وزیر علوم در مشهد: قطعی برق تحصیل دانشجویان را هم مختل کرده است | باید به دنبال تحصیل و آموزش مجازی دانشجویان باشیم نفقه چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ انتقال آب از هزارمسجد به مشهد | چالش ادامه‌دار + فیلم واکنش متفاوت وزارت آموزش و پرورش به رقص دانش‌آموزان بابلی زلزله کاشمر در استان خراسان رضوی را لرزاند (۶ دی ۱۴۰۳) مراقبت‌های تغذیه‌ای در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی کمبود یُد چه علائمی دارد؟ بدون تجویز پزشک، دارو مصرف نکنیم؛ حتی یک مسکن ساده نکات ایمنی استفاده از آسانسورها در شرایط احتمالی قطع برق | مراقب سُریدن آسان‌­سُرها باشید فشار مالیاتی از روی پزشکان برداشته می‌شود پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (پنجشنبه، ۶ دی ۱۴۰۳) | بهبود کیفیت هوا از اوایل هفته آینده قطع داروی بیماران دیابتی بسیار خطرناک است گلایه مردم از قطعی‌های مکرر برق در حاشیه شهر مشهد | خاموشی‌های نامنظم! استفاده از ماسک‌های N۹۵ در هوای آلوده، کمک‌کننده است یا نه؟ بررسی چالش‌های دارویی کشور (۶ دی ۱۴۰۳) آخرین وضعیت تب دنگی در کشور (۶ دی ماه ۱۴۰۳) سیگار کشیدن در نوجوانی به قلب آسیب می‌رساند آیا روند شیوع آنفلوانزا افزایشی است؟ لزوم ایمن‌سازی شهر در برابر زلزله اجرای نافرجام طرح پزشک خانواده در شهر مشهد اولویت جدید حج تمتع اعلام شد (۶ دی ۱۴۰۳) قتل هم‌اتاقی به خاطر آب خوردن با پارچ! اعتراف به قتل پسر ناپدیدشده بعد از کشف جسد در رودخانه زمان ثبت نام جدید وام ضروری ۳۰میلیون تومانی بازنشستگان کشوری اعلام شد ورود سامانه بارشی به کشور از فردا (۷ دی ۱۴۰۳) | تداوم آلودگی هوا در شهر‌های بزرگ + فیلم توسعه نامتوازن در همکاری‌های بین‌المللی موجب غفلت از کشورهای هم زبان شده است ایران فرهنگی؛ از رودکی تا نسل جدید، میراثی که باید زنده بماند رودکی؛ گنجینه‌ای برای تحکیم پیوند‌های فرهنگی ایران و تاجیکستان ضرورت بهره‌گیری از فرصت‌های فرهنگی مشترک ایران و آسیای میانه سفیر تاجیکستان در ایران: رودکی، حلقه پیوند فارسی‌زبانان است وضعیت قرمز عمومی اختتامیه نخستین همایش «رودکی و پیوند‌های فرهنگی ایران و تاجیکستان» برگزار شد
سرخط خبرها

خودباوری زنان مبنای توسعه اجتماعی

  • کد خبر: ۵۱۹۱۴
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
خودباوری زنان مبنای توسعه اجتماعی
شبنم کرمی - روزنامه نگار
«انفعال» در لغت‌نامه‌های دهخدا و معین «شرمنده شدن» و «خجالت‌زده شدن» معنی شده است، اما این عبارت در مفهوم جاری و عرفی بیشتر به معنای بی‌عملی و ناکارآمدی مطرح می‌شود. نقش جدی و اصلی‌ای که طبیعت و جامعه برای زنان تعریف کرده بیشتر در قالب همسری و مادری دیده شده است. البته همین نقش‌های به‌ظاهر ساده، خود، دربردارنده کارکرد‌هایی مؤثر و انکارناپذیر در توسعه و پیشرفت هر جامعه هستند به نحوی که بی‌شک حضور زنده، پویا، اثرگذار و گاه محوری زنان است که می‌تواند جامعه‌ای توسعه‌یافته از هر نظر را بنیان نهد. از آنجا که هر قصه‌ای حتی در ادبیات عامه جوامع مختلف برگرفته از وقایع و باورهاست، زنان فعال بیشتر شخصیتی قوی و مثبت دارند.
 
یا خود قهرمان‌اند یا یاور قهرمانان هستند، پاسدار آزادی و آبروی خود، جنگجو، فداکار، طبیب و پرستار، مهربان، خردمند و گره‌گشایند و در مقابل، زنان منفعل، افرادی ساده‌دل و ستم‌دیده‌اند، اما در عالم واقع، با ریشه‌یابی آنچه باعث بروز احساس حقارت و خودکم‌بینی در برخی زنان امروز می‌شود، به این مهم می‌رسیم که بسیاری از دختران از حقوق خود آگاهی ندارند. برای رسیدن به خودباوری و پرورش توانمندی‌های زنان، در گام نخست شاید معرفی و شناخت الگو‌های برجسته مذهبی، فرهنگی، علمی و اجتماعی کوتاه‌ترین راه باشد. هم‌چنین استفاده کارآمد از ظرفیت رسانه‌ها از دیگر شیوه‌های برآورده کردن مطالبات و نیاز‌های این بخش از جامعه خواهد بود که نیمی از جمعیت ما را شامل می‌شود.
 
