مدیریت شهری مشهد پای کار برگزاری انتخابات اکران‌های شهری با محوریت مشارکت در انتخابات در مشهد اجرای طرح مهرورزی با محوریت پیشگیری از اعتیاد در مساجد مشهد پرداخت مطالبات پیمانکاران شهرداری مشهد با همکاری بانک شهر | ۵۹ دستگاه اتوبوس وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود دعوت شهردار مشهد مقدس از مردم برای حضور باشکوه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ روایتی گرم از کوره‌های قدیمی آجرپزی مشهد که این شهر را ساختند دعوت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس برای حضور پرشور در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اعمال‌قانون ۲۳۰۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۲ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گلایه ساکنان محله پنجتن مشهد از جولان موتورسیکلت‌ها در بوستان‌ها پنجمین جشنواره قلم در مشهد برگزار می‌شود مشهد شهر پیشگام در انتشار اوراق مشارکت ترافیک سنگین در کوثر، خیام و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۴ تیر ۱۴۰۳) اعزام بیش از ۳۳ هزار نیروی کارگری در مشهد به پروژه‌های شخصی توسط ایست‌کار‌ها هوای کلانشهر مشهد امروز آلوده است (۱۴ تیر ۱۴۰۳) راه اندازی ایستگاه ویژه غواصی و کار در اتفاع آتش نشانی مشهد آغاز کار ستاد دهه آخر صفر شهرداری مشهد با محوریت خدمت رسانی به زائران قرائت میثاق‌نامه خدمت ۱۷۰۰ دانش‌آموخته علوم پزشکی در حرم امام‌رضا(ع) بایدو فرصتی که زائران از آن سهمی ندارند شهردار مشهد خبر داد: اجرای عملیات تراش و روکش آسفالت بولوارهای نامجو و ارشاد
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

افزایش ۴۰ درصدی مصرف خانگی آب در روز‌های کرونایی خراسان رضوی

  • کد خبر: ۴۹۸۷۸
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
افزایش ۴۰ درصدی مصرف خانگی آب در روز‌های کرونایی خراسان رضوی
مدیرعامل آب‌وفاضلاب خراسان‌رضوی گفت: در ۶ ماه اول امسال ۲۰ میلیون مترمکعب آب بیشتر در استان تولید شده است
محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب خراسان رضوی اعلام کرد: دوره اوج مصرف آبی تابستان امسال خیلی زودتر و از اسفند سال گذشته آغاز شد؛ تا جایی که بعضی از شهر‌های استان تا ۴۰ درصد افزایش مصرف آب داشته اند و همین مسئله باعث شده است در ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سال گذشته بیش از ۲۰ میلیون مترمکعب آبِ بیشتر تولید شود.

به گزارش خبرنگار ما، سیدابراهیم علوی با بیان اینکه ضریب آب رسانی به شهر‌های استان ۱۰۰ درصد و روستا‌ها بیش از ۹۰ درصد است، گفت: آب این شهر‌ها و روستا‌ها از ۸۷۴ حلقه چاه، ۱۹۹ چشمه و ۶۸ قنات تأمین می‌شود و ما در مجموع ۱۱۴۳ منبع آبی در دسترس داریم.
وی ادامه داد: از ابتدای امسال به افزایش مصرف ۷.۵ درصدی رسیدیم و همین مسئله سبب شد شرکت آبفا مجبور به تولید آبِ بیشتر شود.

علوی با اشاره به ادغام آبفای روستایی با شهری از حدود یک سال پیش بیان کرد: قسمتی از پتانسیل آبی شهر‌ها در اختیار روستا‌ها قرار گرفت و این یکپارچگی علاوه بر ارتقای شبکه آب رسانی روستایی باعث شد که در ۳ ماه تابستان و در ۹۰ روز، شرایط آبی ۹۱۳ روستا بهبود جدی پیدا کند.
وی همچنین از جذب ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار از صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های استان خراسان رضوی خبر داد و افزود: این پروژه‌ها در آذرماه، با حضور وزیر نیرو افتتاح خواهد شد.


۷۵۰۰ میلیارد تومان، برای نوسازی شبکه آب استان

فرسودگی تجهیزات انتقال آب باعث هدررفت بخش زیادی از آب شرب در شهر‌ها می‌شود؛ موضوعی که مدیرعامل شرکت آبفای استان به آن اشاره کرد و این مسئله را یکی از مهم‌ترین چالش‌های خطوط انتقال آب شهرستان‌های استان دانست و گفت: کل طول شبکه انتقال آب در استان بیش از ۳۰ هزار کیلومتر است که بخش زیادی از آن بین ۳۰ تا ۴۰ سال عمر دارد. این در حالی است که عمر مفید این شبکه تنها ۲۵ سال است.
وی افزود: نوسازی هرکیلومتر از شبکه‌های انتقال آب نیازمند ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار است و ۱۵ هزار کیلومتر خط لوله فرسوده ما به ۷۵۰۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد تا نوسازی و تعویض شود؛ رقمی که با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در کشور در اختیار هیچ کس نیست.
وی تصریح کرد: توانِ ما در آبفایِ استان برای نوسازی خطوط در سال، چیزی نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر است که براساس نقشه تراکم اتفاقات انتخاب و بازسازی می‌شود. اگر بخواهیم شبکه‌های آب سرپا باشد، شرکت‌های آب وفاضلاب باید از محل درآمد‌های خودشان این کار‌ها را انجام بدهند.


