آیت‌الله علم‌الهدی: در آینده نزدیک، مقاومت به صورت یک نظم نوین جهانی درمی‌آید

  • کد خبر: ۳۷۹۴۹۰
  • ۲۶ آذر ۱۴۰۴ - ۱۱:۵۵
آیت‌الله علم‌الهدی: در آینده نزدیک، مقاومت به صورت یک نظم نوین جهانی درمی‌آید
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: ایستادگی و پایداری و نه‌گفتن به توسعه استکبار، تشکیل‌دهنده یک فرهنگ عمومی در تمام جهان خواهد بود و به همین کیفیت، مسئله مقاومت به صورت یک نظم نوین جهانی در آینده نزدیک در خواهد آمد.
نگار مقدسی
خبرنگار نگار مقدسی

به گزارش شهرآرانیوز، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، در اولین همایش بین‌المللی «الهیات مقاومت» که امروز (۲۶ آذر ۱۴۰۴) در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: صرف نظر از تمام مباحث و خصوصیاتی که در تبیین مقاومت مطرح شده و می‌شود، امروز با واقعیتی در دنیا رو‌به‌رو هستیم که در آینده نزدیک مقاومت تشکیل‌دهنده نظام نوین جهانی خواهد بود.

وی افزود: در آینده، اساس زندگی سیاسی مردم دنیا در غرب و شرق و شمال و جنوب براساس مقاومت بنیان‌گذاری خواهد شد که به علت توسعه، سیری‌ناپذیری و اصرار جریان استکبار بر جهان‌خوارگی است. توسعه ارتباطات در دنیا باعث شده جهان به صورت یک دهکده واحد یک مدیریت واحد و یکتا را پذیرا باشد و طبیعی است در مقام تشکیل این مدیریت واحد، جریان‌های استکباری و جهان‌خوارگی حداکثر فعالیت خود را دارند تا این مدیریت یکتای جهانی را عهده‌دار شوند و ناچار در ادامه و اصرار بر این مطلب هستند.

امام جمعه مشهد ادامه داد: جریان توسعه ارتباطات که روزافزون است، این اقتضای قطعی را خواهد داشت و اگر قرار شد جریان و قدرت استکباری در جهت تصاحب این مدیریت یکتای جهانی اقدام نکند، طبیعی است باید محکوم قدرت و حاکمیت دیگری باشد.

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: جریان‌های استکباری که در رأس آن‌ها آمریکای ناپاک قرار دارد، با همت، قدرت و با تمام سرسختی در مسئله حاکمیت واحد جهانی و تصاحب این مدیریت می‌کوشند، چون بر پایه مظالم و جنایات می‌خواهند قدرت را در دنیا توسعه دهند؛ اما ملت‌های زنده دنیا در مقابل آن‌ها می‌ایستند. ایستادگی و پایداری و نه‌گفتن به توسعه استکبار، تشکیل‌دهنده یک فرهنگ عمومی در تمام جهان خواهد بود و به همین کیفیت، مسئله مقاومت به صورت یک نظم نوین جهانی در آینده نزدیک در خواهد آمد و لذا شناخت ابعاد مقاومت نه‌تنها برای مردم ما بلکه برای تمام ملت‌های جهان لازم است و همه باید در این زمینه پیش‌قدم باشند.

وی خاطرنشان کرد: ما باید جریان مقاومت را با تمام مبانی شرعی و دینی خود به عنوان اصل دینی، چه در حوزه کلان و چه فقه، گره بزنیم و دنیای اسلام و مسلمانان جهان باید در خط اجرایی یک تکلیف یا باورمندی دینی جریان مقاومت را پیگیری کنند که این پیگیری کشور‌های اسلامی و مسلمانان جهان نسبت‌به جریان مقاومت، مقاومت را به صورت بسیار باز و گسترده برای فرج و ظهور امام‌زمان(عج) قرار خواهد داد؛ لذا امروز مسئله مقاومت برای ما در تمام تکالیف و وظایف شرعی وظیفه مهم و قابل‌توجهی است.

