به گزارش شهرآرانیوز، دکتر مصطفی داستانی، با بیان اینکه بیماران قلبی طیف گستردهای از شرایط بیماری را شامل میشوند، اظهار کرد: نخستین و مهمترین توصیه این است که همه بیماران قلبی پیش از شرکت در تجمعات انبوه، وضعیت سلامت خود را با پزشک معالج بررسی کنند تا از پایداری علائم و امکان حضور در چنین شرایطی اطمینان حاصل شود.
وی افزود: پس از دریافت مجوز از پزشک، بیماران بهتر است خلاصهای از وضعیت بیماری خود و داروهای مصرفی را به همراه داشته باشند. همچنین توصیه میشود داروهای اصلی بهویژه داروهای قلبی و فشار خون را در طول حضور در تجمع در دسترس داشته باشند.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر همراه داشتن فردی آشنا با وضعیت بیمار گفت: حضور یک همراه که از بیماری فرد اطلاع داشته باشد میتواند در مواقع بروز علائم به بیمار کمک کند و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهد.
دکتر داستانی با اشاره به شرایط تجمعات پرجمعیت خاطرنشان کرد: استرس محیطی، فشار ناشی از ازدحام جمعیت و فعالیت بدنی میتواند موجب افزایش فشار خون یا تشدید علائم قلبی شود. به همین دلیل توصیه میشود بیماران از حضور در مرکز ازدحام جمعیت خودداری کرده و در حاشیه و محیطهای خلوتتر تجمع حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: با توجه به گرمای هوا در فصل تابستان، قرار گرفتن در معرض آفتاب و گرما میتواند اثر داروهای فشار خون را تشدید کرده و موجب افت فشار خون، تعریق شدید و بروز علائم شود؛ بنابراین بهتر است بیماران در محیطهای سایهدار حضور داشته باشند و از محل استقرار پستهای امدادی در مسیر تجمع نیز اطلاع داشته باشند تا در صورت بروز مشکل سریعتر به آنها مراجعه کنند.
فوق تخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره علائم هشداردهنده نیز گفت: اغلب بیماران قلبی از محدودیتهای فعالیت بدنی خود آگاه هستند. بهعنوان مثال میدانند با چه میزان پیادهروی یا بالا رفتن از پله دچار علائم میشوند. توصیه میشود در تجمعات حتی کمتر از حد معمول فعالیت کرده و در فواصل کوتاه استراحت داشته باشند.
وی اضافه کرد: در صورت بروز علائمی مانند درد یا سنگینی قفسه سینه، تنگی نفس، تپش قلب غیرمعمول، سرگیجه، تعریق سرد یا احساس ضعف، فرد باید بلافاصله فعالیت خود را متوقف کرده، در محل مناسب و ترجیحاً سایهدار بنشیند و اطرافیان یا همراه خود را در جریان قرار دهد تا اقدامات امدادی انجام شود.
دکتر داستانی همچنین نسبت به اعتماد به اطلاعات غیرعلمی در فضای مجازی هشدار داد و گفت: بیماران باید اطلاعات مربوط به بیماری و نحوه مدیریت علائم را تنها از پزشک معالج خود دریافت کنند.
وی با اشاره به تغذیه در تجمعات گفت: در بسیاری از مراسمها از مواد غذایی شیرین، شور یا چرب برای پذیرایی استفاده میشود که برای بیماران قلبی مناسب نیست و میتواند کنترل بیماری را مختل کند. به همین دلیل توصیه میشود بیماران از این نوع پذیراییها پرهیز کرده و تنها از آب سالم و مطمئن که همراه خود دارند استفاده کنند.
این استاد دانشگاه همچنین بر مصرف بهموقع داروها تأکید کرد و گفت: بیماران نباید مصرف داروهای خود را به بعد از مراسم موکول کنند و لازم است داروها را در زمان تعیینشده مصرف کنند. همچنین همراه داشتن قرص زیرزبانی در صورت توصیه پزشک میتواند در مواقع بروز درد قفسه سینه کمککننده باشد.
دکتر داستانی درباره نحوه برخورد با بیماران قلبی در تجمعات نیز اظهار کرد: اگر فردی در جمع دچار علائمی مانند درد قفسه سینه یا تنگی نفس شد، اطرافیان باید از تجمع غیرضروری در اطراف او خودداری کنند و با آرام نگه داشتن محیط، فرد را در حالت نشسته یا درازکش قرار دهند و سریعاً موضوع را به نزدیکترین پست امدادی اطلاع دهند.
وی تأکید کرد: انجام اقدامات درمانی غیرکارشناسی مانند ماساژ قلبی بدون تشخیص و آموزش لازم یا دادن مواد خوراکی مختلف میتواند خطرناک باشد و تنها نیروهای امدادی و افراد آموزشدیده باید مداخله درمانی انجام دهند.
فوق تخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان یادآور شد: مهمترین اصل برای حضور در تجمعات، حفظ سلامت فردی است. بیماران قلبی باید با رعایت توصیههای پزشکی، مصرف منظم داروها، پرهیز از ازدحام جمعیت، استراحت کافی و توجه به علائم هشداردهنده از سلامت خود محافظت کنند.