منتقد سینما: سینمای مستند مهم‌ترین و در عین حال مظلوم‌ترین گونه سینمایی ایران است

  • کد خبر: ۳۷۹۷۶۱
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۱
منتقد سینما: سینمای مستند مهم‌ترین و در عین حال مظلوم‌ترین گونه سینمایی ایران است
منتقد سینما، با تأکید بر جایگاه حیاتی سینمای مستند در بازنمایی واقعیت‌های اجتماعی، گفت: سینمای مستند ایران با وجود اهمیت بالا در حوزه آگاهی‌بخشی و تاریخ‌نگاری، سال‌هاست به دلیل نبود استراتژی توسعه مخاطب در حاشیه مانده است.

به گزارش شهرآرانیوز، سیدرضا منتظری سینمای مستند را مهم‌ترین اما مظلوم‌ترین گونه سینمایی ایران می‌داند؛ سینمایی که به‌طور مستقیم با واقعیت‌های اجتماعی، تاریخی و هویتی مردم سروکار دارد، اما به دلیل بی‌توجهی به «مخاطب» در حاشیه مانده است. به‌گفته او، مشکل اصلی مستند ایران نه کمبود فیلم‌ساز، سوژه یا بودجه، بلکه نبود استراتژی مشخص برای توسعه مخاطب است.

منتظری تأکید کرد: مستند در جهان نقش موتور آگاهی اجتماعی را دارد، اما در ایران اغلب در چرخه‌ای بسته میان تولید، جشنواره و بایگانی گرفتار شده و مخاطب جایی در این چرخه ندارد. او جشنواره‌ها را در صورتی مؤثر می‌داند که به گسترش تماشای مستند در جامعه کمک کنند؛ در غیر این صورت، آن‌ها را هزینه‌های فرهنگی کم‌اثر می‌خواند.

به باور این منتقد، توسعه مخاطب صرفاً تبلیغ نیست، بلکه شامل اکران‌های هدفمند، گفت‌وگو با مخاطب و پیوند مستند با زندگی واقعی مردم است.

منتظری سیاست «اول تولید، بعد مخاطب» را نادرست دانست و بر ضرورت «اول مخاطب، بعد تولید» تأکید کرد.

وی در پایان، سینمای مستند را یکی از آخرین بسترهای گفت‌وگوی اجتماعی دانست و معتقد است که بدون مخاطب، مستند تأثیر تاریخی و اجتماعی خود را از دست می‌دهد.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.