علم‌الهدی درخصوص کتاب خود‌ با عنوان «فقه المقاومه» که در این همایش رونمایی شد، گفت: در این کتاب، بحث کلامی درباره مقاومت داریم. در بحث کلامی خود به این نتیجه رسیدیم که لازمه توحید، التزام به وجوه مقاومت است. اگر کسی ملتزم به وجوه مقاومت نباشد، در مسئله اعتقادی توحیدی خود دچار مشکل خواهد شد. اصل مبحث کتاب درباره فقه المقاومه است. یک دوره درس خارج فقه حوزه علمیه در بیش از ۱۶۰ جلسه مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفت که به صورت یک کتاب در سه جلد تدوین شد. فعلاً جلد اول آن رونمایی می‌شود.

امام جمعه مشهد با بیان اینکه در فقه مقاومت، بحثی داریم که تشخیص حکم مقاومت عامه است، عنوان کرد: تا الان مجموعه نوشته‌ها در فقه مقاومت که چه در حوزه علمیه نجف و چه حوزه علمیه قم بحث شده، درمورد مصادیق مقاومت بوده است. از وجوه دفاع، جهاد و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر به عنوان مصادیق مقاومت بحث کردند؛ در حالی که بحث اصلی ما مقاومت به عنوان موضوعی دارای حکم شرعی بوده و مقاومت عامه برای ما قابل‌توجه است.

وی افزود: ما امروز در جریان مقاومت، به سوژه‌هایی برخورد می‌کنیم که باید تکلیف‌مدارانه با آن‌ها برخورد کنیم؛ مثل مقاومت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی. در چنین مواردی باید حکم عامی داشته باشیم که عموم مقاومت را شامل شود. در صورتی که حکم وجوب به این موضوع عام تعلق گرفت و مقاومت عامه واجب شد، تمام مصادیق مقاومت برحسب آن حکم وجوب انجام مقاومت عامه واجب خواهد شد. حکم مقاومت عامه باید با بسیاری از موضوعاتی که امروز مقتضای مقاومت است، مشخص شود.

علم‌الهدی با اشاره به اینکه در این کتاب ابتدا بحث مفهوم‌شناسی در مقاومت را داشتیم، تصریح کرد: آنچه برای ما در مقام بیان حکم شرعی مهم بوده، شناخت موضوع و مفهوم به عنوان شرع است. اگر بنا شد موضوعی در اصطلاح شرعی روشن نشود، طبیعی است تحمیل حکم برای این موضوع ساده نخواهد بود. باید ابتدا مفهوم مقاومت را از نظر شرعی مورد بحث قرار دهیم. باید مشخص شود که مقاومت در قرآن با چه تعابیری و در حدیث با چه تعابیری مطرح شده است. وقتی مفهوم مقاومت روشن شد، بعد در مقام شناخت حکم این موضوع که مفهوم اصلی قرآنی و حدیثی دارد، می‌توانیم به ادله شرعیه مراجعه و از آن استنباط کنیم.

امام جمعه مشهد ادامه داد: متأسفانه تاکنون بزرگانی که در فقه مقاومت بحث کردند، فقط روی مصادیق مقاومت بوده، حتی در این مورد هم به دنبال ملاک‌های حکم نرفتند که از موضوع خاص به عام سرایت دهند تا حکم عموم مقاومت مشخص شود. افرادی که در مورد مصادیق مقاومت بحث کردند در این مورد بحث نکردند که از وجوب مصادیق به وجوب مقاومت عامه برسیم. ما در مسئله اثبات وجوب مقاومت عامه از دو راه وارد شدیم که یکی ادله اربعه و دیکری ادله‌ای بود که در مقام بیان حکم مصادیق مقاومت است. مسئله بسیار قابل توجه در جریان فقه و استنباط احکام از طریق ادله اربعه است.

وی با اشاره به اینکه برخی از مقاومت تعبیر به تاب‌آوری می‌کنند، تصریح کرد: در تاب‌آوری عنصر انفعال وجود دارد در حالی که «پایداری» عنوان بهتری از تاب‌آوری است. در مقاومت عنصر مبارزه، سرسختی، ایستادگی و اصرار بر پیاده‌شدن احکام دینی داریم. با این کیفیت باید به ترجمه‌ای که برای مقاومت می‌کنیم، توجه شود. استفاده از واژه تاب‌آوری به‌جای مقاومت درست نیست.

به گزارش شهرآرانیوز، در انتهای همایش، از سه کتاب ارزشمند در حوزه الهیات مقاومت با عناوین «فقه المقاومه» نوشته آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدى، «نظریه مقاومت فعال» نوشته دکتر عباسعلی فرزندی و «نظریه‌های جریان مقاومت» نوشته علی ابوترابی رونمایی شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.