صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ ویدئو| رونمایی از مستند «شوق خدمت» در مشهد مدیر جدید خانه عکاسان معارفه شد نتفلیکس انیمیشن سریالی کلش آو کلنز را می‌سازد هنرنمایی هادی حجازی‌فر در نقش ابوذر سریال «سلمان فارسی» آموزش زبان فارسی در مدارس ترکیه در حال گسترش است ورنوی، رپر مطرح فرانسوی در شب اجرای خود درگذشت وقتی فرش قرمز جشنواره کن محل جولان اینفلوئنسر‌ها می‌شود! فصل تازه کنسرت‌های علیرضا قربانی در مجموعه ورزشی آزادی نمایشگاه گروهی «باشندگان پلید»، در نگارخانه آسمان مشهد | غول‌های اساطیری در روایت هنرمندان جان گرفتند آموزش داستان نویسی | سه گام اژد‌ها (بخش دوم) مروری بر چند کتاب درباره احوال و آرای شهید آیت الله سیدابراهیم رئیسی | «شهید جمهور» از خلال سطور صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ نخستین دوره جایزه ادبی داستان کوتاه هشت برگزار می‌شود+فیلم روز هفتم جشنواره کن ۲۰۲۵ | جدول ستاره‌های منتقدان اسکرین دیلی ویژه‌برنامه‌های رادیو برای اولین سالروز شهادت شهدای خدمت + زمان و شبکه پخش جایزه جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵ برای نیکول کیدمن حسن پورشیرازی بوقچی تلویزیون شد
سرخط خبرها

پاداش دوستداران امام‌رضا (ع) در بیان پیامبر (ص)

  • کد خبر: ۴۶۹۰۷
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
پاداش دوستداران امام‌رضا (ع) در بیان پیامبر (ص)
حجت الاسلام محمدرضا جواهری - عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی
۱۲ امام (علیهم‌السلام) را خداوند متعال برگزیده است و شیعه، «نصب الهی» را شرط اصلی امامت و خلافت می‌داند. این گزینش الهی امامان (علیهم‌السلام) با وحی الهی به پیامبر خدا (ص) رسیده و آخرین و بهترین پیامبر خدا آن را به مردم ابلاغ کرده است. در احادیث متعددی از پیامبر خدا (ص) نام ۱۲ امام (علیهم‌السلام) وجود دارد. این احادیث نبوی، اسناد و مدارک نظریه «نصب» در نزد شیعیان است.
 
در یک حدیث مسند معتبر، امام‌علی (علیه‌السلام) فرموده‌اند: «قال لی اخی رسول‌ا... صلی‌ا... علیه‌وآله‌وسلّم من احبّ ان یلقی ا... عزوجلّ و هو مقبل علیه غیر معروض عنه فلیتولّ علیاً... و من احب ان یلقی ا... ضاحکاً مستبشراً فلیتولّ علی بن موسی الرضا... فهولاء مصابیح الدّجی و ائمة الهدی و اعلام التقی من احبهم و تولاهم کنت ضامناً له علی ا... تعالی بالجنه (مقتضب‌الاثر فی النص علی‌الائــــمه‌الاثـــنی عشـــر علیهم‌السلام، احمدبن‌عبدالعزیز جوهری‌بصری، وفات ۴۰۱، ص ۱۱ * الروضه فی فضائل امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابیطالب، ابوالفضل‌بن‌شادان قمی، وفات ۶۰۰، ص ۲۰۷ * بحارالانوار، ج ۳۶، ص ۲۹۶ * الزام‌الناصـــب فــــــی اثبات الحجت‌الغائب عجل‌ا... تعالی فرجه‌الشریف، ج ۱، ص ۲۹۷ * الفضائـــل، ص ۱۷۵ و ۱۷۹). برادرم رســول خدا (صلی‌ا... علیه‌وآله‌وسلم) به من گفت: هرکس دوست دارد خداوند عزوجل را ملاقات کند درحالی‌که خداوند به او روی آورد و اقبال کند و از او روی برنگرداند و اعراض نکند، پس ولایت علی را بپذیرد... و هرکس دوست دارد خداوند را خندان و با خوشحالی دیــــــدار کند، پس ولایت علی‌بن‌موسی‌الرضا را بپذیرد... این‌ها چراغ‌های روشنایی‌بخش در شب‌های بسیار تاریک و پیشوایان هدایت و نشانه‌های تقوی هستند. هرکس آنان را دوست بدارد و ولایت آنان را بپذیرد، من برای او نزد خداوند متعال، ضامن بهشتم».