لزوم بازنگری تعرفه آب روستایی

علوی گفت: وقتی فاصله قیمت تمام شده با مبلغی که ما از مشترک دریافت می‌کنیم زیاد باشد، نوسازی شبکه نیز با تأخیر انجام می‌شود. اکنون یک بطری آب معدنی نیم لیتری ۲ هزار تومان قیمت دارد و شرکت آب وفاضلاب ۲ هزار برابر این مقدار را به قیمت یک دهم آب معدنی تحویل مشترکان روستایی می‌دهد. ما در تعرفه آب نیازمند بازنگری اساسی هستیم؛ البته با توجه به مشکلات اقتصادی باید به گونه‌ای باشد که فشاری هم به مشترکان وارد نشود.


تنش در ۳۰ شهر استان

در ادامه این نشست خبری، معاون توسعه و بهره برداری آبفایِ استان با اشاره به بررسی ۳۰ طرح آب رسانی و ۳۴ طرح مطالعاتی در ۶ ماه نخست امسال، از ۱۷۵ پروژه توسعه‌ای فعال در این حوزه خبر داد و گفت: پیشرفت فیزیکی این پروژه‌های روستایی و شهری به طورکلی بیش از ۵۰ درصد بوده است و اعتباری که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است ۲۵۰ میلیارد تومان است. در این پروژه‌ها بیش از ۲۴۱ کیلومتر از شبکه‌های آب رسانی اصلاح و ۱۳۰ کیلومتر خط انتقال احداث شده است.

مهدی جهان طلب در ادامه و با تأکید بر وجود تنش آبی در نیمی از شهر‌های استان خاطرنشان کرد: چیزی نزدیک به ۳۰ شهرستان خراسان رضوی درگیر تنش آبی هستند که از این تعداد ۶ شهر در وضعیت قرمز و بحرانی قرار دارند. حدود ۳۱۴ روستا هم دچار چنین وضعیتی هستند و در شرایط قرمز قرار دارند. از این میان البته به ۱۰۴ روستا به صورت مستمر با تانکر آب رسانی می‌شود و حدود ۲۱۷ روستا هم به دلیل کمبود آب، در تابستان به این شکل آب رسانی می‌شوند.


۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل شبکه فاضلاب

تا امروز ۷ شهر و ۳ روستا در خراسان رضوی به سیستم فاضلاب متصل شده اند و عملیات اجرایی این کار در ۳ شهر دیگر هم آغاز شده است. با این همه معاون بهره برداری و توسعه فاضلاب استان به نیاز سیصدمیلیاردتومانی این شبکه برای تکمیل در ۱۲ شهر اشاره کرد و ادامه داد: تا امروز ۱۵۶۰ کیلومتر خط انتقال در ۷ شهر و ۳ روستا به بهره برداری رسیده است.
محمد سهرابی افزود: عملیات اجرایی توسعه شبکه فاضلاب در نیشابور و خواف و سبزوار آغاز و ۱۰ تصفیه خانه نیز احداث شده است. اما همه اعتبارات ما در سال گذشته ۲۱ میلیارد تومان بوده است و برای تکمیل شبکه فاضلاب در این ۱۲ شهر و ۶ روستا باید ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر به ما اختصاص داده شود.


آب بها، ۴۰ درصد ارزان‌تر از قیمت تمام شده

معاون امور مشترکان و درآمد آبفایِ استان نیز با بیان اینکه در استان ۵۱۶ هزار مشترک روستایی و ۷۱۲ هزار مشترک شهری وجود دارد، گفت: منابع اصلی مالی شرکت‌های آب وفاضلاب، آب بهایِ قبوض و فروش انشعاب است و قیمت تمام شده آب شربی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد با مبلغی که آن‌ها پرداخت می‌کنند، حدود ۴۰ درصد تفاوت دارد. قیمت تمام شده آب برای شرکت چیزی نزدیک به ۱۸۰۰ تومان است و مبلغی که از مشترکان دریافت می‌شود ۱۰۰۰ تومان است که باعث می‌شود گاهی اوقات مجبور به ارائه خدمات کمتری شویم.
محمد سلطانی با اشاره به وصول نشدن ۳۰ درصد از مطالبات این شرکت از مشترکان بدهکار ادامه داد: درآمد ۶ ماه نخست امسال ما ۱۲۲ میلیارد تومان بوده است؛ باوجوداین آبفایِ استان حدود ۸۰ میلیارد تومان طلب دارد که ۳۰ درصد از آن وصول نشده است و این امر باعث می‌شود که خدمات دهی ما به صورت جدی دچار چالش شود.


شناسایی ۳۰۰۰ انشعاب غیرمجاز

معاون مشترکان و درآمد آبفایِ خراسان رضوی از کشف و شناسایی ۳‌هزار انشعاب غیرمجاز خبر داد و افزود: یکی از چالش‌های اساسی ما در سال‌های اخیر انشعاب‌های غیرمجاز است. صاحبان این انشعاب‌ها هیچ گونه مدیریت مصرفی ندارند و همین مسئله باعث اختلال در آب رسانی به صاحبان انشعاب هایِ مجاز خواهد شد. ما وقتی یک انشعاب غیرمجاز را قطع می‌کنیم، به طور تقریبی دسترسی ۷۰، ۸۰ انشعاب مجاز تسهیل می‌شود و آن‌ها وارد مدار می‌شوند. از ۳ هزار انشعاب غیرمجاز یادشده، چیزی نزدیک به هزار‌و ۸۰۰ مورد آن‌ها تعیین تکلیف شده اند و وضعیت بقیه هم به زودی مشخص می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->