فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص): نیروهای مسلح در آمادگی کامل به سر می‌برند بقایی: سفر رئیس جمهور در راستای سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری با همسایگان است دستیار ویژه رئیس جمهور: نیاز امروز کشور صیانت از همبستگی ملی است وزیر دفاع: ایران در پاسخ به ماجراجویی احتمالی دشمن موشک های جدید به‌کار می‌گیرد رئیس دیوان عالی کشور: پیشرفت‌هایی که بعد از پیروزی انقلاب داشته‌ایم بر کسی پوشیده نیست دادستان کل کشور: یکی از دلایل حمله رژیم صهیونیستی به ایران اقتدار و پیشرفت ایران بود | حمایت غربی‌ها به رژیم صهیونیستی انگیزه داد عراق، میدان جنگ جدید مقاومت با آمریکا | روایت شهرآرانیوز از ناگفته‌های طرح خروج سربازان آمریکایی از عراق اسرائیل در حال برنامه‌ریزی عملیات اشغال غزه حملات شدید اسرائیل به مناطق مسکونی در شمال غزه (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) واکنش فرانسه به اتهام‌زنی نتانیاهو علیه ماکرون: شرم آور است FATF کل جبهه مقاومت را تروریستی می‌داند پزشکیان وارد بلاروس شد (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) پزشکیان تاکید کرد: سیاست قطعی ایران نسبت به ارمنستان تعمیق روابط دوستانه و گسترش همکاری‌ها است آیا ادارات گرگان و گلستان در روز شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل است؟ ایران، روسیه و چین با بازگرداندن قطعنامه‌های شورای امنیت مخالفت کردند وزیر ارتباطات: توسعه فیبر باید هم‌زمان با تأمین مودم‌های مناسب پیش برود ۵۱ فلسطینی در غزه به شهادت رسیدند (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) «عین‌الاسد» تعطیل می‌شود | مستشاران نظامی آمریکا در مسیر خروج دائمی از عراق آیا ادارات ایلام در روز شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل است؟ گفتگوی تلفنی پوتین با محمدبن سلمان پهپاد اسرائیلی در جنوب لبنان سقوط کرد تهدید پوتین از سوی ماکرون پزشکیان از ارمنستان عازم بلاروس شد پزشکیان با رئیس جمهور ارمنستان دیدار کرد پزشکیان: از مذاکرات صلح آذربایجان و ارمنستان حمایت می‌کنیم آیا ادارات قزوین شنبه تعطیل است؟ (یکم شهریور ۱۴۰۴) ترامپ: ۷۹ درصد دونباس متعلق به روسیه است
سرخط خبرها

موقعیت ایران در فضای پسابرجام

  • کد خبر: ۴۶۸۳
  • ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۴
موقعیت ایران در فضای پسابرجام
علی‌اصغر داوودی عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد مشهد


روی کار آمدن ترامپ در آمریکا و خروج این کشور از برجام، نقطه آغازی شد بر اعمال فشارها و شکل‌گیری ائتلافی بین‌المللی علیه ایران. در عرصه بین‌المللی 2موضوع باعث ائتلاف و اتحاد کشورها با یکدیگر می‌شود؛ یکی «ادراک» آن‌ها از میزان تهدیدها و دیگری تصورشان از منافع مشترک. چنان‌چه دولتی احساس کند که موجودیت و منافعش از سوی دیگر بازیگران با تهدید روبه‌رو است، با تشکیل اتحاد با دیگر بازیگران سعی در ایجاد موازنه و مقابله با تهدید مربوط خواهد نمود. یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر شکل‌گیری ائتلاف کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس به رهبری عربستان سعودی با بازیگرانی چون اسرائیل و آمریکا در فضای پسابرجام، انگاره تهدید مشترک از سوی جمهوری اسلامی ایران بود که هریک از آن‌ها با دلایل خاص خود بدان رسیده بودند. اهمیت این موضوع به حدی بود که آشکارا به چارچوب اصلی سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ شکل داد. احساس این بازیگران از افزایش عوامل قدرت‌ساز ایران در منطقه خاورمیانه در فضای پسابرجام، سبب شد تا آن‌ها برجام را نه عاملی در راستای رفع خطر جنگ و هرج‌ومرج در منطقه خاورمیانه، بلکه آن را عامل تغییر توازن و افزایش بی‌ثباتی در منطقه تلقی نمایند. از نگاه این بازیگران، ایران پس از برجام به فرصت‌ها و مزایایی دست یافت که خواه ناخواه سبب افزایش نفوذ و قدرت آن در منطقه گردید؛ برداشته شدن موانع اقتصادی و موافقت ضمنی با حضور رسمی ایران در بحران‌های منطقه‌ای باعث شد جایگاه و قدرت ایران در منطقه فزونی یابد. ترغیب آمریکا به خروج از برجام که برای ایران برگ برنده‌ای محسوب می‌شد، مهم‌ترین این اقدامات بود.در این میان متغیر دیگری که به عنوان یک کاتالیزور خروج آمریکا از برجام را تسریع نمود، ویژگی‌های شخصیتی ترامپ بود. با ورود ترامپ به کاخ سفید، تحولی در سیاست خارجی آمریکا پدید آمد؛ به گونه‌ای که از دید او همکاری‌های بین‌المللی آمریکا باید کاملا گزینشی و مبتنی بر منافع ملی این کشور طراحی می‌شد و بر این اصل تأکید می‌شد که آمریکا باید حاضر باشد تعاملاتش را با هر کسی و هر کشوری که لازم باشد، قطع کند. درمورد برجام هم هدف او بازنگری و مذاکره مجدد معاهدات در راستای رسیدن به یک توافق بهتر و مطلوب‌تر برای آمریکاست؛ «دکترین خروج!» آمریکا در طول 3سال گذشته یا از قراردادهای مهم بین‌المللی خارج شده یا تهدید کرده که از آن‌ها خارج می‌شود؛ از جمله این پیمان‌ها می‌توان به «پیمان ترنس پاسیفیک»، «توافق‌نامه تغییرات اقلیمی پاریس»، «نفتا»، «یونسکو» و «برجام» اشاره کرد که عمده آن‌ها دستاوردهای دیپلماتیک دوران اوباماست. ترامپ سعی در اثبات این موضوع داشته است که مسیر اوباما در اداره سیاست خارجی کشور اشتباه بوده و او می‌خواهد عملکرد دولت قبلی را با تصمیمات جدید و عمدتا مخالف با آن، اصلاح نماید.
متغیر سومی که در ناکامی برجام تأثیر داشت، عملکرد و رفتار تناقض‌گونه ایران در فضای پسابرجام بود. کشورها معمولا در سیاست خارجی خود ترجیح می‌دهند با بازیگری تعامل داشته باشند که از ثبات رفتاری و هماهنگی لازم در تصمیم‌گیری برخوردار باشد. تعدد مراکز تصمیم‌گیری، ناهماهنگی در بخش‌های مرتبط با سیاست خارجی و تفاوت بین مواضع اعلامی و مواضع اعمالی، سبب سلب اعتماد از طرف مقابل و نوعی سردرگمی در ارتباطات بین‌المللی و در نتیجه افزایش سوءتفاهمات می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->