آمادگی ایران برای مذاکرات بدون تاخیر درمورد برنامه‌ هسته‌ای| عراقچی: تعاملات سطح بالایی بین ایران و چین در جریان است آیا آلمان و ژاپن دارای کرسی دائم در شورای امنیت خواهند شد؟ تخت روانچی خبر داد: ایران و هند مصمم به ارتقای روابط هستند ایران خشونت علیه مردم آمریکا را محکوم کرد پژمانفر: شهید سلیمانی برای حفظ کیان اسلام جان خود را فدا کرد حملات رژیم صهیونیستی به مراکز درمانی غزه واکنش انگلیس را برانگیخت بهروزآذر: درصدد رفع موانع فعالیت‌های هنری بانوان هستیم شمار شهدای غزه به ۴۵ هزار و ۶۵۸ نفر افزایش یافت (۱۴ دی ۱۴۰۳) سید عمارحکیم اولتیماتوم داد: با کسانی که امنیت و حاکمیت عراق را هدف قرار می‌دهند، مسامحه نخواهیم کرد بیانیه حزب‌الله عراق به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی و المهندس وزارت خارجه: افغانستان باید موانع ایجادشده در مسیر رودخانه‌ها را بردارد شهید سلیمانی، الگوی عینی رفتار مبتکرانه و خردمندانه | مقاومت در دل ملت‌هاست نه دولت‌ها تصویری جدید از دیدار خانواده سردار سلیمانی با رهبر انقلاب در سال ۹۳ دریادار سیاری: تیپ‌های نیروی زمینی ارتش در مرز‌های شرق و غرب مستقر هستند سه نظامی صهیونیست در شمال غزه زخمی شدند (۱۴ دی ۱۴۰۳) ماموران کره جنوبی در بازداشت رئیس جمهور عزل شده ناکام ماندند جزئیاتی از بازرسی یک هواپیمای ایرانی در فرودگاه بیروت (۱۴ دی ۱۴۰۳) حمله موشکی از یمن به فلسطین اشغالی (۱۴ دی ۱۴۰۳) وزیران خارجه فرانسه و آلمان برای دیدار با الجولانی وارد سوریه شدند رژیم صهیونیستی مناطقی از جنوب لبنان را بمباران کرد (۱۳ دی ۱۴۰۳) شایعه قطع یارانه نقدی تکذیب شد بازگشت بیش از ۳۰ هزار تبعه افغانستانی از مرز دوغارون هشدار مصرف گاز در اروپا | ذخایر رو به کاهش است الحوثی: شهید سلیمانی در یاری فلسطینیان نقش ویژ‌ه‌ای ایفا کرد قالیباف: باید نسبت به فشارهای اقتصادی چاره‌اندیشی کنیم پزشکیان: در جایگاهی نیستم که از سردار سلیمانی سخن بگویم سفارت ایران درباره ملاقات سفیر کشورمان با دبیرکل وزارت خارجه ایتالیا توضیح داد مراسم پنجمین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در مصلی تهران برگزار شد (۱۳ دی ۱۴۰۳) + عکس و ویدئو
سرخط خبرها

توسعه، فرهنگ و اقتصاد زیر چتر دیپلماسی شهری

  • کد خبر: ۴۱۳۱۰
  • ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
توسعه، فرهنگ و اقتصاد زیر چتر دیپلماسی شهری
سیدهادی زرقانی - دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
کارکرد توسعه‌ای دیپلماسی شهری از حوزه‌های مهم نقش‌آفرینی شهر‌ها در عرصه دیپلماسی است. شهر‌های جهان دارای مسائل و چالش‌های مشابه‌ای در حوزه‌های ترافیک، آلودگی هوا، حاشیه‌نشینی، جرم و جنایت، بحران‌های طبیعی و انسانی، اوقات فراغت، محیط زیست و زیرساخت‌های شهری و مسائلی از این دست هستند.

