قیمت جدید دام زنده اعلام شد (۲۵ تیر ۱۴۰۳) ثبت‌نام خودرو‌های فرسوده در سامانه نوسازی ناوگان + لینک | سن فرسودگی انواع خودرو‌ها چقدر است؟ قیمت بلیت هواپیما به مقصد عراق پرواز کرد! | قیمت بلیت رفت و برگشت هواپیما به نجف چقدر است؟ سازمان بازرسی: از تعطیلی شرکت صنایع سیم و کابل مشهد و بیکاری ۴۰۰ نفر جلوگیری شد استقرار ۱۱ جایگاه ارزاق عمومی و ۵ نانوایی در اطراف حرم مطهر رضوی در تاسوعا و عاشورای حسینی گوشی‌های موبایل کارکرده را چند بخریم؟ (۲۴ تیر ۱۴۰۳) افزایش ۸۰۰ هزار تومانی قیمت سکه امامی در مشهد (۲۴ تیر ۱۴۰۳) + یک اطلاعیه مهم بازار بورس متعادل به استقبال تعطیلات محرم رفت | گزارش وضعیت بورس (۲۴ تیر ۱۴۰۳) نشست شورای معادن خراسان‌رضوی با حضور استاندار برگزار شد (۲۴ تیر ۱۴۰۳) مهلت ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی تا چه زمانی است؟ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۴ تیر ۱۴۰۳) پیامک سازمان مالیاتی؛ مهلت اظهارنامه شرکت‌ها تمدید نمی‌شود مالیات سالیانه خودرو مشمول چه افرادی می‌شود؟ خسارت ۱۶۰ میلیارد تومانی عشایر خراسان رضوی در بهار سال جاری قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۲۴ تیر ۱۴۰۳) | لاماری ایما ۲ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان تعطیلی فروشگاه‌های لوازم خانگی مشهد از شهریورماه در پی تداوم رکود بازار بررسی امروز قیمت خودرو‌های صفر داخلی (۲۴ تیر ۱۴۰۳) | رانا پلاس ۶۶۵ میلیون تومان حوادث غیر مترقبه اقلیمی بیشترین خسارات را به محصولات باغی زد سرکوب قیمت خودرو در رکود بازار | کاهش ۳۰ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های داخلی واحدهای صنعتی مشهدی بابت قبوض برق پرداخت شده بدهکار شدند! بلیت قطار ۳۰ درصد گران شد (۲۴ تیر ۱۴۰۳) روش‌های پرداخت قبض تلفن همراه و ثابت بدون مراجعه به بانک کدام است؟ چگونه به دهک‌بندی اعتراض کنیم؟ اطلاعیه مهم دامپزشکی برای روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی ۲۵ محموله تخم‌مرغ فاقد «نشانه‌گذاری» در خراسان‌رضوی شناسایی شد قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد اعلام شد (۲۴ تیر ۱۴۰۳) | لوبیاسبز چند؟
سرخط خبرها

چرا تخم مرغ در بازار گران شد؟

  • کد خبر: ۴۲۲۶۴
  • ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
چرا تخم مرغ در بازار گران شد؟
ضعف برنامه‌های حمایتی از صنعت مرغ تخم‌گذار موجب کاهش تولید شده و قیمت هر شانه تخم‌مرغ را در مشهد به ۳۰ هزار تومان رسانده است
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ کاهش قیمت تخم مرغ در تابستان، اتفاقی مرسوم است که هر سال آن را تجربه می‌کنیم. علت آن نیز کاهش مصرف و البته بهبود عملکرد طبیعی مرغ در مسئله تخم‌گذاری در تابستان و افزایش تولید این محصول است. بااین‌حال هنوز تابستان به پایان نرسیده، تخم‌مرغ به استقبال افزایش قیمت در پاییز رفته است. اکنون قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در مشهد به ۱۴ هزار و ۷۰۰ تا ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است. درحالی هر شانه تخم مرغ حدود ۳۰ هزارتومان عرضه می‌شود که براساس اعلام معاونت نظارت بر کالا‌های مصرفی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هر شانه تخم‌مرغ در فروشگاه‌ها باید حداکثر به نرخ ۲۰هزار تومان به دست مصرف‌کنندگان برسد.
در نگاه اول ممکن است گمان کنیم افزایش تقاضا موجب این افزایش نرخ شده، اما مسئله نگران‌کننده‌تر از این حد است.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی در این‌باره به شهرآرا گفت: واقعیت ماجرا این است که هزینه‌های تولید تخم‌مرغ به‌شدت افزایش پیدا کرده است. تا پیش از این، واکسن، مکمل‌های غذایی و دارو‌ها از ارز ۴۲۰۰ تومانی برخوردار بودند، اما اکنون مدتی است که این چتر حمایتی برداشته شده است.
سیدحسین موسوی‌نژاد ادامه می‌دهد: همچنین خوراک دام و دان طیور که دولت به آن ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص می‌دهد به اندازه کافی نیست و در خوش‌بینانه‌ترین حالت فقط ۵۰ درصد نیاز تولیدکنندگان به خوراک ازطریق ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌شود و بقیه را باید به نرخ آزاد و از بازار سیاه تهیه کنند.


