تا پایان سال ۱۴۰۳ درِ سه خانه تاریخی مشهد به روی مردم باز می‌شود مشهد در سطح ملی و بین‌المللی، «شهر دوست‌دار خانواده» معرفی شود محدودیت‌های ترافیکی مشهد در رژه روز ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ اعلام شد گلایه‌مندی شهروندان از طرح ویژه سازمان اتوبوس‌رانی مشهد | ماجرای نیم‌دور پیشگیری از وقوع حوادث با آموزش‌های شهروندی رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: همراهی مردم با مدیریت شهری مهم ترین رکن توسعه شهری است رئیس شورای عالی استان‌ها: هفت‌ساله شدن، بهره‌وری شوراهای اسلامی شهر را افزایش می‌دهد اعمال‌قانون ۱۹۹۱ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۵ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۹ شهریور ۱۴۰۳) مترو مشهد روز شنبه (۳۱ شهریور ۱۴۰۳) رایگان است سرویس‌دهی صلواتی اتوبوس‌های درون‌شهری مشهد در روز میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و اول مهرماه با اجرای طرح انتقال پساب به غرب مشهد مشکل کم‌آبی رفع می‌شود | پایان سراب، در مسیر سیرآب نصب و راه‌اندازی دستگاه آب‌شیرین‌کن در ۹ روستای مشهد آیا تجربه بافت تاریخی یزد برای مشهد مفید است؟ لزوم بازنگری در محدودیت‌های درآمدی شهرداری‌ها اعمال‌قانون ۱۸۰۹ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۸ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۸ شهریور ۱۴۰۳) آمادگی کامل حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهری مشهد هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ خراسان‌رضوی، رتبه اول به‌روزرسانی اسناد اجاره‌ای در کشور + فیلم مشارکت بی‌سابقه مردم مشهد در اجرای پروژه‌های شهری مشهد، قله نهضت آسفالت کشور ترافیک سنگین در بزرگراه شهید چراغچی، خیابان امام‌خمینی(ره) و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۲۸ شهریور ۱۴۰۳) شهردار مشهدمقدس: دستگاه حفار تونل خط ۳ متروی مشهد به زودی وارد قاسم‌آباد می‌شود گل‌های پاییزی به زودی میهمان مشهد می‌شوند 
سرخط خبرها

تخلفات ساختمانی، دغدغه مدیریت شهری

  • کد خبر: ۴۳۰۲۰
  • ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
تخلفات ساختمانی، دغدغه مدیریت شهری
حمید نقی‌زاده - کارشناس بازاریابی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد
شهر‌ها موجودات زنده و همواره در حال رشد و توسعه متناسب با نیاز شهروندان هستند. در این بین ارکان مختلف تصمیم‌سازی در تلاش‌اند ضمن برقراری توازن عادلانه میان توان بوم‌شناختی شهر و ساخت‌وساز‌های شهری، زمینه استفاده بهینه از منابع موجود را فراهم آورند و رصد میزان کمی‌وکیفی ساخت‌وساز‌های شهری متناسب با ضوابط و طرح‌های مصوب به‌عنوان یکی از سنجه‌های درخور اعتنا می‌تواند نشان‌دهنده میزان تحقق شهر آرمانی و دوست‌داشتنی باشد. در دهه‌های اخیر، در کنار رشد موزون و با برنامه کلان‌شهر‌های ایران، شاهد ساخت‌وساز‌های بدون مجوز و مغایر با طرح‌های مصوب شهری بوده‌ایم که از آن با واژه نام‌آشنای «تخلفات ساختمانی» یاد می‌شود.
 
