۳۲۴ نقض آتش‌بس با لبنان توسط رژیم صهیونیستی پیش بینی قیمت ارز و دلار (یکشنبه ۹ دی ۱۴۰۳) پیش بینی قیمت طلا و سکه (یکشنبه ۹ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (یکشنبه ۹ دی ۱۴۰۳)| بازار وارد فاز خنثی می‌شود؟ کاهش مصرف گاز در صنایع، توقف تولید را در پی دارد تأمین گوشت مرغ ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۴ در مشهد و خراسان رضوی کلید خورد (۸ دی ۱۴۰۳) درباره مرحوم مهندس باقر مستوفی، پدر صنعت پتروشیمی ایران | مرد چالش‌های بزرگ ساعات کاری بانک‌ها تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۳ اعلام شد نقش صادرکنندگان در جهش نرخ ارز چیست؟ بررسی قیمت امروز موبایل (۸ دی ۱۴۰۳) | شیائومی نوت ۱۳ چند؟ افزایش ۲ تا ۴۰ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های خارجی (۸ دی ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۸ دی ۱۴۰۳) | سورن پلاس ۸۴۱ میلیون تومان شد برنامه قطعی برق در مشهد تغییر کرد (۸ دی ۱۴۰۳) طلا در مشهد از مرز ۵.۲ میلیون تومان هم عبور کرد (۸ دی ۱۴۰۳) موتور سهام کوچک بازار سرمایه روشن شد | افت ۲۱ هزار واحدی شاخص بورس (۸ دی ۱۴۰۳) وزیر نفت خبر داد: افزایش ظرفیت تولید نفت تا حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز برای خرید عرضه اولیه «آواک» فقط ۲ ساعت فرصت دارید (۸ دی ۱۴۰۳) هر باک بنزین سوپر، ۱.۶ میلیون تومان! فاصله کوتاه نرخ طلا در مشهد با ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی شدن (۸ دی ۱۴۰۳) قیمت بنزین سوپر وارداتی اعلام شد (۸ دی ۱۴۰۳) | عرضه بنزین سوپر وارداتی تا آخر سال صعود سه‌پله‌ای تولید فولاد ایران در دنیا بیش از نیمی از کل سپرده‌های بانکی کشور، در استان تهران قرار دارد! خانه‌های کلنگی در تهران نجومی شد دلار بازار آزاد در محدوده ۸۱ هزار تومان (۸ دی ۱۴۰۳) | سکه از ۵۶ میلیون تومان عبور کرد اعتمادسازی، پیش‌نیاز توسعه اقتصادی سود سهام عدالت خود را چگونه یک‌جا دریافت کنیم؟ طلای جهانی یخ زد | قیمت طلا در بازار جهانی امروز (۸ دی ۱۴۰۳) چند؟ اعلام جزئیات پیش‌فروش برخی از محصولات سایپا از روز دوشنبه (۱۰ دی ۱۴۰۳) آخرین مهلت ثبت درخواست محصولات ایران‌خودرو اعلام شد
سرخط خبرها

چرا نرخ پرواز‌های داخلی افزایش پیدا کرد؟

  • کد خبر: ۵۰۱۸۲
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
چرا نرخ پرواز‌های داخلی افزایش پیدا کرد؟
شورای‌عالی هواپیمایی پس از ماه‌ها سرشاخ شدن با ایرلاین‌ها، سرانجام افزایش نرخ پرواز‌های داخلی را اعلام کرد.
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ بعد از ماه‌ها چانه‌زنی بر سر افزایش نرخ بلیت هواپیما بالاخره شورای‌عالی هواپیمایی تصویب کرد که شرکت‌های هواپیمایی اجازه دارند نهایتا تا ۱۰درصد به نرخ پرواز‌های داخلی درمقایسه‌با نرخ‌نامه به‌روزشده در خرداد امسال اضافه کنند، این درحالی است که اواسط مهر اعضای انجمن شرکت‌های هواپیمایی از نرخ‌نامه جدیدشان با افزایش ۸۰ تا ۱۵۰ درصدی رونمایی کردند؛ افزایش نرخی که صدای همه را درآورد.
تعزیرات حکومتی، وزارت راه‌وشهرسازی و وزارت دادگستری، شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان‌وتولیدکنندگان، صف بزرگی از منتقدان را تشکیل دادند تا رایزنی درباره نرخ جدید پرواز‌ها ازسر گرفته شود.

