پیش‌بینی قیمت دلار در روز چهار‌شنبه (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای روز چهارشنبه (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) از کجا طلای آب شده بخریم؟ راهنمای کامل و امن برای سرمایه‌گذاری در طلای آنلاین در ایران ۲۲ میلیون خودروی فرسوده در کشور تردد می‌کنند | تردد ۲.۴ میلیون موتورسیکلت فرسوده در تهران وزیر نیرو: هر هفته بیش از ۱۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور افتتاح می‌شود بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | قیمت‌ها افت کرد بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | بازار خودرو بدون مشتری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها: یارانه سه دهک تا پایان سال حذف می‌شود | نظام تامین اجتماعی جایگزین پرداخت یارانه شود برگزاری سومین کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان خراسان رضوی مهلت بخشودگی جرائم مالیات بر ارزش افزوده امروز (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) به پایان می‌رسد ماجرای ویدئو جنجالی از مرز روتک و قاچاق سوخت به پاکستان چیست؟ +فیلم سبزپوشی بورس دوام نیاورد | افت ۱۹ هزار واحدی بازار سهام (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) آخرین فرصت برگشت ارز جاماندگان اربعین آغاز ساخت مسکن استیجاری از ماه آینده | پرداخت آورده متقاضیان پایین درآمدی توسط دولت قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | دلار افت کرد گام اول حمایت از بورس، ثبات اقتصاد کلان است نه تزریق پول بانک‌های تهران شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل هستند | اسامی شعب کشیک اعلام می‌شود توزیع بیش از ۱۱۰۰ تن کالای اساسی در شهرستان مشهد مقدس آغاز پیش‌فروش بلیت اتوبوس ایام شهادت امام رضا (ع) تخصیص ۱۳۵۰ تن آرد سهمیه‌ای برای مراسم عزاداری دهه آخر صفر ۱۴۰۴ در مشهد صعود قیمت طلا در مشهد (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) خانواده‌های خراسان رضوی جزو ۱۰ استان با کمترین سرانه درآمد در کشور | زندگی سخت در سایه درآمد کم بورس شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل شد؟ خرما در دهه آخر صفر در مشهد چقدر قیمت دارد؟ (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) نیاز به واردات گازوئیل به صفر رسید وزیر اقتصاد: تک‌نرخی‌شدن ارز در دستورکار است گمرک مقررات جدید واردات خودرو سال ۱۴۰۴ را ابلاغ کرد خرید و فروش ملک یا خودرو در چه صورتی مشمول مالیات می‌شود؟ پیش‌بینی بورس سه‌شنبه (۲۸ مرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

اعلام آخرین جزئیات از قیمت گذاری خودرو‌های جدید

  • کد خبر: ۴۰۵۰۰
  • ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۹
اعلام آخرین جزئیات از قیمت گذاری خودرو‌های جدید
رئیس شورای رقابت در خصوص روش قیمت گذاری خودروهای جدید در بازار خبر داد.
به گزارش شهرآرانیوز، هر ساله خودروسازان تعدادی خودرو جدید به بازار عرضه می‌کنند که امسال نیز خودرو‌هایی معرفی شد، از جمله خودرو‌های جدید، محصولات ایران خودرو شامل رانا پلاس اتوماتیک، دنا توربوشارژ اتوماتیک ۷۰۷، دنا توربو شارژ دستی ۷۰۴ و سورن پلاس هستند. قیمت این خودرو‌ها با توجه به اینکه پیش فروش شده اند، اما مشخص نیست.

چندی پیش رضا شیوا رئیس شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو‌های جدید خبر داد که بر این اساس برای استعلام از قیمت نهایی این خودرو‌ها به سراغ این مقام مسئول رفتیم.

در خصوص آخرین جزئیات از قیمت گذاری خودرو‌های تجاری در کلینیک تجاری بفرمایید؟

رضا شیوا رئیس شورای رقابت: خودرو‌هایی که در جلسه ۴۳۰ شورای رقابت برای قیمت گذاری آن‌ها تصمیم گیری شد، خودرو‌هایی مثل رانا پلاس اتوماتیک، دنا توربوشارژ اتوماتیک ۷۰۷، دنا توربو شارژ دستی ۷۰۴ و سورن پلاس و پژو ۲۰۷ دستی هستند که قیمت رسمی تاکنون نداشته اند، چون تولیدات جدید ایران خودرو هستند.

اگر اطلاع داشته باشید دستورالعمل قیمتی که در گذشته داده شد برای خودرو‌هایی بود که یک قیمت پایه برای آن‌ها داشته‌ایم؛ قیمت پایه را به عناوین مختلف به دست آورده ایم. یکی از روش‌های به دست آوردن قیمت پایه این است که اگر بازار تعادلی باشد، خود بازار آن قیمت پایه را می‌دهد؛ مانند سال ۹۰ و ۹۱ که قیمت پایه برخی از خودرو‌ها را از آن روش به دست آورده‌ایم.

اما اکنون با توجه به وضعیت حاکم بر کشور که واردات خودرو هم به هیچ وجه نداریم، این خودرو‌ها در انحصار هستند بنابر این باید به دنبال روش دیگری برای قیمت گذاری باشیم. یکی از جدیدترین روش‌ها برای قیمت گذاری خودرو هزینه تمام شده یا همان کاست پلاس است که شورای رقابت آن روش را استفاده نمی‌کند چرا که ممکن است شک و شبهه‌ای به همراه داشته باشد.
 
