ۱۵۰ نفر از این دانش‌آموزان ارزیابی «جهش» را به پایان رساندند که حدود ۴۷ درصد قبول شده و ۵۳درصد در این آزمون امتیاز کافی را به دست نیاورده‌اند.


فرایند «جهش» از این قرار است:


الف) ثبت درخواست، ولی دانش‌آموز و ارائه به مدرسه.


ب) ثبت درخواست دانش‌آموز از طریق سامانه سنجش و از سوی مدیر مدرسه و نوبت‌گیری.


ج) انجام آزمون هوش که لازمه ادامه فرایند «جهش» می‌باشد.


د) در صورت قبولی در آزمون هوش، دانش‌آموز باید شهریورماه در مدرسه ارزشیابی تحصیلی شود.

خوشبختانه تقاضای «جهش» در استان خراسان رضوی به نسبت تعداد دانش‌آموز زیر پوشش و همچنین نسبت به سایر استان‌ها کمتر بوده است، ولی به نسبت سال‌های گذشته درحال افزایش می‌باشد که زنگ خطری در اجرای این فرایند است. مشکلاتی که ممکن است آینده فرزندان این مرزوبوم را به‌خطر اندازد و برخلاف باور خانواده‌ها و برخی معلمان گرامی آثار سوء خود را در سال‌های پایانی مقطع دبیرستان نشان دهد.


مهم‌ترین این مشکلات برای کسانی که در آزمون موفق می‌شوند از این قرار است:


۱-افزایش سطح انتظارات خانواده، اولیای مدرسه و دانش‌آموز از توانمندی‌های خود.


۲- اختلاف سن بلوغ با سایر هم‌کلاسی‌ها.


۳- فشار حداکثری به دانش‌آموز برای جبران دروسی که زمان کافی برای آموزش و تثبیت یادگیری آن‌ها نداشته است.


۴- غافل‌شدن از فرایند تثبیت یادگیری در زمان یا همان سال تحصیل.


۵- فشار‌های تحصیلی در مقاطع بالاتر برای این دانش‌آموزان باعث بروز ناکامی و شکست خواهد شد که متعاقبا اعتمادبه‌نفس فرد را کاهش می‌دهد و روند نزولی را در ادامه تحصیل به بار خواهد آورد.


۶- معمولا ارتباطات اجتماعی فرد در بین هم‌سالان خود شکل می‌گیرد و ارتباطات دوستانه نیز در همین گروه سنی پی‌ریزی می‌شود، بنابراین ارتباط این دانش‌آموزان با سایر دانش‌آموزانی که حداقل یک سال از آن‌ها بزرگ‌ترند، به‌خوبی شکل نمی‌گیرد و به‌مرور زمان باعث بروز مشکلات خاص خود خواهد شد (پذیرفته‌نشدن در جمع‌های کلاسی، جمع‌هراسی و...)؛ بنابراین دور از انتظار نیست که این مشکلات در آینده ارتباطات اجتماعی فرد را به‌شکل منفی تحت تأثیر قرار دهد.


دانش‌آموزانی که در این فرایند قبول نمی‌شوند هم مشکلاتی خواهند داشت که مهم‌ترین آن چشیدن طعم بزرگ‌ترین شکست، به‌دلیل انتظاراتی است که خانواده و مدرسه در دانش‌آموز به وجود آورده است. احساس بی‌لیاقتی، احساس گناه و برخورد‌های نامناسبی که ممکن است در پی این امر اطرافیان با کودک انجام دهند.


به‌طبع به خودی خود «جهش» در برخی موارد بسیار بجا بوده است و باعث پیشرفت دانش‌آموزان با شرایط خاص می‌شود، ولی متأسفانه در سال‌های گذشته قبولی در طرح «جهش» تحصیلی افتخاری برای خانواده بوده است و از آن به‌عنوان ملاکی برای تیزهوشی و نبوغ فرزند خود بهره می‌برند.


اگر در شرایط حال بخواهیم (وضعیت شیوع کرونا و آموزش از راه دور) جهش تحصیلی را بررسی کنیم، شرایط بسیار پیچیده‌تر و بغرنج‌تر خواهد بود. دانش‌آموزی که سال تحصیلی گذشته را نتوانسته است مطابق استاندارد‌ها به پایان برساند، حال باید یک سال تحصیلی را در زمانی اندک طی کند. سال تحصیلی بعد هم ممکن است آموزش‌ها به‌صورت مجازی باشد که خود باعث پی‌ریزی ضعیف و سست آموزشی در فرد می‌شود.


در پایان نتیجه‌گیری می‌شود همان‌قدر که «جهش» تحصیلی می‌تواند گره از مشکلات برخی دانش‌آموزان باز کند، همان اندازه هم می‌تواند باعث بروز مشکلات عدیده‌ای در کودکان این مرزوبوم شود؛ بنابراین از خانواده‌ها و اولیای مدارس تقاضا می‌شود از طرح «جهش» تحصیلی به‌عنوان ویترین افتخار برای دانش‌آموزان استفاده نکنند و دانش‌آموزانی به این طرح معرفی شوند که شایستگی و توانمندی‌های لازم را داشته باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->