به گزارش شهرآرانیوز، یعقوب رخشبهار در تشریح این اقدام اظهار کرد: در پی پایشهای میدانی مستمر و شناسایی تلاش برای تصرف اراضی ساحلی پارک ملی بوجاق در شب عاشورای حسینی، مأموران یگان حفاظت محیط زیست بلافاصله وارد عمل شده و نسبت به رفع تصرف و بازپسگیری این عرصههای ارزشمند اقدام کردند.
وی قدردانی از حمایتهای دستگاه قضایی و حضور میدانی مدیرکل و ماموران یگان حفاظت محیطزیست گفت: حفاظت از زیستگاههای ساحلی و صیانت از عرصههای طبیعی، افزون بر وظیفه سازمانی، یک رسالت اخلاقی در راستای حفظ حقوق عامه و پایداری اکوسیستمهای حساس استان است.
رخش بهار از شهروندان و دوستداران محیطزیست درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه تخریب یا تصرف اراضی ملی، مراتب را در اسرع وقت به واحدهای محیطبانی، اداره پارک ملی بوجاق یا سامانه رایگان ۱۵۴۰ اطلاع دهند تا اقدامات قانونی لازم در کوتاهترین زمان ممکن انجام شود.
فرهاد حسینی طایفه مدیرکل حفاظت محیطزیست استان گیلان نیز با حضور در منطقه و پیگیری اقدامات حفاظتی با اشاره به چالشهای نظارتی در منطقه گفت: برخی افراد با سوءاستفاده از تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی اقدام به تصرف اراضی ساحلی کردند که با تعهد، حضور مؤثر و تلاش شبانهروزی مأموران یگان حفاظت، این اراضی در کوتاهترین زمان ممکن رفع تصرف شد.
وی با تأکید بر ضرورت ارتقای زیرساختهای حفاظتی افزود: برای افزایش ضریب امنیت و جبران کمبود نیروی انسانی، بهرهگیری از تجهیزات نوین و فناوریهای پیشرفته نظارتی امری اجتنابناپذیر است تا پایش مرزهای طبیعی با دقت، سرعت و اثربخشی بیشتری انجام شود.
حسینی همچنین تصریح کرد: ارائه خدمات گردشگری در محدوده تعیینشده و زونهای مصوب پارک، با مشارکت فعال مردم بومی و دهیاریهای منطقه و تحت نظارت دفتر پارک ملی در حال انجام است و از فعالیتهای قانونی، هماهنگ و منطبق با ضوابط محیطزیستی حمایت لازم صورت میگیرد.
وی با تاکید بر برخورد قاطع و بدون اغماض با متخلفان خاطرنشان کرد: حریمهای ساحلی و اراضی ملی میراثی ارزشمند و متعلق به همه نسلهاست و هرگونه تغییر کاربری، حصارکشی، درختکاری با هدف تصرف یا تخریب این اراضی، جرم محسوب شده و پیگرد قانونی دارد.
منبع: ایرنا