استاندار خراسان رضوی: آموزش و پرورش یک جریان مستقر است، اما گاهی نیاز به اقدامات ضربتی دارد

  • کد خبر: ۳۸۱۳۴۶
  • ۰۴ دی ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۲
استاندار خراسان رضوی: آموزش و پرورش یک جریان مستقر است، اما گاهی نیاز به اقدامات ضربتی دارد
استاندار خراسان رضوی گفت: اگر این باور در خودمان ایجاد کنیم که می‌شود کاری کرد و راهی پیدا کرد، می‌توانیم با شوک‌ها و حمایت‌های جدی، کار را جلو ببریم. آموزش و پرورش یک جریان مستقر است، اما گاهی نیاز به اقدامات ضربتی دارد؛ به‌طور مثال برنامه‌ریزی کنیم در یک بازه دو یا سه‌ساله، همه متقاضیان سوادآموزی را پوشش دهیم و بعد ورودی را مدیریت کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، غلامحسین مظفری در سیزدهمین جلسه مشترک شورای آموزش و پرورش استان و هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان استان اظهار کرد: در شرایطی که با محدودیت زمین مواجه هستیم، رها کردن برخی فضا‌ها تدبیر درستی نیست. این موضوع قابل بررسی است و اگر قرار است واگذاری زمین انجام شود، باید تعریف جدید و جدی داشته باشد. می‌توان به سمت واگذاری با رویکرد دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری و کریدور واقعی علم و فناوری حرکت کرد؛ به‌گونه‌ای که این فضا‌ها با همان کارکرد آموزشی، اما در اختیار دانشگاه فردوسی، علوم پزشکی یا حتی دانشگاه آزاد قرار گیرد و فرصتی برای شکل‌گیری یک کریدور واقعی علم و فناوری، به‌ویژه در گلبهار و مسیر مشهد به سمت چناران، فراهم شود.

وی ادامه داد: در این چارچوب، موضوع کلی پارک علم و فناوری و اینکه دانشگاه فرهنگیان زمین مناسبی داشته باشد، از محل اراضی پیش‌بینی‌شده قابل طرح است. با کلیات واگذاری ۵۰ هکتار توسط شرکت عمران گلبهار جهت ساخت سایت جامع دانشگاه فرهنگیان موافق هستیم، اما لازم است مقدمات کار فراهم شود و موضوع در قالب یک ردیف اعتباری مشخص و پایدار در پیوست بودجه دیده شود. حتی اگر منابعی مانند مالیات یا درصدی از آن هم وجود داشته باشد، بدون ردیف اعتباری امکان هزینه‌کرد وجود ندارد؛ بنابراین اولویت ما باید پایدارسازی اعتبار و قرار گرفتن آن در ردیف بودجه باشد؛ کلیات مورد تأیید است، اما بند‌های اجرایی باید دقیق و مشروط تنظیم شود.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به هفته شورا‌های آموزش و پرورش گفت: گرامیداشت هفته شورا‌های آموزش و پرورش فرصت بسیار خوبی است تا مسائل آموزش و پرورش و اقداماتی که انجام شده، به‌صورت چندجانبه دیده شود. می‌توان به بهانه این هفته، فضای اطلاع‌رسانی استان را بسیج کرد؛ از صداوسیما و نماز جمعه گرفته تا فضای مجازی و سایر ظرفیت‌ها، تا اصل آموزش و پرورش محور توجه قرار گیرد. پیشنهاد من این است که در هر شورای آموزش و پرورش شهرستان، نمایندگان خیرین در کنار ما حضور داشته باشند و جلسات به‌صورت زنده پخش شود.

وی افزود:فضای مجازی، شبکه‌ها و بستر‌های آنلاین باید فعال شوند و حتی اگر مراسم همزمان در شهرستان‌ها برگزار می‌شود، به‌صورت آنلاین ارتباط برقرار شود تا جمعیت گسترده‌تری درگیر این موضوع شوند. شورای اداری هم می‌تواند همزمان یا قبل و بعد از این برنامه‌ها معرفی شود. از هم‌اکنون باید برای این هفته برنامه‌ریزی داشته باشیم و رؤسای آموزش و پرورش و شوراها، حتی در نماز جمعه، گزارش و هماهنگی لازم را انجام دهند.

لزوم ارزیابی مصوبات و تقویت محتوای آموزشی

مظفری تأکید کرد:اگر قرار است جلسات شورای آموزش و پرورش منظم و مؤثر برگزار شود، کیفیت و خروجی آن بسیار مهم است. باید برای ارزیابی عملکرد شورا‌ها شاخص تعریف کنیم؛ اینکه چه تعداد مصوبه داشته‌ایم، چه میزان اجرا شده و چه اثری گذاشته است. بخش‌های سخت‌افزاری ارزیابی ساده‌تری دارند، اما در حوزه نرم‌افزاری و کیفیت آموزش هم باید ایده‌ها، طرح‌ها و برنامه‌ها در دستور کار قرار گیرد. انتظار از شورای آموزش و پرورش، به‌ویژه در حوزه محتوا، بیشتر از سایر شوراهاست.

