نمایش فیلم‌های جشنواره «سینما حقیقت» در خراسان رضوی آغاز شد بیش از ۱۰ میلیون ایرانی در پاییز ۱۴۰۳ به سینما رفتند | زودپز همچنان در صدر! رونمایی از نخستین تیزر انیمیشن «ساعت جادویی» + فیلم خیز هنرمندان مشهدی‌ برای ساخت ۶ مجموعه تلویزیونی ۲۹ مجموعه سینمایی، میزبان چهل و سومین جشنواره فیلم فجر داستان‌های کهن را با ابزارهای نو تعریف کنیم کیانوش عیاری و منوچهر محمدی پروانه ساخت گرفتند سریال سرزمین مادری با کیفیت 4K-HDR روی آنتن تلویزیون+ زمان پخش اولیویا هاسی، ستاره فیلم‌های رومئو و ژولیت و کریسمس سیاه درگذشت آمار فروش سینما‌های خراسان‌رضوی در هفته گذشته (۸ دی ۱۴۰۳) «خیام‌خوانی» پرواز همای و گروه بوشهری «لیان» در تبریز + فیلم آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر در مشهد طی هفته گذشته (۸ دی ۱۴۰۳) زمان پخش فصل سوم بازی مرکب مشخص شد + خلاصه داستان فیلم کوتاه کُر در راه جشنواره فیلم سولوتورن مجید صالحی با «تاکسیدرمی» در راه فجر چهل و سوم + عکس خون‌آشامی‌ها در رأس گیشه آمریکای شمالی انیمیشن داستان اسباب بازی ۵، در راه سینما
سرخط خبرها

رسانه سرباز دفاع‌مقدس

  • کد خبر: ۴۴۳۲۰
  • ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
رسانه سرباز دفاع‌مقدس
غلامرضا بنی‌اسدی - روزنامه نگار
رسانه، جنگ را جدی گرفت. یعنی از جمله جایگا‌ها و نهاد‌هایی بود که تأکید حضرت‌امام (ره) را در جدی‌گرفتن جنگ، عملا جدی گرفت و ظرفیت‌های خود را پای کار دفاع‌مقدس آورد. یادمان هست آن روز‌ها و کسانی که آن روز‌ها را ندیده‌اند، می‌توانند با سرزدن به آرشیو روزنامه‌ها و صداوسیما، ببینند که اصحاب رسانه در روزگار جنگ، چگونه با قلم در کنار راست‌قامتان مدافع وطن ایستادند. صداوسیما برنامه‌های خاص تولید می‌کرد برای رزمندگان. صفحات ویژه مربوط به دفاع‌مقدس، کارکرد ویژه و البته تعریف‌شده‌ای داشتند برای تبیین واقعیتی به‌نام جنگ و حقیقتی به‌نام دفاع‌مقدس. این درست که ما در سطح کلان همچنان‌که تحریم تسلیحاتی و اقتصادی بودیم، در حصر سخت رسانه‌ای هم قرار داشتیم، اما تا جایی که می‌توانستیم، صدای مظلومیت کشورمان را به‌جهان می‌رساندیم و در داخل و در تنظیم روابط فرهنگی‌اجتماعی بر پایه فرهنگ دفاع‌مقدس چنان کار کردیم که امروزه کسی در حقانیت و جایگاه شهدا و رزمندگان و آزادگان و جانبازان، کمتر تردیدی ندارد. یعنی کسانی که با انقلاب و حتی ضرورت ادامه جنگ میانه‌ای ندارند، باز می‌کوشند که میانه خود و مدافعان سرفراز وطن را حسنه داشته باشند. این نگاه، تا حد قابل‌احترامی نتیجه کارکرد رسانه‌ای دراین‌باره است.
 
ما در فرایند قهرمان‌سازی از دلاوران آن حماسه هم نقشی سازنده داشتیم و از این مؤلفه هم کارکردی دوسویه گرفتیم؛ هم فرماندهانمان را در چشم مردم وطن بزرگ و قابل‌اتکا تعریف کردیم و هم از آنان رستم‌های زمانه ساختیم که می‌توانند هفت‌خان خطر را نه‌تن‌ها پشت‌سر بگذارند که کشور را هم از خطراتی چنین به‌سلامت عبور دهند و هم کوه سرفراز ساختیم از آنان تا ترجمانی باشند از «ترهبون به عدوا...» برای دشمن. در حقیقت ما «واعدوا لهم مااستطعتم من قوه» را در عرصه رسانه تحقق بخشیدیم و از هرچه می‌توانستیم بهره گرفتیم و نتیجه هم موفقیت‌آمیز بود و هست برای ما. این خط نورانی بعد از جنگ هم به‌شیوه‌های گوناگون ادامه یافت؛ به‌ویژه در راستای تبیین مؤلفه‌های شخصیتی فرماندهان شهید. در این مسیر البته بسیاری از رزمندگان دیروز، قلم را جایگزین تفنگ کردند برای حراست از شهادت و فرهنگ متعالی آن که آزادگی را برای میهنمان تضمین می‌کند. این هم خوانشی رسانه‌ای است از جمله راهبردی امام‌خمینی (ع) که فرمود «ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد!»
 
رسانه‌ها هم با تعریف شهادت، بر این حقیقت، گواهی دادند. این گواهی هم به‌برکت عملکرد مردمان درگیر با دفاع‌مقدس بود و مشخصا هم دیدیم و نوشتیم و گفتیم و فیلم ساختیم که در فرهنگ حماسی ما، اسارت هم جای خود را به آزادگی می‌دهد و هیچ قدرتی نمی‌تواند بر پای اراده و ایمان فرزندان ما، غل و زنجیر زند، حتی اگر آنان را به اردوگاه‌های مرگ عراق ببرد. ما در دل اسارت به آزادگی رسیدیم و معنایی نو شدیم از آنچه باید و باز این خط ادامه داشت و دارد در شکوه مدافعان حرم؛ در تبیین بایستگی‌های دفاع فرامرزی از ایران و انقلاب. در تقویت خط مقاومت و جبهه مقاومت. باری، رسانه جنگ را جدی گرفت و ایستادگی میهن و سرفرازی ایرانیان، ریشه در فرهنگ‌سازی در تراز زندگی است از دفاع‌مقدس.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->