علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ در همان روزهای ابتدایی روی کار آمدن شورای پنجم در مشهد، موضوع اصلاح هندسی معابر در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت. در این مورد مردم گلههای زیادی از ناکارآمد بودن ابعاد ترافیکی برخی معابر داشتند و کارشناسان این حوزه معتقد بودند که میتوان با کمترین هزینه و اصلاح برخی معابر از شدت ترافیک شهر کاست.
این اتفاق افتاد و از سال ۹۶ پروسه اصلاح هندسی معابر در برخی خیابانهای پرترافیک شهر انجام شد. نمونه بارز این اقدام را میتوان در موضوع اصلاح هندسی بولوار جانباز و در تقاطع جانباز-شهید فرامرز عباسی در سال ۹۷ مشاهده کرد. مهندسان و طراحان شهری در جریان اصلاح هندسی این معبر پرترافیک شهری، با مسدود کردن بخشی از تقاطع و ایجاد یک سه راهی در تقاطع جانباز-شهید ساجدی توانستند حجم عظیمی از ترافیک این محدوده را که در برخی ساعات به چند کیلومتر هم میرسید بکاهند.
از اصلاح آزادی تا پل پرتوی
همچنین اصلاح هندسی میدان آزادی یا میدان جهاد از دیگر اقدامات مدیریت شهری در دوره اخیر بوده است. این روند طی سالهای بعد هم ادامه داشت و با بازخورد مثبتی که مدیران شهری از این اتفاق دیدند، برای اصلاح هندسی یکی از معابر پرترافیک مشهد که همان سه راهی طرقبه و شاندیز بود اقدام کردند و طی ۲ فاز و با تعریض ۲ طرف پل پرتوی، امروز شاهد ترافیکی روان در این محدوده شهر هستیم.
البته در کنار اصلاحات، ایجاد پلها و تقاطعهای غیرهمسطح در رینگ کمربندی مشهد هم میتواند به کاهش بار ترافیکی هسته مرکزی شهر کمک کند؛ زیرا با این اقدام نیز شهروندان میتوانند با سهولت ترافیکی در کمربندی یا همان صدمتری اطراف هسته مرکزی شهر تردد کنند و پس از آن یا با استفاده از حمل ونقل عمومی یا با استفاده از خودرو شخصی خود در داخل شهر عبورومرور کنند.
الزام به تغییر
دراین باره معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهردار مشهد در گفتگو با شهرآرا اظهار کرد: وجود اشکال در طراحی معابر و تقاطعها که به دلیل تغییر شرایط با زمان اجرای طرح ایجاد میشود نه تنها کاهش سطح مناسب عملکرد معابر را به همراه خواهد داشت، بلکه برخی اوقات خطراتی را برای شهروندان در پی دارد.
خلیل ا... کاظمی افزود: در همین راستا بهسازی زیرساختهای موجود شهری، از جمله معابر و تقاطع ها، مهمترین عناصر شهری و شریانهای حیاتی یک شهر محسوب میشود و از اهمیت ویژهای برخوردار است.
۲۶ میلیارد برای اصلاح ۵۲ معبر
وی بیان کرد: براین اساس و با هدف تأمین ایمنی شهروندان، کاهش تصادفات وسایل نقلیه، بهبود یا کنترل دسترسی، کاهش گرههای ترافیکی و امکان ایجاد مسیرهای ویژه سال گذشته، ۵۲ مورد اصلاح هندسی در معابر و تقاطعهای مناطق مختلف شهر انجام شد.
کاظمی اضافه کرد: اعتبار هزینه شده برای اصلاح هندسی این ۵۲ معبر شهری رقمی بالغ بر ۲۶ میلیارد تومان بوده که تمامی این اعتبار در این راستا هزینه شده است.
معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهردار مشهد در ادامه به بیان مهمترین اصلاحات انجام شده در سال گذشته اشاره کرد و گفت: یکی از نقاطی که گره ترافیکی در آن وجود داشت تقاطع بولوار شهید کامیاب و خیابان عبادی بود که عملیات اصلاح هندسی این تقاطع انجام شده است.
وی افزود: همچنین احداث آیلند میانی بزرگ راه سلسه الذهب، اصلاح هندسی بولوار هاشمیه، اصلاح هندسی بزرگ راه آزادی به بزرگ ر اه آیت ا... هاشمی رفسنجانی و ایجاد چپ گرد تقاطع بولوار امامت به بولوار آموزگار از دیگرپروژههای مهم ما در سال گذشته در حوزه اصلاح هندسی معابر بوده است.
کاظمی در ادامه به اقدام مدیریت شهری در موضوع اصلاح هندسی پل پرتوی اشاره کرد و گفت: یکی از نقاط پرترافیک شهر مشهد، به ویژه در روزهای پایانی هفته، مربوط به خروجی و ورودی مشهد در تقاطع سه راهی طرقبه و شاندیز بود. ازاین رو مدیریت شهری مشهد در سال گذشته اقدام به اصلاح هندسی پل پرتوی از سمت وکیل آباد به طرقبه و شاندیز کرد که خوشبختانه در اسفند سال گذشته این عملیات به پایان رسید.
وی افزود: هم زمان با این اقدام، اصلاح هندسی ضلع دیگر این پل از سمت طرقبه و شاندیز به سمت مشهد هم در دستور کار بود و با تعریض ۲ طرف پل و انجام برخی اقدامات، در نهایت در اوایل امسال پروسه صلاح هندسی این قسمت از شهر با موفقیت به پایان رسید و موجب رضایتمندی شهروندان شد.
امسال اصلاح ۴۵ معبر
معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهردار مشهد در ادامه به اقدامات امسال مرتبط با اصلاح هندسی این معاونت پرداخت و گفت: برای امسال اصلاح هندسی ۴۵ نقطه شهر با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه اولویت بندی اصلاحات براساس حوادث به وجودآمده در یک معبر، درخواستهای مردمی و نظریه پلیس است، ادامه داد: از مهمترین نقاطی که امسال عملیات هندسی معبر در آنها انجام خواهد شد میتوان به بولوار شاهنامه، بولوار شهید میرزایی، بولوار نماز ۲۱، خیابان نمایشگاه ۱۵ و بولوار پردیس اشاره کرد.