درواقع انجمن شرکت‌های هواپیمایی تنها با انتشار یک نرخ‌نامه بدون مجوز که مورد تایید هیچ نهاد نظارتی نبود، کاری کرد که مصداق بارز ضرب‌المثل «به مرگ گرفتن تا به تب راضی شدن» بود. بعد از این اتفاق، موضوع نرخ پرواز‌های داخلی برای چند هفته در محافل تصمیم‌گیری و رسانه‌ای، پیگیری شد و اکنون نیز به نظر می‌رسد که افزایش نرخ ۱۰ درصدی در نتیجه همان پیگیری‌هاست.
البته بر این اساس، محدودیت حداقل نرخ برای پرواز‌های داخلی برداشته شد و درواقع خبری از دامنه قیمت نیست. این یعنی شرکت‌های هواپیمایی تنها باید سقف قیمت بلیت‌های خود را برای هر مسیر پروازی رعایت کنند.


مشهد به کیش یک‌میلیون‌و ۹۳ هزار تومان

درپی ابلاغ این مصوبه، امروز انجمن شرکت‌های هواپیمایی نرخ‌نامه جدید برای پرواز‌های داخلی را منتشر کرد و در جدول منتشرشده، حداکثر قیمت برای پرواز‌های داخلی در ۲۲۷مسیر پروازی مختلف، مشخص و اعلام شد. بر این اساس، ۴۸۱هزارو۹۰۰تومان کمترین نرخ منتشرشده برای قیمت بلیت پرواز‌های مختلف در مسیر‌های کوتاه است و بیشترین آن به مسیر پروازی تبریز-بندرعباس با حداکثر نرخ یک‌میلیون‌و۵۱۸هزارو۵۰۰تومان اختصاص دارد.

لازم به ذکر است که براساس نرخ جدید، از این به بعد سقف نرخ بلیت پرواز از مشهد به تهران ۷۷۱ هزار تومان، مشهد به کیش یک‌میلیون‌و ۹۳ هزار تومان، مشهد به کرمان ۷۷۳ هزار تومان، مشهد به سمنان ۵۵۶ هزار تومان و مشهد به اصفهان ۷۳۷ هزار تومان خواهد بود.


نقش تحریم در پرواز داخلی

نکته مهم درباره علت افزایش نرخ بلیت پرواز‌های داخلی، افزایش هزینه‌هایی است که تحریم‌ها به این صنعت تحمیل کرده است. در همین زمینه چندی پیش مدیرعامل یک شرکت هواپیمایی اعلام کرد: ۴جلسه در سازمان هواپیمایی کشوری برای تعیین آنالیز و نحوه تعیین نرخ بلیت هواپیما تشکیل شد. شرکت‌های هواپیمایی می‌خواستند برخی آیتم‌ها را در تعیین نرخ بلیت قرار دهند؛ مثلا ریسک زیاد خرید قطعات؛ چون تحریم‌ها سبب شده است هم شرکت‌های خارجی تأمین‌کننده قطعات هواپیما و هم فورواردر‌ها (شرکت‌های واردکننده) قیمت قطعات را افزایش دهند.
 
ریسک واردات قطعات هواپیما قبل از برجام، بسته به نوع قطعه، بین ۱۵ تا ۲۵درصد بود؛ مثلا قطعه IIU را با ریسک ۲۵درصد، ولی روغن موتور را با ریسک ۵درصد وارد می‌کردیم. در دوران امضای برجام، این ریسک افت ۱۰درصدی داشت، اما پس از خروج آمریکا از برجام، در چند مورد، ریسک واردات قطعات هواپیما به ۴۵درصد رسید. مثلا قطعه AOG را ۲۵۰۰دلار خریداری کرده بودیم، اما ۵۳۰۰دلار دادیم تا آن را وارد کشور کنیم.

این عضو انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: نسبت‌به سال قبل، ۳۰ تا ۳۲درصد در سقف قیمتی، افزایش خواهیم داشت، اما اجرای این نرخ‌ها الزامی نیست و شرکت‌ها می‌توانند کمتر از آن را از مسافران دریافت کنند؛ به‌خصوص هم‌اکنون که تقاضا کم است و نمی‌توانیم قیمت را تا سقف اعلام‌شده، از مسافران دریافت کنیم.

به نظر می‌رسد اکنون که مسئولان کشور به‌صراحت از کاهش فشار تحریم‌ها سخن می‌گویند، در آینده باید منتظر کاهش هزینه‌های خطوط پروازی باشیم. در همین باره رئیس کل بانک مرکزی در هفته جاری، از امید‌ها به افزایش درآمد‌های دلاری کشور خبر داد و گفت: «از پیچ سخت عبور کرده‌ایم و خبر‌های خوبی درباره افزایش صادرات نفتی و غیرنفتی در راه است.».
 
اکنون با وجود تقویت گمانه‌زنی‌های مثبت درباره آینده روابط تجاری ایران با سایر کشورها، وقت طرح یک پرسش مهم است؛ اینکه آیا با گشایش در عرصه سیاست خارجه و کاهش هزینه ایرلاین‌ها، شاهد کاهش نرخ پرواز‌ها خواهیم بود یا این نرخ‌ها دیگر کاهش نخواهد یافت؟
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->