تولیدکننده راهی جز کشتار مرغ تخم‌گذار ندارد

وی ادامه داد: اکنون هزینه تولید هر کیلوگرم تخم مرغ بیش از ۱۵ هزار تومان است و از این رو پیش‌بینی می‌شود قیمت تخم مرغ از این هم گران‌تر شود. البته ما تولیدکنندگان هیچ وقت به‌دنبال گرانی نبوده‌ایم. اما واقعیت این است که هر کیلوگرم ذرت با ارز ۴۲۰۰ تومانی باید به نرخ ۱۵۰۰ تومان باشد، اما هر کیلوگرم ذرت در بازار آزاد به قیمت ۳ هزار تومان به فروش می‌رسد. کنجاله سویا که به نرخ مصوب باید ۲۷۰۰ تومان باشد، به قیمت بیش از ۱۳ هزار تومان در بازار آزاد فروخته می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان با اشاره به اینکه «پیش از این به مسئولان هشدار‌های لازم را داده بودیم»، گفت: مرغداران همیشه یک تا ۲ ماه ذخیره دان دارند، اما اکنون این ذخایر تمام شده است. گله مرغ، منتظر تصمیمات دولت نمی‌ماند و باید شکمش سیر شود. اما وقتی سیر کردن شکم گله به‌معنای ضرر برای تولیدکننده است، مرغدار راهی جز کشتار ندارد.

حسین‌نژاد تصریح کرد: کشتار مرغ تخم‌گذار به معنی کاهش تولید و کمبود محصول طی ۶ ماه آینده است؛ چراکه اگر همین الان هم دولت برنامه‌های حمایتی خود را به درستی اصلاح و اجرا کند باز هم ۶ ماه زمان می‌برد تا جوجه‌ریزی به‌منظور تخم‌گذاری به نتیجه برسد و در این ۶ ماه قطعا شاهد افزایش بیش از پیش قیمت تخم مرغ هستیم.

وی افزود: ۲ ماه پیش در ستاد تنظیم بازار اعلام کردم با این روند، شب عید تخم مرغ به کیلویی ۲۰ هزار تومان می‌رسد. اما متاسفانه دولت به این مسئله که همه هزینه تولید تخم مرغ برای تولیدکننده است، توجهی نمی‌کند. از سوی دیگر زمانی‌که نرخ مصوب تخم مرغ ۹۵۰۰ تومان بود و تخم مرغ در بازار ۷۵۰۰ تومان به فروش می‌رسید اداره پشتیبانی دام برای جلوگیری از زیان تولیدکننده کاری نکرد. اما زمانی‌که تخم مرغ بیش از نرخ مصوب به فروش می‌رسد تولیدکننده به‌خاطر فروش زیاد قیمت مصوب باید جریمه شود؛ این درحالی است که هزینه تولید بیش از نرخ مصوب است.


تصمیمات خلق‌الساعه و صادرات تخم مرغ

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار با اشاره به اینکه قرار بر این شد که همه تصمیم‌گیری‌ها در حوزه بازرگانی تخم‌مرغ به بخش خصوصی واگذار شود، گفت: به تازگی متوجه شده‌ایم که وزارت صمت بدون هماهنگی با اتحادیه کشوری مرغ تخم‌گذار، مجوز‌هایی برای صادرات تخم مرغ صادر کرده است. این کار بدون مشورت و نظرخواهی انجام شده است و تاثیر آن در بازار به‌مرور مشاهده خواهد شد.

حسین‌نژاد با اشاره به اینکه ۸۰۰ تن گوشت مرغ تخم‌گذار در سردخانه‌ها انباشته‌شده است، گفت: افزایش هزینه‌های تولید و ضرر تولیدکنندگان باعث شده است اغلب دست به کشتار گله مرغ تخم‌گذار خود بزنند یا قصد خروج از شغلشان را داشته باشند. اکنون مرغ تخم‌گذار کشتارشده در استان آن‌قدر زیاد است که حتی مازاد مصرف کارخانه‌های تولید سوسیس و کالباس بوده و در سردخانه انباشته شده است. از سوی دیگر آگهی‌های فروش و واگذاری واحد‌های تولید تخم مرغ نیز افزایش پیدا کرده است.

در ماه‌های اخیر تخصیص‌نیافتن ارز، سبب انباشت نهاده‌های دامی در گمرگ شده؛ مسئله‌ای که خود را به‌صورت گرانی شدید نهاده‌های دامی نشان داده است. با این‌حال دیروز محمدرضا طلایی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور، از ترخیص یک‌میلیون و ۶۰۰هزار تن نهاده‌های دامی در بندر امام‌خمینی (ره)، بندرعباس و چابهار به‌طور هم‌زمان خبر داد و گفت: بارگیری به‌سمت استان‌ها درحال انجام است. همچنین دیروز امیر دلداری، مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف مشهد با اشاره به اینکه تخم مرغ قیمت مصوب دارد گفت: نظارت بر بازار تشدید شده و با گران فروشان برخورد می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->