علاوه بر این ایجاد توسعه، رفاه و ایجاد فضایی آرامش‌بخش، مهم‌ترین اهداف در سکونتگاه‌های انسانی به‌ویژه در شهر‌ها و کلان‌شهر‌های جهان محسوب می‌شود. رسیدن به این اهداف مستلزم وجود ساختار‌های سیاسی و اجرایی، نظام‌های مدیریت و برنامه‌ریزی شهری، منابع مالی پایدار، برنامه‌های راهبردی، موسسات و نهاد‌های محلی، ارتباطات موثر، مشارکت مردمی و موارد دیگر است.

به نظر می‌رسد شکل‌گیری شبکه‌ای همگرا از شهر‌های مختلف در جهان فارغ از تفاوت نگرش در نظام‌های سیاسی، زمینه مناسبی را به‌منظور اشتراک دانش، تجربه و منابع مالی در جهت ایجاد توسعه و رفاه در جوامع شهری ایجاد خواهد کرد. در این زمینه برخی شهر‌ها ازطریق اقداماتی، چون تبادل دانش و فناوری، ارائه کمک‌ها و اعتبارات مالی بلندمدت، آموزش کارمندان، کمک به تدوین برنامه‌های راهبردی بلندمدت و کوتاهمدت، ارزیابی منظم برنامه‌های استراتژیک، ایجاد ساختار‌ها و موسسات سیاسی و افزایش ظرفیت نهاد‌های محلی به کمک سایر شهر‌ها در قالب دیپلماسی شهری می‌آیند.

تعاملات فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی نیز حوزه فعالیت شهر‌ها در قالب دیپلماسی شهری است. در این قالب تلاش می‌شود شهر‌ها به‌عنوان کانون‌های فرهنگی به هم متصل شوند و با انجام اقداماتی، چون پروژه‌های خواهرخواندگی شهرها، سامان‌دهی بازدید‌های فرهنگی مقامات و شهروندان از شهر‌های دیگر، امکان برقراری ارتباط متقابل جوانان با فرهنگ‌های متفاوت ازطریق برنامه‌های فرهنگی و ورزشی، تبادل رسانه‌ای و ایجاد فضای بیناذهنی مشترک در عرصه دیپلماسی فرهنگی با هم همکاری کنند.

درنهایت پیوند با اقتصاد جهانی و عرضه قابلیت‌های شهر‌ها در سطح جهان، حوزه فعالیت مهم دیگر شهر‌ها در دیپلماسی شهری است. جهانی‌شدن تجارت و سرمایه‌گذاری و امکان برقراری روابط مالی و پیوند شهر‌ها با شبکه اقتصاد جهانی، عامل بسیار مهمی در تبدیل شهر‌ها به بازیگران عرصه بین‌المللی است. درواقع در قالب پدیده جهان محلی‌سازی، شهر‌ها حتی شهر‌های کوچک این امکان را یافته‌اند که توانمندی‌ها و مزیت‌های نسبی اقتصادی و فرهنگی خود را در عرصه جهانی ارائه کنند. از این رو هدف این است که در چارچوب همکاری بین‌شهری، به نهاد‌های محلی و شهری کمک شود تا از قابلیت‌های خود جهت بهره‌برداری از بازار‌های جهانی استفاده کنند.

مهم‌ترین اقدام شهر‌ها در این زمینه، موضوع برندینگ شهری و معرفی قابلیت و مزیت‌های نسبی هر شهر به‌عنوان برند شهری در عرصه بین‌المللی است. بدیهی است گسترش جهانی برند‌های شهری در حوزه‌هایی مانند گردشگری، اعم از اکوتوریسم، گردشگری فرهنگی و تاریخی، گردشگری سلامت، صدور خدمات و دانش و برگزاری رخداد‌های بین‌المللی، زمینه ورود شهر‌ها به عرصه بین‌‎المللی و پیوند با شبکه اقتصاد جهانی را فراهم می‌کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->