ضرب و شتم پناهجویان افغانستانی و ایرانی توسط نظامیان لهستانی آتش‌سوزی منزل مسکونی در خیابان طبرسی شمالی مدیر کل استاندارد خراسان رضوی: مجموعه آبی موج‌های خروشان مشهد ایمن نیست واژگونی موتورسیکلت در خواف یک کشته برجای گذاشت (۲۹ آبان ۱۴۰۳) قتل فجیع خواهر در خانه پدری| ۲ نفر در کما هستند اهدای عضو بانوی مرگ مغزی سبزواری به ۶ بیمار زندگی بخشید تصادف دو خودرو تیبا در جاده فریمان خراسان رضوی یک کشته و ۶ مصدوم برجای گذاشت (۲۹ آبان ۱۴۰۳) سه متهم به زورگیری تلفن همراه در مشهد دستگیر شدند (۲۹ آبان ۱۴۰۳) بهره‌برداری از ۹ کلاس درس در دبیرستان بوستان علم مشهد در «سه شنبه‌های افتتاح» آتش‌سوزی یک انبار مواد شیمیایی در ناصرخسروی تهران + فیلم و عکس (۲۹ آبان ۱۴۰۳) ۵۰ کیلوگرم تریاک از صندوق عقب یک پراید در پایتخت کشف شد (۲۹ آبان ۱۴۰۳) استفاده از ویروس کووید ۱۹ برای مبارزه با سرطان افزایش ۵۰ درصدی حقوق بازنشستگان یا خطای اعداد؟ تصویب واردات سه هزار و ۵۰۰ دستگاه آمبولانس به کشور (۲۹ آبان ۱۴۰۳) مرگ سالانه ۱۶۰ هزار نفر بر اثر سکته قلبی در ایران کشف ۱۱ دستگاه ماینر در انبار یک اداره دولتی در رشت یک روز خواهیم گفت: «گلی به جمال همان نسل زِد» ۹۵۰ محصول کشاورزی به لحاظ سلامت مواد غذایی ارزیابی شد ۷.۵ میلیون دیابتی در ایران ثبت شده است دولت فعلاً برنامه‌ای برای قطع برق صنایع ندارد پلمب دو نانوایی متخلف در مشهد (۲۹ آبان ۱۴۰۳) رفع ممنوعیت تحصیل هم‌زمان دانشجویان در دو یا چند رشته، با حکم دیوان عدالت اداری رایگان‌شدن هزینه‌های آب، برق و گاز کلیه واحد‌های آموزشی و پرورشی در سال ۱۴۰۴ روش‌های مراقبت از دستگاه‌های برقی در ساعت‌های قطعی برق آیا مشکلات تأمین ارز و کمبود دارو در سال آینده حل می‌شود؟ اطلاعیه سازمان سنجش در خصوص تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی ۱۴۰۳ جوان مرگ مغزی در مشهد به ۴ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۹ آبان ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (سه‌شنبه، ۲۹ آبان ۱۴۰۳) | تداوم بارش باران تا اوایل هفته آینده برخی دانش‌آموزان در محله مهرگان مشهد، روزهای پنجشنبه هم به کلاس می‌روند پاسخ فرماندار مشهد به گزارش سرزده شهرآرا از ادارات و ارزیابی عملکرد مدیران | مدیران مردمی تقدیر می‌شوند زخم‌های کاری کرونا
سرخط خبرها

