بهره‌برداری از طرح گذر تشرف نوغان در حریم حرم مطهر رضوی در مهرماه سال جاری افزایش ۱۶ درصدی سفر از طریق پایانه‌های مسافربری مشهد روایتی از تخریب سینما‌های مشهد به ویژه از دهه ۷۰ تا امروز | سکانس زوال بر پرده سینما نگاهی کوتاه به تاریخ ورود سینما به مشهد و روزگار رفته بر آن | سیمای مخدوش پیرمرد صدساله گلایه اهالی محله پورسینای مشهد از زمین‌های رها شده حوالی چند مدرسه | در حصار زمین‌های خاکی و خالی تأخیر بیست‌ساله در روند ثبت جهانی توس به‌خاطر دکل‌های برق فشارقوی ۱۵۲ روز دیگر تا راه‌اندازی فاز نخست طولانی‌ترین خط مترو مشهد پیشینه یکی از بزرگ‌ترین محدوده‌های تاریخی شمال شهر مشهد | کاوش در تاریخ ناخوانده مزرعه «محرابخان» آمادگی کامل ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید گلایه ساکنان چهارچشمه مشهد از ۲ دهه بلاتکلیفی پروژه نیمه‌کاره کانال آب شهروند خبرنگار | گلایه شهروند مشهدی از تاخیر برخی از خطوط اتوبوسرانی + پاسخ تخصیص اعتبار به مسجد مرویهای مشهد تا یک ماه آینده + فیلم (۲۰ شهریور ۱۴۰۳) سرای عزیزالله‌ اف مشهد، میراثی در انتظار تکمیل فرایند احیا | پژمان‌فر از بنا‌ی تاریخی عزیزالله‌ اف بازدید کرد + فیلم افزایش ۷۷۰میلیارد تومانی اعتبار ساخت فضا‌های ورزشی مشهد یکسان‌سازی نرخ حمل‌و‌نقل عمومی دغدغه زائران تأمین و نصب تجهیزات ایمنی در پارکینگ توحید مشهد استفاده شهرداری مشهد از وَن‌های تخصصی ویژه جمع آوری کودکان کار درباره یکی از کوچه‌های محله سرشور مشهد که یادآور نام یک پزشک قدیمی است | دگردیسی‌های مدام کوچه «مشیر» استفاده از تجربیات حمل‌ونقل عمومی شهرداری مشهد در شهرداری کرج ۱۱۰ میلیارد تومان در تأمین آب مورد نیاز مشهد صرفه‌جویی شد اثربخشی اقدامات کارگروه وکلای ترمیمی در دبیرخانه شهر ترمیمی
سرخط خبرها

دستاورد‌های شورای پنجم شهر در فسادزدایی

  • کد خبر: ۵۲۲۳۱
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
دستاورد‌های شورای پنجم شهر در فسادزدایی
محمدرضا حیدری - رئیس شورای اسلامی شهر مشهد

فساد واژه نامبارک و مصیبت نکبت‌گونی‌ است که از هر در وارد شود، منافع و مصالح مردم از در دیگر رانده خواهد شد. فساد در هر عرصه و زمینه‌ای چالش‌آفرین و مشکل‌زاست، اما در عرصه عمومی و مسائل مرتبط با منافع مردم، وجود و بروز فساد سبب بدترین بلاها و آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها می‌شود.
حوزه خدمات شهروندی و مدیریت‌شهری حوزه‌ای است که در ارتباط مستقیم و تنگاتنگ با منافع مردم است و ازآنجاکه اعتبار و سرمایه خود را در ابعاد اجتماعی و اقتصادی از مردم می‌گیرد، اساسی‌ترین ضرورت آن حفظ پاک‌دستی و دوری از فساد در همه ارکان و مراتب است.


بی‌شک بزرگ‌ترین سرمایه و دارایی مدیریت‌شهری به‌ویژه در کلان‌شهرها سرمایه اجتماعی است که به برکت اعتماد عمومی و جلب رضایت مردمی حاصل می‌شود.
مدیریت‌شهری مشهد در دوره پنجم با هدف حفظ و ارتقا و حرمت‌نهادن به این سرمایه سترگ و غیرقابل‌مبادله با منافع مالی، تلاش گسترده‌ای را در راستای مبارزه بی‌چون‌وچرا و بدون استثنا با ریشه‌های فساد انجام داده و همه همت خود را به‌کار بسته است تا از طریق تصویب قوانین سفت‌وسخت و اجرای نظارت‌های دقیق هرآنچه می‌تواند برای بستن راه‌های بروز فساد به‌کار بندد.


در این راه پرمشقت و پرمانع، شورای اسلامی شهر مشهد ۴رکن اساسی را برای مقابله با فساد به‌کار بست؛ اول ایجاد شرایط و زیرساخت لازم برای تولید حداکثر شفافیت در فرایندهای مالی و اقدامات اقتصادی شهرداری بود. در این حوزه ضمن پایه‌گذاری سامانه‌ای برای اطلاع‌رسانی شفاف از اقدامات و معاملات شهرداری که به‌طور آنلاین در اختیار مردم قرار گرفت با نام سامانه «فاش»، شهرداری ملزم شد همه اتفاقات مالی، قراردادها و مسائل مرتبط با حوزه‌های مالی، استخدام نیرو، سفرها و مأموریت‌های داخلی و خارجی و... را از طریق این سامانه به عموم شهروندان اطلاع‌رسانی کند.


گام دوم ایجاد شفافیت در معاملات و روابط استخدامی شهرداری بود که با عنوان «تعارض منافع» به‌ اجرا درآمد.
در گام سوم، با تشکیل کمیته شفافیت، نظارت دقیق بر همه عرصه‌های کاری و اتفاقات ریزودرشت مدیریت‌شهری در دستورکار قرارگرفت تا با تصویب قوانین صریح و شفاف در راستای حذف هرگونه ابهام در حوزه‌های مالی، از بروز شائبه‌های نداشتن شفافیت و ریشه‌های فساد پیشگیری کند. شورای اسلامی شهر مشهد در دوره پنجم به این حد اکتفا نکرد و گام نهایی مبارزه با فساد را محکم‌تر و در حرکتی بی‌بدیل برداشت و قانونی را تصویب کرد تا همه گزارشگران و شاهدان مفاسد اداری در سیستم شهرداری از درون یا بیرون بدنه مورد حمایت‌های قانونی مادی و معنوی قرار گیرند.

در این راستا تاکنون ۲۵گزارش دریافت شده است و بر اساس بررسی‌ها ۵گزارش به پاداش‌های نقدی مصوب رسیده‌اند. مدیریت‌شهری مشهد با اقدامات خود نشان داده است که مسیر مبارزه با فساد و بروز شفافیت حدومرزی ندارد و تعارف‌بردار نیست، اما آنچه این حرکات را نهادینه کرده و مسیر کاهش فساد را تا سرانجام حذف و ریشه‌کنی پیش می‌برد، حمایت و همراهی عموم مردم است.
مطالبه‌گری، نظارت عمومی و استفاده از همه مصوبات در راستای کنترل بیشتر مدیران و خدمتگزاران مردم کاری است که وظیفه ذاتی شهروندان است.
شورای اسلامی شهر مشهد ضمن گرامیداشت ۹دسامبر، روز جهانی مبارزه با فساد، امید دارد در این مسیر همگام و خدمتگزار شهروندان مشهدی باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->