بورس به خراسان رضوی می‌آید| ابلاغ اساسنامه ساماندهی صندوق‌های مالی اعتباری، به‌زودی شرایط فروش علی الحساب محصولات مدیران خودرو اعلام شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) خراسان رضوی روی ریل جهش صنعتی| افزایش ۹۰ درصدی حجم سرمایه‌گذاری و صادرات صنعتی در خراسان رضوی ساعت کاری انجام عملیات ساتنا در روزهای پنجشنبه تغییر کرد افزایش ۵۰ درصدی قیمت خودرو‌های وارداتی از ابتدای سال ۱۴۰۴ بورس کماکان در سراشیبی | گزارش وضعیت بازار سهام (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) تحویل سکه‌های پیش‌فروش بانک مرکزی از امروز (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) آغاز شد + جزئیات و نحوه دریافت سکه قیمت امروز طلا، سکه و ارز (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) | افزایش قابل توجه قیمت طلا ماینرها، یک‌پنجم برق کشور را مصرف می‌کنند! کارت سوخت وسایل نقلیه بدون بیمه ابطال می‌شود کاهش زمان ثبت شرکت‌ها به کمتر از ۲ ساعت | فعالیت شرکت‌های صوری و کاغذی غیرممکن می‌شود مشهد، قطب آموزش قانون به فعالان اقتصادی | دومین همایش منطقه‌ای «ثبت، پیشران سرمایه‌گذاری برای تولید» برگزار شد برق خورشیدی، نور امید در تاریکی ناترازی | گفت‌و‌گو با مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان رضوی درباره راه‌حل‌های ناترازی انرژی الزامات جذب سرمایه در نمایشگاه مشهد اینوکس–فاینکس تأمین برق صنایع با هزینه گزاف از طریق دیزل‌ژنراتور‌ها | بار اضافه روی دوش صنعت زمان واریز یارانه نقدی اردیبهشت ۱۴۰۴ ویژه دهک‌های چهارم تا نهم مشخص شد ۶۰ لیتر بنزین سهمیه خرداد امشب شارژ می‌شود (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) قیمت طلای جهانی امروز (چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) اعلام شد پیش‌بینی قیمت طلا و سکه، فردا (چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) پیش‌بینی بورس، فردا (چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) | ریزش ادامه دارد؟ پیش‌بینی قیمت دلار، فردا (چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) برنامه ریزی دولت برای خرید ۲۱۰ هزار تن دانه روغنی از کشاورزان داخلی ویدئو| توضیحات رئیس بانک مرکزی درباره نحوه تسویه حساب با بابک زنجانی قطع برق ۱۵ روزه صنایع منتفی شد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد: حذف صفر هیچ تأثیری بر فرایند‌های واقعی اقتصاد ندارد | بی‌اثر در حفظ ارزش پول ملی مصرف بیش از ۶۳ هزار مگاوات برق در روز ۲۹ اردیبهشت‌ ۱۴۰۴ قیمت امروز طلا، سکه و ارز (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) افت شاخص بورس در معاملات امروز (سه‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

کاربرد هواکش روی کاپوت ماشین چیست

  • کد خبر: ۵۱۰۳۸
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵
کاربرد هواکش روی کاپوت ماشین چیست
هواکش های روی کاپوت (هود کاپوت ) به فرم دریچه‌های برجسته‌ای هستند که بخشی از هوای جریانی بر روی کاپوت را به داخل فضای موتور هدایت می‌کنند.
به گزارش شهرآرانیوز،  طراحی خودرو‌های سواری با گذر زمان و پیشرفت دانش و تکنولوژی دستخوش تغییرات بسیاری در جهت بهبود عملکرد و کارکرد خودرو‌ها شده است. این تغییرات را در بخش‌های مختلف خودرو از قبیل موتور،  تعلیق، شاسی، ترمز و … دانست. یکی از بخش‌های اصلی طراحی خودرو، طراحی فرم بدنه خودرو است که تأثیر بسزایی در میزان سوخت مصرفی، بیشینه سرعت خودرو و شتاب‌گیری خواهد داشت.