در این حدیث، نام ۱۲ امام از امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابیطالب (ع) تا امام مهدی (عج) وجود دارد.
در بخش امام هشتم، نکته‌های بسیار مهمی وجود دارد. هرکس دوست دارد با خداوند، خندان و با روی گشاده و شادی و ذوق دیدار کند که خبر خوش و بشارت و مژده الهی بهشت دریافت کند، باید ولایت علی‌بن‌موسی‌الرضا (علیهما‌السلام) را بپذیرد. در این حدیث نام امام‌رضا (علیه‌السلام) و نام پدر بزرگوارشان و لقب اصلی و مشهور امام ذکر شده است. به حکم بخش پایانی حدیث، امام‌رضا (علیه‌السلام) «چراغ روشنایی‌بخش در شب بسیار تاریک» و «امام هدایت» و «نشانه تقوی» هستند. پیامبر خدا (صلی‌ا... علیه‌وآله‌وسلم) برای محبت و ولایت امام‌رضا (علیه‌السلام) ضمانت بهشت الهی را کرده‌اند.
جمله «ضاحکا مستبشرا» به‌ویژه، سرنوشت زیبای ولایتمداران رضوی را که مژده بهشت و خوشحالی در صحرای محشر و جهان پس از مرگ است، دربردارد.

اثر داشتن ولایت امام‌رضا (ع) در گفتار پیامبر اعظم (ص)
فعل امر در جمله «فلیتولّ علی‌بن‌موسی‌الرضا» ضرورت و لزوم ایمان به ولایت امام‌رضا (علیه‌السلام) را نشان می‌دهد. همه جهانیان باید ولایت رضوی را بپذیرند. راغب اصفهانی در ماده، ولی نوشته است: الولاء و التوالی ان یحصل شیئان فصاعداً حصولاً لیس بینهما ما لیس منها و یستعار ذلک للقرب من حیث المکان و من حیث النسبه و من حیث الدین و من حیث الصداقه و النصره و الاعتقاد (المفردات فی غریب القرآن، ص ۵۳۳). ولا و توالی این است که دو شیء چنان حصول و وصول داشته باشند که بین آن‌ها چیزی که از آن‌ها نیست، نباشد و استعاره به کار می‌رود برای قرب و نزدیکی از جهت مکان و از جهت نسبت و از جهت دین و از جهت صداقت و یاری و اعتقاد.

بنا بر این بیان، کسانی به فعل امر «فلیتولّ» عمل کرده و به ولایت رضوی آراسته‌اند که تلاش می‌کنند در رفتار و گفتار شبیه امام‌رضا (علیه‌السلام) شوند. چنان در اعتقاد و صداقت و دین به امام‌رضا (علیه‌السلام) نزدیک شوند که هیچ فاصله‌ای بین آنان نباشد. کسانی از اجر و پاداش ولایت رضوی به‌ویژه دیدار ضاحکاً مستبشراً در آخرت برخوردار شوند که کوشش می‌کنند روزبه‌روز در عمل به امام‌رضا (علیه‌السلام) نزدیک‌تر شوند. باید همگان از این خورشید روشنایی‌بخش شب‌های تاریک ضلالت و کفر و شرک و نفاق و فتنه برای راهیابی و رسیدن به تقوی استفاده کنند.

در کسب مقام معنوی ولایت رضوی، عشق و دوستی امام و کمک و یاری امام و دلدادگی و علاقه‌مندی به امام و الگو قرار دادن امام نهفته است. در این حدیث پیامبر خدا (ص) ۲۰۰ سال پیش از شهادت امام‌رضا (علیه‌السلام)، از امام هشتم و لزوم ولایت ایشان و اجر ولایت‌پذیری از امام خبر داده‌اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->