فرآیند تخصیص ارز برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد واکنش جالب کارشناس تغذیه به خبر توقف تولید نوشابه کوکاکولا در ایران جزییاتی از رأی دیوان عدالت درباره واردات قطعات خودرو زوجین تهرانی با وام مسکن نمی‌توانند بیشتر از ۷ متر آپارتمان خریداری کنند | حساب و کتاب اقساط وام مسکن را ببینید چرا بازار بورس پویا نیست؟ | تحلیل جمعی از کارشناسان از سایه جنگ بر بازار سهام بودجه اکتشافات ذخایر معدنی در ایران، یک دهم استاندارد جهانی است درآمد‌های مالیاتی استان از محل شناسایی مؤدیان جدید و فرار مالیاتی، ۴۵ درصد افزایش یافته است تولید آزمایشی «سمند سورن» در ایران خودرو خراسان آغاز شد (۱۰ مهر ۱۴۰۳) وعده ایران خودرو به خریداران: تا پایان سال همه خودرو‌های طرح اخیر را تحویل می‌دهیم | برنامه ایران خودرو برای بهار و تابستان ۱۴۰۴ عرضه ۳۵۰ ملک در مزایده سازمان اموال تملیکی | ملکی به ارزش پایه ۹۶۰ میلیارد تومان به مزایده گذاشته می‌شود موضوع مشاغل سخت درخصوص جان‌باختگان معدن طبس مغفول نخواهد ماند چرا سود سهام عدالت واریز نمی‌شود؟ (۱۰ مهر ۱۴۰۳) وزن منفی ریسک‌های سیستماتیک در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۰ مهر ۱۴۰۳) رشد ۳۵ درصدی صادرات به کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا خصوصی‌سازی شرکت‌های بزرگ دولتی برای عرضه سهام عدالت به جاماندگان نرخ امروز طلا و سکه در مشهد چقدر است؟ (۱۰ مهر ۱۴۰۳) نیازی به واردات گوشت برای تنظیم بازار نداریم | به سهولت توان تولید یک میلیون تن گوشت در کشور وجود دارد افت محسوس قیمت خودرو‌های خارجی در بازار آزاد (۱۰ مهر ۱۴۰۳) متضرر اصلی توقف‌های مرزی کامیون‌ها، مصرف‌کننده نهایی و صاحبان کالاها هستند قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۰ مهر ۱۴۰۳) | دنا پلاس ۸۹۸ میلیون تومان شد هنوز قیمت جدید شیر به کارخانه‌‌های لبنیات ابلاغ نشده است قیمت امروز ارز، طلا، سکه و بیت کوین (۱۰ مهر ۱۴۰۳) | دلار بازار آزاد: ۶۰ هزار و ۶۵۰ تومان شیر گران شد و خریداری ندارد | صادرات، به دلیل کاهش قدرت خرید مردم در داخل! رئیس کل بانک مرکزی: تورم تولیدکننده از بالای ۱۰۰ به ۲۵ درصد کاهش یافته است +ویدئو پشت پرده عجیب ثبت و فروش تلفن همراه | ماجرا چیست؟ تسهیلات ساخت مسکن از سوی بانک‌ها در هاله‌ای از فراموشی و اهمال‌کاری
سرخط خبرها

تفاوت میان ترمز‌های جلو و عقب خودرو در چیست؟

  • کد خبر: ۵۲۳۲۲
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰
تفاوت میان ترمز‌های جلو و عقب خودرو در چیست؟
در این گزارش قصد داریم تفاوت میان ترمز عقب با ترمز جلو را بررسی کنیم.
به گزارش شهرآرانیوز، بسیاری از مواقع پیش آمده که به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده باشیم و از خرابی ترمز عقب خودرو مطلع شویم، اما ندانیم که فرق ترمز عقب با جلو در چیست؟

بسیاری در پاسخ به این سوال می‌گویند قطعا تنها تفاوت آن‌ها در این است که ترمز‌های جلو در جلو خودرو و ترمز‌های عقب در عقب خودرو قرار دارند، اما این پاسخ کاملاً گمراه کننده است. مقایسه ترمز‌های جلو و ترمز‌های عقب با اصطکاک و گرما ارتباط دارد.

ترمز‌های جلو در مقابل ترمز‌های عقب
از دیدگاه فیزیک، ترمز‌های اتومبیل برای تبدیل انرژی جنبشی وسیله نقلیه در حال حرکت به انرژی گرمایی، از طریق اصطکاک طراحی شده اند. نتیجه این تبدیل انرژی، باعث توقف ماشین و گرمای حاصل به محیط منتقل می‌شود. اینجاست که تفاوت عمده این ۲ ترمز خود را نشان می‌دهد که آن مقدار گرمای تولید شده است.

با نگاهی به ترمز‌های جلو و ترمز‌های عقب، به ویژه اندازه و وزن روتور‌های ترمز، کولیس‌های ترمز و سطح لنت ترمز متوجه می‌شویم که ترمز‌های جلو نسبت به ترمز‌های عقب بسیار سنگین‌تر هستند و این باعث می‌شود بتوانند ترمز‌های عقب را بگیرند.
 
اما چرا ترمز‌های جلو نیاز به کنترل گرمای بسیار بیشتری دارند؟. هنگامی که به جلو حرکت می‌کنید و ترمز می‌گیرید، مرکز ثقل خودرو به جلو حرکت می‌کند و وزن و حرکت بیشتری را بر روی لاستیک‌های جلو می‌گذارد؛ بنابراین لاستیک‌های جلو کشش بیشتری پیدا می‌کنند و می‌توانند نیروی ترمز بیشتری را متوقف کنند تا ماشین متوقف شود. از آنجا که ترمز‌های جلویی تا ۷۵ درصد نیروی توقف خودرو را ایجاد می‌کنند، در ترمزگیری شدید بیش از ۵۰۰ درجه فارنهایت گرما تولید می‌کنند.

این امر توسعه چند ویژگی مشترک طراحی را ضروری کرده است. فشار هیدرولیکی بالا، تقسیم شده توسط سیلندر اصلی، نیروی توقف بیشتری را ایجاد می‌کند. از طرفی کولیس‌های ترمز بزرگتر و چند پیستونی نیروی توقف بیشتری را نیز ایجاد می‌کنند. سطح لنت ترمز بیشتر باعث افزایش اصطکاک می‌شود و مواد لنت ترمز نیز اصطکاک را افزایش می‌دهد.

روتور‌های ترمز با قطر بزرگ‌تر برای گشتاور توقف بیشتر، روتور‌های ترمز ضخیم‌تر در دما‌های بالا شکل خود را حفظ می‌کنند. روتور‌های ترمز هواکش سریع‌تر گرما را پراکنده می‌کنند. ویژگی‌های آیرودینامیکی در بدنه و زیر ماشین باعث عبور هوا از طریق ترمز می‌شود و به اتلاف گرما کمک می‌کند.

اکثر ترمز‌های عقب هرگز نباید بیش از ۴۰ درصد قدرت توقف خودرو را در هر زمان مشخص تأمین کنند. ترمز‌های عقب تقریباً به اندازه ترمز‌های جلو گرما تولید نمی‌کنند. اگر اینگونه طراحی نشده بودند، هر بار که پدال ترمز را می‌گیرید، ترمز‌های عقب قفل می‌کرد و یا سیستم ضد قفل ترمز (ABS) دائماً فعال می‌شود.
 
 
 
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->