علم آیرودینامیک خودرو به مرور زمان دستخوش تحولات و نوآوری‌های بسیاری بوده که هر یک منجر به بهینه‌سازی عملکرد خودرو شده‌اند. از جمله این نوآوری‌ها می‌توان به بهره‌گیری از دریچه هوا بر روی کاپوت خودرو اشاره نمود که اخیرا توجه ویژه‌ای به این ایده بالخصوص در خودرو‌های اسپرت شده است.

دریچه‌ی هوای تعبیه شده بر روی کاپوت خودرو‌های اسپرت می‌توانند دارای دو عملکرد متفاوت باشند. دریچه‌های هوای نوع اول که در اصطلاح ونت (vent) نیز نامیده می‌شوند، هوای ورودی از دریچه‌ی جلوی پنجره خودرو به داخل فضای موتور را خارج می‌کنند. این جریان خروجی از داخل موتور می‌تواند دارای دو مزیت کلیدی در جهت تقویت عملکرد خودرو باشد. در خصوص مزیت اول؛ هوای ورودی به داخل فضای موتور، پس از عبور از روی سطح موتور و تقویت روند خنک‌کاری موتور از دریچه رو کاپوت خارج می‌شود. با این کار می‌توان به بهبود کارکرد موتور خودرو اقدام نمود و تنها رادیاتور خودرو نقض خنک‌کاری موتور را انجام ندهد. مزیت جذاب دیگر این نوع دریچه، کاهش میزان نیروی پسا (درگ) وارده به سطح مقابل پنجره و سقف خودرو و ایجاد نیروی لیفت معکوس بر روی خودرو است. در واقع جریان خروجی از دریچه هوای کاپوت، به صورت یکنواخت بر روی شیشه جلو خودرو و سقف حرکت کرده و این عمل سبب افت میزان نیروی بازدارنده درگ می‌شود و این امر سبب بهبود میزان سوخت مصرفی می‌گردد. از جهت تقویت نیروی لیفت معکوس بر روی خودرو منجر به بهبود میزان شتاب‌گیری و سرعت بیشینه خودرو می‌گردد. در توضیح بیشتر نیروی لیفت معکوس می‌توان به تغییر ارتفاع خودرو و کاهش فاصله خودرو با زمین اشاره نمود.

نوع دوم دریچه هوای روی کاپوت را اصطلاحا اسکوپ (scoop) می‌نامند. اسکوپ‌ها به فرم دریچه‌های برجسته‌ای هستند که بخشی از هوای جریانی بر روی کاپوت را به داخل فضای موتور هدایت می‌کنند. در موتور‌های درون‌سوز هوای هدایت شده توسط اسکوپ به زیر کاپوت از طریق کانال‌های هوایی ویژه تنفس به موتور رسانیده شده و میزان اکسیژن موجود در هوای پیرامون خودرو که در اثر دمای کاری بالای خودرو کاهش یافته را افزایش دهد. با افزایش میزان اکسیژن تنفس موتور می‌توان راندمان و قدرت موتور را به طور ویژه‌ای افزایش داد. درواقع اگر یک اسکوپ از طراحی آیرودینامیکی مناسبی برخوردار باشد، در سرعت‌های بالای خودرو سبب می‌شود جریان هوایی با سرعت، فشار و چگالی بالا وارد دریچه‌های هوای ورودی موتور شده و اثری همچون سوپرشارژر‌ها در خودرو ایجاد کند. دیگر کارکرد اسکوپ همچون ونت‌ها فرآیند خنک‌کاری موتور با دمیدن مستقیم هوای خنک محیط به سطح موتور است که می‌توان عملکرد بالاتری در قیاس با ونت‌ها متصور شد. در صورتی که موتور در دمای پایین‌تر کارکرد داشته باشد سبب افزایش طول عمر قطعات و عدم جوش آوردن رادیاتور خودرو شود.

منبع:تسنیم
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->