سرویس‌دهی رایگان اتوبوس‌رانی مشهد در روز دحوالارض، فردا (جمعه، دوم خرداد ۱۴۰۴) شهردار مشهد مقدس: هر هفته یک تا دو پروژه در مناطق کم‌برخوردار افتتاح خواهیم کرد فرماندار مشهد: توسعه متوازن از اولویت‌های مدیریت شهری است تعطیلی واحدهای آلاینده و مزاحم شهری مشهد | چه کسانی مشمول آن شدند؟ قلندرشریف: بیش از ۴۷ کلان‌پروژه در مشهد در حال اجراست | پروژه‌ها به صورت عادلانه در سطح شهر پراکنده‌اند معاون دادستان خراسان رضوی: ارائه خدمات ویژه به مناطق کم‌برخوردار، افتخاری برای مدیریت شهری است هدررفت آب در مشهد به کمترین میزان در کشور رسید رئیس شورای عالی استان‌ها: بنای کار را بر توجه به عدالت اجتماعی و مردم محوری گذاشتیم سرویس‌دهی رایگان مترو مشهد در روز دحوالارض (جمعه، دوم خرداد ۱۴۰۴) پژمان‌فر: امروز پرچم شهر مشهد در کشور به واسطه تلاش‌های مدیریت شهری برافراشته شده است بهره‌برداری از فرهنگسرای بهرمان در منطقه ۵ شهرداری مشهد مقدس ثبت یک روز آلوده دیگر در مشهد (یکم خرداد ۱۴۰۴) شهردار مشهد مقدس: درس شهید رئیسی این است که پای کار ولایت باشیم و فقط برای مردم کار کنیم بهره‌برداری از فرهنگ‌سرای بهرمان و ۲ پروژه محوری در منطقه پنج مشهد تقدیر عضو شورای شهر مشهد از عملکرد شهرداری در ساخت قطار شهری کمتر از یک درصد، سهم خراسان‌ رضوی از شبکه آزادراهی کشور| فقط ۵ درصد منابع بانکی کشور در اختیار استان است آیین افتتاحیه نمایشگاه تخصصی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی برگزار شد| رونمایی از کتاب ۵۲۰ فرصت سرمایه‌گذاری در خراسان رضوی یکی از چالش‌های پارک علم و فناوری خراسان رضوی برای ایجاد نیروگاه خورشیدی، کمبود زمین است پایان خرداد ۱۴۰۴، پایان مشکلات کارگاه خط ۲  قطار شهری مشهد | پاسخ به مطالبات ساکنان طبرسی شمالی ۵۸ سه کیلوگرم تریاک از معده سه قاچاقچی در تربت‌حیدریه کشف شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) عارف: خط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران غنی سازی در خاک ایران است
سرخط خبرها

مقاومت زنان و نوا‌های ماندگار شمال خراسان

  • کد خبر: ۵۰۵۱۸
  • ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
مقاومت زنان و نوا‌های ماندگار شمال خراسان
نوا‌های محلی که توسط بخشی‌ها و هنرمندان شمال خراسان حفظ و صیانت شده، دربردارنده مقام‌ها و نغمه‌هایی است که بر مبنای شور و عرفان پایه‌گذاری شده است. این موسیقی از گذشته تا کنون برخاسته از سبک زندگی و باور‌های فرهنگی مردم آن خطه و به طور سنتی صیانت و منتقل شده است.
غلامرضا آذری خاکستر |شهرآرانیوز؛ نوا‌های محلی که توسط بخشی‌ها و هنرمندان شمال خراسان حفظ و صیانت شده، دربردارنده مقام‌ها و نغمه‌هایی است که بر مبنای شور و عرفان پایه‌گذاری شده است. این موسیقی از گذشته تا کنون برخاسته از سبک زندگی و باور‌های فرهنگی مردم آن خطه و به طور سنتی صیانت و منتقل شده است. یکی از ویژگی‌های کلام در نوا‌های شمال خراسان، بیان داستان‌های مختلف و نگاه پندآمیز وقایع زندگی مردم و به‌ویژه مقاوت زنان در شرایط سخت است که در این منطقه جغرافیایی با آن روبه‌رو بوده‌اند. نوا‌های ماندگار در شمال خراسان در کنار برداشت هنری در مسائل اجتماعی نیز تأثیرگذار هستند. آهنگ نیز همچون شعر توصیفی گاهی چنان سوز به پا می‌کند که مخاطب را حیران و گاهی حس و حال وطن‌پرستی‌اش را هویدا می‌کند؛ بنابراین راز ماندگاری این نوا‌ها را باید در مردمی بودن آن‌ها دانست. تاکنون درباره تاریخ پیدایش این نوا‌ها در شمال خراسان برخی پژوهشگران همچون استاد کلیم‌ا... توحدی پیشگام شده‌اند. توحدی پژوهش «هزار و یک شب» را که دربرگیرنده فلسفه شعر و موسیقی کرمانج خراسان است تألیف و به صورت مفصل کار کرده است.
 
فلسفه وجودی هر آهنگ با تاریخ و وقایع آن نیز در هم آمیخته است. به قولی، در خراسان و برخی نواحی ایران پس از هجوم بیگانگان و کشتار و انباشت اجساد زنان سرودی به نام «انارکی» می‌خواندند. زنان دور اجساد جمع می‌شدند و نار می‌زدند و گریه می‌کردند. یا در «ا... مزار» دختری بعد از مشاهده اجساد کشته‌شدگان بسیار و پیدا نکردن یارش در جست‌وجوی مزار او «ا... مزار» خوانده است.
 
دکتر یوسف متولی حقیقی طی مقالاتی به فلسفه آهنگ‌های شمال خراسان پرداخته است. از میان آهنگ‌های باقی‌مانده می‌توان به «خجه‌لوره»، «پری‌جان»، «لی‌یاره»، «ا... مزار»، «مرجان، دختر کرد»، «فاطمه‌جان»، «ننه‌خانم»، «کرم‌اصل‌خان»، «زهره» و «طاهر و سکینه» اشاره کرد. نوا‌ها و اشعار ماندگار طی سال‌های متمادی در شمال خراسان را می‌توان در ۲ محور مورد تحلیل کرد: نخست نوا‌هایی که محتوای رزمی و ملی دارند که با سوزوگداز همراه‌اند. دوم آن‌ها دربردارنده عشق‌های نافرجام و یک‌طرفه و حتی همراه با ظلم بوده‌اند. به طور کلی آهنگ‌های «ا... مزار» و «لی‌یاره» در ردیف نوا‌های سوزناک هستند که روایت آن‌ها تا اندازه‌ای با هم سنخیت دارد.
 
«لی یاره» داستان دلدادگی بهمن و گلنار است. دراواسط دوره قاجار طی تهاجمی به کرد‌های مناطق شمال خراسان تعدادی از زنان و کودکان به اسارت می‌روند. گلنار نیز در این شبیخون اسیر می‌شود. پس از آن، بهمن در جست‌وجوی گلنار دیوانه‌وار آواره کوه و بیابان شد و سرنوشت گلنار در آن سوی مرز‌ها در بازار‌های برده‌فروشی رقم خورد. پس از این رویداد، روایتی از این واقعه تلخ در بین بخشی‌ها و نوازندگان ایجاد شده که در آهنگی عاشقانه با عنوان «لی‌یاره» تجلی پیدا کرده است، نوا‌هایی که حکایت از ظلم و از طرفی ایستادگی زنان و مقاومت در برابر تجاوز بیگانگان به این خطه جغرافیایی دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->