آمار شهدای جنگ غزه به ۵۰ هزار و ۹۱۲ نفر رسید (۲۲ فروردین ۱۴۰۴) دیدار ویتکاف، فرستاده ترامپ با پوتین افزون بر ۱۰۰ نفر در سیل اخیر هند و نپال جان باختند (۲۲ فروردین ۱۴۰۴) حمله موشکی و پهپادی یمن به ناو هواپیمابر آمریکایی (۲۲ فروردین ۱۴۰۴) جزئیاتی جدید از شیوه مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا در مسقط عمان سازمان ملل: کوچ اجباری فلسطینی‌ها جنایت علیه بشریت است تماس تلفنی مسعود پزشکیان با همتای عراقی | رابطه با عراق یکی از مهمترین عرصه‌های روابط خارجی ایران است سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: احتمال ادامه یافتن مذاکرات را رد نمی‌کنیم ویدئو | راهپیمایی مردم مشهد در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه آیت‌الله علم‌الهدی: مذاکره با آمریکا، خلاف غرور ملی است | بدعهدی آمریکا، تجربه ۷۰ سال عمر سیاسی ملت ایران رویترز: آمریکا، اروپا را در جریان مذاکرات با ایران قرار نداده است ترامپ: نیازی به ایلان ماسک ندارم شمخانی: عراقچی با اختیارات کامل برای ⁧مذاکره غیرمستقیم⁩ با آمریکا⁩ راهی ⁧عمان است «ویتکاف» فرستاده ویژه ترامپ در امور خاورمیانه با پوتین دیدار می‌کند حملات هوایی آمریکا به پایتخت یمن (۲۲ فروردین ۱۴۰۴) سخنگوی وزارت خارجه: روز شنبه نیت و جدیت طرف آمریکایی را ارزیابی می‌کنیم آغاز مذاکرات ایران و آمریکا از عصر شنبه (۲۳ فروردین ۱۴۰۴) شکایت رسمی حماس از دولت انگلیس تحریم های جدید نفتی آمریکا علیه ایران در آستانه مذاکرات عمان هشدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نظام دوگانه در مجوز برگزاری تجمعات نگرانی صهیونیست‌ها از هرگونه توافق بین ایران و آمریکا منبع ایرانی: آمریکا مذاکره غیرمستقیم با ایران را پذیرفته است واکنش وزارت خارجه آمریکا به تهدید روزنامه کیهان درباره ترور ترامپ واکنش حماس به حملات بمب‌گذاری در رفح؛ این اقدامات نسل‌کشی وحشیانه است به سطحی از اقتدار رسیده‌ایم که دشمن را وادار به عقب‌نشینی کرده‌ایم مذاکرات آمریکا و روسیه درباره سفارتخانه‌ها سازنده بود وزیر اطلاعات: آرایش نظامی منطقه نشانگر اقتدار نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران است سردار اشعری: عاقبت به خیری شهید صیاد شیرازی به خاطر ولایتمداری او بود
سرخط خبرها

توسعه، فرهنگ و اقتصاد زیر چتر دیپلماسی شهری

  • کد خبر: ۴۱۳۱۰
  • ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
توسعه، فرهنگ و اقتصاد زیر چتر دیپلماسی شهری
سیدهادی زرقانی - دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
کارکرد توسعه‌ای دیپلماسی شهری از حوزه‌های مهم نقش‌آفرینی شهر‌ها در عرصه دیپلماسی است. شهر‌های جهان دارای مسائل و چالش‌های مشابه‌ای در حوزه‌های ترافیک، آلودگی هوا، حاشیه‌نشینی، جرم و جنایت، بحران‌های طبیعی و انسانی، اوقات فراغت، محیط زیست و زیرساخت‌های شهری و مسائلی از این دست هستند.