به هر روی، اگر به این باور عمومی معتقد باشیم که «پشت هر مرد موفق یک زن دانا حضور دارد» یا «مردان از دامان زنان به معراج می‌روند»، ضمن لزوم تغییراتی در میزان مسئولیت‌پذیری فرزندان از کودکی تا بزرگ‌سالی، قبول داریم که سطح فکر و دانش و آگاهی زنان در همه نقش‌های فردی و اجتماعی‌شان می‌تواند بر حال و آینده نسل‌ها مؤثر و تعیین‌کننده رفتار کلان یک جامعه باشد. اکنون اگر زنان جامعه ما منفعل، ناآگاه و پریشان باشند، مطالعه و روزآمد کردن دانش خود در برابر زمانه اولویت آن‌ها نباشد، خود را افرادی ناتوان و مظلوم بپندارند و بسته تربیتی و فرهنگی درخوری برای ارائه در مسیر رشد فرزندان و خانواده خود نداشته باشند، در نهایت چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ نسل ما اکنون در مسیر توفنده اطلاعات قرار گرفته است و اگر از کاروان اندیشه و آگاهی در این راه عقب بمانیم و قوانین ادامه طریق را ندانیم، به‌یقین آسیب‌هایی جدی در انتظارمان خواهد بود.
 
مهم‌ترین ابزار رسیدن به این آگاهی و پویایی، مطالعه است. مادری که فضای مجازی را نمی‌شناسد درحالی‌که فرزند نوجوانش به واسطه لزوم استفاده از این فضا برای علم‌آموزی یا در ارتباط با گروه هم‌سالان و هماوردی با آنان به این ابزار دسترسی دارد، نمی‌تواند ناظر و کمک شایسته‌ای برای او باشد.
 
هم‌چنین مادرانی که سواد رسانه‌ای خود را در این زمینه آن‌قدر بالا نبرده‌اند که فرصت‌ها و تهدید‌های این فضا را بشناسند و خودشان استفاده مناسب و درستی از آن داشته باشند ممکن است ناخواسته خطری برای فرزند و خانواده‌شان ایجاد کنند؛ بنابراین چنانچه بانوان در نقش‌های فردی و اجتماعی مختلف خود رویه‌ای مبتنی بر انفعال و کم‌آگاهی پیشه کنند، ابتدا به فرزندان و خانواده و سپس در بعد کلان، به جامعه‌شان آسیبی جبران‌ناپذیر وارد خواهند کرد.
 
از آنجا که مسائل اجتماعی از سویی بر شرایط خاص و زندگی خصوصی افراد حاکم بوده و از سوی دیگر به شرایط و سازمان جامعه و چگونگی ساخت وسیع اجتماعی وابسته است، توسعه و رشد اجتماعی نیازمند فرصت‌هایی یکسان است که این مهم به دست نمی‌آید مگر با آگاهی و مطالبه از روی فهم و دانش. بسیاری از زنان -متأثر از عرف و رسم جامعه خود- برای فرار از اتهام به انفعال می‌افتند.
 
به‌یقین زنانی که بر خشونت‌های اجتماعی و بدرفتاری‌ها به بهانه آبروداری سرپوش می‌گذارند و موجب تداوم این رفتار‌های غیراخلاقی می‌شوند، ناآگاه و منفعل هستند و از حقوق خود نیز بی‌خبرند. برای رفع این مشکل، آموزش نظام‌مند باید از کودکی انجام گیرد. برای نمونه، آموزش‌هایی که هویت همسریابی و همسرداری را به دختران یاد می‌دهد می‌تواند عاملی برای کاهش معضلاتی مانند طلاق و اعتیاد باشد. سرانجام اینکه زنان برای رسیدن به آگاهی و خودباوری باید بتوانند استعدادهایشان را در مسیر طرح مسائل نو و بازتحلیل عینیت اجتماعی به کار گیرند.
 
از این رو، توصیه به حسن ایفای نقش و حمایت از نقش‌های مختلف بانوان و تشویق به مشارکت اجتماعی آنان به عنوان مربیان آینده‌سازان مملکت، می‌تواند از بسیاری جهات مانع و درمانی برای انفعال آنان -چه به معنای شرمنده شدن در برابر کسانی که درباره آن‌ها مسئول‌اند چه به معنای ناکارآمدی- و در نتیجه جلوگیری از بروز آسیب‌های رایج اجتماعی باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->