روش دیگری که برای قیمت گذاری خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد و کارشناسان آن را تایید می‌کنند، اعمال کلینیک تجاری است که این کلینیک همان روش قیمت گذاری دلشی معروف را به کار می‌گیرد.


این فرمول باعث نمی‌شود که قیمت مواد اولیه نیز افزایش یابد؟

رئیس شورای رقابت: مواد اولیه مانند فولاد در کشور با رقم بسیار بالایی تولید می‌شود و این یعنی این مقدار که تولید می‌شود زیاد و در دسترس است؛ به طور مثال فولاد تحت چهارچوبی تولیدی می‌شود. اتفاقا در جلسه قبل ورق‌های زیر پنج میل را که انحصاری بودند را دستورالعمل قیمتی داده ایم، یعنی آن‌ها نیز آزادی عمل ندارند، مگر در بازار‌هایی که کالا‌های رقابتی دارند.

در برخی از بازار‌ها کالا‌هایی هستند که در آن‌ها با مشکل عرضه کم مواجه هستیم و عرضه کمتر از تقاضا داریم، اما به هیچ وجه هیچ تاثیری در افزایش قیمت مواد اولیه ندارد. ما در حال حاضر از روش کاست پلاس استفاده نکرده‌ایم یعنی روشی که هر قطعه چه ارزشی دارد را نرفتیم.

ما هم اکنون برای قیمت گذاری خودرو بر اساس فرمول کلینیک تجاری پیش رفته ایم. یکی از دلایل این است که کلینیک تجاری نگاه نمی‌کند فولاد را چند خریده، نگاه می‌کند خودرو مشابه آن چقدر است بدین معنا که خودرو تولیدی جدید را نسبت به خودرویی که کلاس پایین تری دارد بررسی می‌کنیم و به هیچ وجه قیمت تمام شده نمی‌رویم.
 
 
فرمولی داده بودید که قیمت خودرو در بازار ۱۰ درصد بیشتر از قیمت کارخانه باشد، اما این اتفاق رخ ندارد، هم اکنون برای کاهش قیمت خودرو در بازار و کارخانه چه راهکاری دارید؟

رئیس شورای رقابت: زمانی فرمول ۱۰ درصد را سازمان حمایت اعلام کرد، اما پس از آن این فرمول را پس گرفتند چراکه وزارت صمت گفت همچنین چیزی مصوب نشده و این فرمول را پس گرفتند.

همیشه همه جا و در هر زمان، میزان عرضه اگر کمتر از تقاضا باشد این اتفاق می‌افتد. با توجه به اینکه اکنون اختلاف قیمت بازار و کارخانه زیاد است هر زمانی که میزان عرضه کمتر از تقاضا باشد، همچین اتفاقی می‌افتد و جزو بحث اقتصادی است. تلاشمان بر این است که میزان عرضه را افزایش دهیم، اکنون عرضه خودروسازان نسبت به سال گذشته به مراتب بیشتر شده و شاید برخی از خودرو‌ها ۲۰ درصد افزایش داشته است.

باید تقاضای کاذب را حذف کنیم یعنی تقاضا باید منطقی باشد که به همین دلیل تلاش می‌کنیم این اتفاق رخ دهد که نیازمند همکاری خودروسازان است. باید مواد اولیه این خودرو‌ها آماده باشد، به هرحال بازار را کسانی که به هم می‌زنند و بازار کاذب درست می‌کنند باید مقامات نظارتی حواسشان جمع باشد و کنترل کند.
 


به نظرتان مدل قرعه کشی کنونی باعث می‌شود خودرو به افراد نیازمند برسد؟

رئیس شورای رقابت: اکنون مدل قرعه کشی کنونی، جانشین بهتری از روش گذشته است. در قرعه کشی کنونی، شکایت‌هایی که در دوره‌های قبل داشتیم را ندارد به طور مثال در دوره‌های قبل قرعه کشی، برخی می‌گفتند در ۲ دقیقه اول سایت بسته شده یا پیشنهاد می‌دهند ۵ میلیون تومان بدهید و اسمتان را وارد سایت می‌کنیم که تمامی موارد در این دوره از قرعه کشی حذف شده است. در قرعه‌کشی محدودیت را زیاد می‌کنیم که افراد نیازمند بتوانند ثبت نام کنند، که به مرور این تقاضای کاذب کاهش یافت.


سازمان حمایت گفت با قیمت گذاری خودرو کاری نداریم، و شما هم می‌گویید کاری نداریم، اما در نهایت تایید نهایی قیمت خودرو دست کیست؟

رئیس شورای رقابت: هم اکنون قیمت اظهاری نهایی خودرو که خودروساز می‌فرستد باید به تایید بازرس و حسابرس قانونی شرکت برسد. دقت کنید که تایید قیمت خودروساز باید به تایید بازرس برسد.

اگر مقداری اضافه یا مسائل دیگری باشد، بازرس و حسابرس مسئول است، در حال حاضر قیمتی را آن‌ها تعیین کرده اند و به بازرسان می‌دهند، اگر بازرسی قیمت را تایید کرد این اقلام را کم و اضافه می‌کند و قیمت به همان قیمتی می‌رسد که بازرس داده است. هم اکنون به این دلیل نمی‌توانیم قیمت کلینیکی را اعلام کنیم، چون قانون گذار گفته است که شورای رقابت باید دستورالعمل بدهد.

معیار دستورالعمل بر اساس قیمتی است که کلینیک تجاری به دست آورده و اگر این اقلام را از قیمت خود اظهاری خودروساز کسر و اضافه می‌کنیم به قیمت کلینیک تجاری می‌رسیم.
 
 
 
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->