مهم‌ترین تنوع این پدیده را که با تعابیر بنای غیرمجاز و غیرقانونی نیز از آن یاد می‌شود، می‌توان در مواردی، چون طبقات اضافی، استفاده غیرمجاز در قالب کاربری‌های مغایر، پیشروی طولی و... مشاهده کرد. کلان‌شهر مشهد با توجه به ظرفیت‌ها و جذابیت‌های فراوان در حوزه جمعیت ساکن، زائر و گردشگر، از پدیده تخلفات ساختمانی مصون نمانده است و شاهد وقوع آن در بسیاری از بنا‌های در شرف احداث یا احداث‌شده در دهه اخیر هستیم. بررسی آماری میزان وقوع تخلفات ساختمانی نشان‌دهنده متفاوت‌بودن میزان توزیع آن در مناطق مختلف شهری متناسب با ارزش زمین، تراکم جمعیتی و دهک‌های درآمدی بر اساس انگیزه‌های متفاوت شهروندان در وقوع این تخلفات است. بررسی آثار ناشی از این پدیده در مشهد حاکی از آن است که تداوم آن در بلندمدت ضمن کاهش میزان سرانه خدمات‌شهری مورد نیاز شهروندان، موجبات افزایش تعداد املاک و واحد‌های قولنامه‌ای و بعضا کاهش کیفیت‌های ساخت و افزایش فضای کار سودجویان را فراهم آورده است.
 
بیم تبدیل این پدیده ناخوشایند به یک فرهنگ رایج نیز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریت‌شهری به‌شمار می‌رود که ضروری است ضمن شناخت علل آن از تقویت این جریان در سال‌های آینده و اثرات جبران‌نشدنی آن بر توان بوم‌شناختی محیط‌های شهری و کاهش کیفیت زندگی شهری جلوگیری کرد. بررسی‌ها درباره چرایی تمایل جامعه به انجام تخلفات ساختمانی نشان می‌دهد عواملی از جمله افزایش ارزش و کاهش میزان اراضی شهری در طی زمان و تمایل جریان بازار به انتفاع حداکثری از سرمایه‌گذاری، به‌روزنبودن طرح‌های ملاک عمل شهری و عدم انطباق آن‌ها با خواسته‌های شهروندان و نیاز‌های امروز شهری و عدم بازدارندگی ضوابط قانونی ملاک عمل، مهم‌ترین اثرات را بر تقویت این جریان داشته‌اند؛ عواملی قدرتمند که هرکدام به‌تن‌هایی انگیزه‌ای مناسب برای وقوع تخلفات هستند و با هم‌افزایی صورت‌گرفته متأسفانه موجب تقویت این جریان شده‌اند.
 
نیم‌نگاهی به تجربه بیش از ۹ دهه‌ای فعالیت رسمی مدیریت‌شهری در کلان‌شهر مشهد و روابط حاکم بر بازار عرضه‌وتقاضا نیز نشان می‌دهد مقابله با پدیده تخلفات ساختمانی نیازمند آن است که در وهله اول در پیشنهاد ضابطه مشتمل بر کاربری، تراکم و سطح اشغال روی اراضی شهری، ضمن داشتن برنامه‌ریزی متناسب با نیاز‌های حال‌حاضر شهری، رویکرد ایجاد انتفاع مناسب برای مالکان اراضی نیز مدنظر قرار گیرد و همچنین باید اقدام لازم برای استفاده حداکثری از ظرفیت بازدارندگی قوانین مرتبط با وقوع تخلفات ساختمانی صورت گیرد تا زمینه کاهش انگیزه‌های تحقق پدیده مذکور فراهم شود؛ امری که جز با اقدام مشترک و هماهنگ همه متولیان و تصمیم‌گیران شهری محقق نمی‌شود. آنچه درحال‌حاضر در کلان‌شهر مشهد اهمیت دارد، فرصت درخور تأمل طرح تفصیلی در شرف تصویب محدوده ۳۵ هزارهکتاری کلان‌شهر مشهد به‌لحاظ تعیین برنامه حداقل ۱۰ ساله رشد آینده شهر است که در صورت استفاده از ظرفیت آن می‌توان ضمن تضمین تحقق کیفیت‌های شهری، گره از مشکلات حاضر حوزه ساخت‌وساز و در رأس آن تخلفات ساختمانی گشود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->