غیبت پرورش در شیوه‌های نوین آموزشی

  • کد خبر: ۴۵۵۶۵
  • ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
غیبت پرورش در شیوه‌های نوین آموزشی
لیلی رحمانی - کارشناس جامعه‌شناسی وفعال رسانه
پرورش برخلاف آموزش، که طی آن و برمبنای یادگیری مهارت‌هایی به فرد منتقل می‌شود، نوعی هدایت کلی و جامع است که فرد را از ابعاد مختلف شخصیتی برای پذیرش هنجار‌های نظام اجتماعی و ایفای نقشی وسیع‌تر در ساختار کلی جامعه آماده می‌کند. به‌واسطه نگاه‌های انحصاری به علم و علم‌آموزی از سال‌ها پیش نه‌تن‌ها موضوع پرورش به حاشیه رفته و انتقال طوطی‌وار مفاهیم علمی و نگرش اخذ نمره به‌عنوان هدف اصلی دانش‌آموزان بر حوزه آموزش و پرورش حاکم شده، که آموزش را هم در عمل دچار ناکارآمدی جدی کرده است.
 
حال این اشتباه رویکردی با شیوع بیماری کووید۱۹ شدت بیشتری یافته است؛ با تعطیلی اجتماعات به‌منظور جلوگیری از شیوع بیماری و حرکت نظام آموزشی به سمت استفاده از فضا‌های مجازی و غیرحضوری، از رویکرد‌های تربیتی و پرورشی کمتر اثری می‌بینیم؛ به‌ویژه در ۱۰ سال نخست فعالیت آموزشی دانش‌آموزان که صرفا جنبه‌های مهارتی و آموزشی مدنظر قرار گرفته است. هرچند با به‌کارگیری توصیفاتی، چون «روش‌های نوین در آموزش» و «مجازی‌شدن یادگیری» صورتی زیبا به روند موجود داده می‌شود، حقیقت آن است که اهداف وسیع حوزه پرورش را نمی‌توان از مجاری مرسومی که اکنون در فضای مجازی و آموزش‌های بستر مجازی وجود دارد، منتقل کرد.
 
به‌عنوان مثال دانش‌آموزی که به واسطه حضور در جمع همسالان خویش، هنجار‌ها و ارزش‌های جامعه را فرامی‌گرفت، این روز‌ها با لمس یک صفحه و دیدن یک برنامه و پاسخ دادن به چند پرسش چندگزینه‌ای چنین فرصتی را نمی‌یابد و عملا روز‌های مهمی از زندگی تربیتی‌اش را از دست می‌دهد. در این روند نه‌تن‌ها پرورش به محاق رفته است، بلکه به کارآیی آموزش هم تردید‌هایی جدی وارد می‌شود. چنین دانش‌آموزانی علی‌رغم کسب امتیازاتی در دروس خویش دستاورد مهمی نخواهند داشت.
 
مسئله دیگر، آسیب بیشتری است که برخی دروس از این وضعیت می‌بینند؛ ممکن است در دروسی که جنبه فنی و محاسباتی دارند با آموزش برخی فرمول‌ها، بتوان مهارت‌هایی را هم آموخت، اما در رشته‌های وابسته علوم انسانی که در بسیاری از مواقع مبتنی‌بر گفتگو هستند، این آسیب و نقصان جبران‌ناپذیر خواهد بود. نظام آموزشی‌ای که تمام آموزش و پرورشش به مرور چند فرمول و حفظ برخی مفاهیم محدود شود، به‌طورقطع نمی‌تواند بستری مناسب برای پرورش نسل آینده یک کشور باشد.
 
نسلی که خودمحوری را تجربه کرده و ارتباطش با هم‌کلاسی‌ها محدود به چند نام در یک گروه است و از لذت گفتگو محروم مانده و البته فاصله‌اش هم با واژه‌ها، تاریخ، ادبیات و شناخت جامعه گسسته شده، نه‌تن‌ها پیوندی با گذشته خود نخواهد داشت، بلکه سبک زندگی‌اش به ماشینی مملو از اطلاعات شباهت می‌یابد که منجر به تحرک و پویایی جامعه نمی‌شود. به نظر می‌رسد لازم است در شرایط فعلی، که ممکن است در آینده به شکل‌های مختلف ادامه یابد، به ایجاد پیوست‌های پرورشی در شیوه‌های نوین آموزشی خود بیندیشیم؛ چراکه فردا دیر است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->