وی ادامه داد: خروجی جلسات شورای آموزش و پرورش باید حتی به دیگر دستگاه‌های اجرایی در حوزه محتوایی کمک کند؛ بنابراین اگر قرار است ارزیابی انجام شود، باید همه جوانب دیده شود، شاخص‌ها روشن و شفاف باشند و حتی از هم‌اکنون برای سال آینده اعلام شوند. همچنین لازم است مکانیزمی طراحی شود تا نظر همکاران آموزش و پرورش در شهرستان‌ها، مدیران، والدین دانش‌آموزان و خانواده‌ها اخذ شود تا همه استان، همه خانواده‌ها و همه فرهنگیان درگیر این موضوع شوند و حتی مطالبه‌گری شکل بگیرد.

ضرورت شناسایی دقیق بازماندگان از تحصیل

استاندار خراسان رضوی با اشاره به نهضت سوادآموزی گفت: واقعیت این است که بی‌سوادی کامل به صفر نمی‌رسد؛ درصدی از افراد به دلایل مختلف امکان آموزش ندارند. اما بخش زیادی از بازماندگان از تحصیل، از سن ۱۰ سال به بالا، وارد چرخه سوادآموزی می‌شوند. اولویت ما باید جلوگیری از ورودی جدید باشد و بعد، برای بازماندگان برنامه‌ریزی کنیم؛ از تأمین کلاس و امکانات تا حمایت‌های مالی انجام شود. اشکال اساسی ما این است که تحلیل‌ها بر اساس آمار دقیق نیست. باید آمار دقیق داشته باشیم؛ اینکه در خراسان رضوی دقیقاً چند نفر و در چه مناطقی نیازمند سوادآموزی هستند.

وی افزود: اگر یک نهضت جدی راه بیندازیم، افراد داوطلب هم پیدا می‌شوند. می‌توان پویش‌های مردمی راه‌اندازی کرد تا بی‌سوادی در استان به حداقل برسد. برای این کار، داده‌های دقیق لازم است تا بدانیم نهضت سوادآموزی تا چه زمانی باید ادامه پیدا کند و کجا باید مداخله کنیم. پیشنهاد من این است که تا جلسه بعدی شورای آموزش و پرورش، آمار دقیق ثبت‌نام‌ها و ظرفیت‌ها، با کمک آموزش و پرورش، تهیه و ارائه شود؛ همان‌طور که در انتخابات، فرمانداران برای رسیدن به حد نصاب ثبت‌نام اقدام می‌کنند، در اینجا هم باید یک نهضت عمومی و واقعی شکل بگیرد.

مظفری خاطرنشان کرد: اگر این باور در خودمان ایجاد کنیم که می‌شود کاری کرد و راهی پیدا کرد، می‌توانیم با شوک‌ها و حمایت‌های جدی، کار را جلو ببریم. آموزش و پرورش یک جریان مستقر است، اما گاهی نیاز به اقدامات ضربتی دارد؛ به‌طور مثال برنامه‌ریزی کنیم در یک بازه دو یا سه‌ساله، همه متقاضیان سوادآموزی را پوشش دهیم و بعد ورودی را مدیریت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره بیمه فرهنگیان گفت: در حوزه بیمه، اگر بتوانیم بیمه‌شدگان را تفکیک کنیم، شاید بخشی از مشکلات حل شود. شما در پرداخت‌ها با ناترازی مواجه هستید و مطالباتی دارید. اگر بتوان به تفاهم رسید، به‌ویژه برای بازنشستگان، می‌توان بخشی از مسئله را مدیریت کرد. در این خصوص، مذاکره مستقیم با صندوق بازنشستگی ضروری است و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

تأکید استاندار بر پیش‌بینی مدارس و زیرساخت‌ها همزمان با افزایش جمعیت گلبهار

استاندار خراسان رضوی با اشاره به توسعه گلبهار بیان کرد: افزایش جمعیت گلبهار قطعی است و با پروژه‌هایی مانند مترو و آزادراه، جمعیت مناسبی در آنجا شکل خواهد گرفت. همزمان با افزایش جمعیت، زیرساخت‌ها، به‌ویژه مدارس، باید پیش‌بینی و ساخته شود. لازم است وظایف هر دستگاه مشخص باشد و بر اساس یک برنامه سه یا چهار ساله، سال‌به‌سال تقسیم کار و تقسیم وظیفه انجام شود. این موضوع باید در جلسات تخصصی حوزه عمرانی به‌صورت شفاف صورت‌جلسه و مصوب شود.

وی در پایان گفت: وظیفه مشترک همه ما این است که در سال جاری و سال آینده، مسائل سخت‌افزاری آموزش و پرورش را به حد مطلوب برسانیم و بعد به‌صورت جدی سراغ مباحث کیفی آموزش برویم. از همین حالا باید با کمک اساتید دانشگاه، دانشگاه فرهنگیان و سایر دانشگاه‌های بزرگ استان، کیفی‌سازی آموزش را آغاز کنیم و منتظر دستورالعمل از تهران نمانیم.

مظفری تصریح کرد: طرح‌هایی مانند دستیار هوشمند معلم ظرفیت خوبی است و باید منظم و دقیق پیگیری شود. اگر در ساخت مدارس گام‌های مؤثر برداریم و در کیفیت آموزش هم اقدام کنیم، می‌توانیم جایگاه مناسبی در استان و کشور داشته باشیم. البته برخی موضوعات مانند بیمه و قرارداد‌های درمانی، ماهیت اجرایی و اداری دارند و شورای آموزش و پرورش باید تمرکز اصلی خود را بر سیاست‌گذاری و مسائل کلان و با اهمیت‌تر بگذارد تا کیفیت جلسات ارتقا پیدا کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.