علاوه بر این ایجاد توسعه، رفاه و ایجاد فضایی آرامش‌بخش، مهم‌ترین اهداف در سکونتگاه‌های انسانی به‌ویژه در شهر‌ها و کلان‌شهر‌های جهان محسوب می‌شود. رسیدن به این اهداف مستلزم وجود ساختار‌های سیاسی و اجرایی، نظام‌های مدیریت و برنامه‌ریزی شهری، منابع مالی پایدار، برنامه‌های راهبردی، موسسات و نهاد‌های محلی، ارتباطات موثر، مشارکت مردمی و موارد دیگر است.

به نظر می‌رسد شکل‌گیری شبکه‌ای همگرا از شهر‌های مختلف در جهان فارغ از تفاوت نگرش در نظام‌های سیاسی، زمینه مناسبی را به‌منظور اشتراک دانش، تجربه و منابع مالی در جهت ایجاد توسعه و رفاه در جوامع شهری ایجاد خواهد کرد. در این زمینه برخی شهر‌ها ازطریق اقداماتی، چون تبادل دانش و فناوری، ارائه کمک‌ها و اعتبارات مالی بلندمدت، آموزش کارمندان، کمک به تدوین برنامه‌های راهبردی بلندمدت و کوتاهمدت، ارزیابی منظم برنامه‌های استراتژیک، ایجاد ساختار‌ها و موسسات سیاسی و افزایش ظرفیت نهاد‌های محلی به کمک سایر شهر‌ها در قالب دیپلماسی شهری می‌آیند.

تعاملات فرهنگی و دیپلماسی فرهنگی نیز حوزه فعالیت شهر‌ها در قالب دیپلماسی شهری است. در این قالب تلاش می‌شود شهر‌ها به‌عنوان کانون‌های فرهنگی به هم متصل شوند و با انجام اقداماتی، چون پروژه‌های خواهرخواندگی شهرها، سامان‌دهی بازدید‌های فرهنگی مقامات و شهروندان از شهر‌های دیگر، امکان برقراری ارتباط متقابل جوانان با فرهنگ‌های متفاوت ازطریق برنامه‌های فرهنگی و ورزشی، تبادل رسانه‌ای و ایجاد فضای بیناذهنی مشترک در عرصه دیپلماسی فرهنگی با هم همکاری کنند.

درنهایت پیوند با اقتصاد جهانی و عرضه قابلیت‌های شهر‌ها در سطح جهان، حوزه فعالیت مهم دیگر شهر‌ها در دیپلماسی شهری است. جهانی‌شدن تجارت و سرمایه‌گذاری و امکان برقراری روابط مالی و پیوند شهر‌ها با شبکه اقتصاد جهانی، عامل بسیار مهمی در تبدیل شهر‌ها به بازیگران عرصه بین‌المللی است. درواقع در قالب پدیده جهان محلی‌سازی، شهر‌ها حتی شهر‌های کوچک این امکان را یافته‌اند که توانمندی‌ها و مزیت‌های نسبی اقتصادی و فرهنگی خود را در عرصه جهانی ارائه کنند. از این رو هدف این است که در چارچوب همکاری بین‌شهری، به نهاد‌های محلی و شهری کمک شود تا از قابلیت‌های خود جهت بهره‌برداری از بازار‌های جهانی استفاده کنند.

مهم‌ترین اقدام شهر‌ها در این زمینه، موضوع برندینگ شهری و معرفی قابلیت و مزیت‌های نسبی هر شهر به‌عنوان برند شهری در عرصه بین‌المللی است. بدیهی است گسترش جهانی برند‌های شهری در حوزه‌هایی مانند گردشگری، اعم از اکوتوریسم، گردشگری فرهنگی و تاریخی، گردشگری سلامت، صدور خدمات و دانش و برگزاری رخداد‌های بین‌المللی، زمینه ورود شهر‌ها به عرصه بین‌‎المللی و پیوند با شبکه اقتصاد جهانی را فراهم می‌کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->