مشترکان برق خانگی خراسان رضوی ۲۷ میلیارد ریال پاداش گرفتند افزایش ۴۰ درصدی صادرات به افغانستان در ۲ ماه نخست سال ۱۴۰۳ طرح «از مزرعه تا سفره» با هدف تامین کالا‌های پر مصرف مردم در مشهد اجرا می‌شود قیمت موبایل یک روز پیش از انتخابات به چقدر رسید؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد چند؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | دلار در کانال ۶۰ هزار تومان یک روز قبل از انتخابات برخورد با مشاوران املاک قانون‌گریز در مشهد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا لوین ۳.۳ میلیارد تومان تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن به کمک مستأجران آمد قیمت امروز خودرو‌های ایرانی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلای جهانی خیز برداشت (۱۴ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره بها در مشهد؛ ۲۵ درصد | میزان افزایش قانونی اجاره بها در مشهد معادل ۷۰ درصد تورم خرداد خراسان رضوی است گزارشی از نمایشگاه تخصصی معدن و زمین شناسی در مشهد ایران خودرو تعدادی از خودرو‌های خود را به روش مزایده به فروش می‌رساند + جزئیات متوسط قیمت مسکن در تهران اعلام شد میوه را امروز گرانتر از این قیمت‌ها نخرید (۱۴ تیر ۱۴۰۳) ماجرای حذف متقاضیان مسکن ملی چه بود؟ هفته آینده، آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) جریمه شرکت مشهدی به‌علت اجرا‌نکردن تعهدات ارزی اظهارنظر‌های بورسی جلیلی و پزشکیان در آخرین مناظره چه بود؟ دولت سیزدهم ساخت بیش‌از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در خراسان‌رضوی را عملیاتی کرد قیمت گوشت مرغ در بازار مشهد کاهشی است (۱۳ تیر ۱۴۰۳) بورس، سبزپوش به استقبال انتخابات رفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد ارزان شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۷۰۰ هزار تومانی سکه امامی با مبلغ ۷ تا ۱۰ میلیون تومان، از کدام موبایل‌ها می‌توان خرید؟ (۱۳ تیر ۱۴۰۳) آیین‌نامه جدید آرامستان‌های کشور ابلاغ شد | تغییر در نحوه حمل متوفی و صدور گواهی فوت
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

قیمت پلاستیک هم لحظه‌ای شد

  • کد خبر: ۵۲۹۲۵
  • ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
قیمت پلاستیک هم لحظه‌ای شد
انحصار مواد اولیه، سبب گرانی هرگونه پلاستیک در مشهد شده است
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ افزایش غیرمنطقی قیمت انواع پلاستیک در هفته‌های اخیر، داد بسیاری از فروشنده‌ها را درآورده است. این کالا که جزء جدانشدنی همه فروشگاه‌هاست، درحالی این روز‌ها جهش قیمتی چندین‌باره را تجربه می‌کند که بررسی خبرنگار ما نشان می‌دهد صادرات این محصول و پیش‌خرید حجم زیادی از ظرفیت تولید نایلکس کارخانه‌ها توسط تاجران خارجی، دلیل گرانی‌های اخیر بوده است. تماس‌های متعدد برخی فروشنده‌ها و شهروندان گلایه‌مند از گرانی اخیر پلاستیک باعث شد تا سری به بولوار دستغیب و چهارراه میدان‌بار که بورس فروش این کالاست، بزنیم و علاوه‌بر بررسی قیمت‌ها، علل اصلی جهش‌های قیمتی اخیر را بررسی کنیم. در مقصد اول به خیابان دستغیب می‌رویم.

یکی از فروشنده‌های پلاستیک در این خیابان، در واکنش به گرانی محصولات پلاستیکی می‌گوید: «گرانی پلاستیک وحشتناک است. از سال پیش قیمت‌ها چهاربرابر شده است. نایلون پلاستیکی‌ای که سال گذشته کیلویی ۷ هزار تومان بود، الان باید به قیمت بیشتر از ۳۲ هزارتومان بفروشیم». فروشنده لوازم بهداشتی و آرایشی که برای خرید نایلکس موردنیاز فروشگاهش به این مغازه عرضه پلاستیک مراجعه کرده است، نیز با گلایه از افزایش قیمت‌ها ادامه می‌دهد: «۲-۳ ماه پیش، نایلکس رکابی مات را کیلویی ۲۲ هزار تومان خریدم، اما الان باید کیلویی ۴۲ هزارتومان برای همین جنس پلاستیک پول بدهم».
 
در ادامه به چهارراه میدان‌بار می‌رویم. در گپ‌وگفت با برخی فروشنده‌های پلاستیک و کالای یک‌بارمصرف، نرخ‌های مختلف پلاستیک دسته‌دار رکابی را پرس‌وجو می‌کنیم. این کالا که خریدار اصلی آن فروشگاه‌های سطح شهر هستند، در ابعاد متوسط کیلویی ۲۸ هزار تومان تا ۳۹ هزارتومان قیمت‌گذاری می‌شود.
 
یکی از کاسبان قدیمی این کالا در خیابان قرنی در پاسخ به اینکه آیا صادرات محصولات پلاستیکی در افزایش قیمت آن تأثیرگذار بوده است، می‌گوید: «قیمت پلاستیک، روزانه تغییر می‌کند. پلاستیک از دیروز هزارتومان گران‌تر شده است. بعضی می‌گویند تاجران افغانستانی به کارخانه‌داران سفارش کرده‌اند که فقط برای آن‌ها تولید کنند». با مهر تایید برخی دیگر از فروشنده‌های مرتبط با فروش پلاستیک در این خیابان مبنی‌بر تأثیر صادرات بر گرانی‌های اخیر این محصول، ماجرا را از رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان پلاستیک مشهد پیگیری می‌کنیم.
 
قاسمعلی اسلامی در واکنش به جهش‌های قیمتی در بازار پلاستیک به خبرنگار ما می‌گوید: تامین مواد اولیه به‌دلیل رقابت در بورس و حذف مصرف کننده واقعی از چرخه عرضه مستقیم با مشکلات بی‌شماری مواجه است؛ مشکلاتی که ریشه در توزیع یا شناسایی تولیدکننده واقعی دارد. اسلامی می‌افزاید: مواد اولیه تولیدکنندگان پلاستیک به شکل انحصاری توزیع می‌شود و قیمت آن متناسب با خواسته عده‌ای تغییر می‌کند و قیمت‌گذاری می‌شود. وی ادامه می‌دهد: مسائل پشت‌پرده‌ای وجود دارد که براساس آن، عده‌ای از افزایش قیمت‌ها و فروش مواد اولیه در بازار آزاد، سود کلان می‌برند. در این فرایند حتی ممکن است متقاضی برای خریدوفروش وجود نداشته باشد، اما قیمت‌ها خود‌به‌خود افزایش می‌یابد.

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان پلاستیک مشهد بیان می‌کند: هم‌اکنون ۵۰۰واحد تولیدی پلاستیک در مشهد داریم که مدت‌هاست حتی یک گرم مواد اولیه به‌صورت مستقیم از پتروشیمی‌ها دریافت نکرده‌اند و نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند. اسلامی ادامه می‌دهد: حجم گسترده‌ای از تولیدات پلاستیکی به کشور‌های مجاور، صادر می‌شود، اما این مسئله نمی‌تواند تأثیر زیادی بر افزایش قیمت‌ها بگذارد. وی با بیان اینکه در تولید مشکلی نداریم، ادامه می‌دهد: انحصارگرایی مواد اولیه، دست تولیدکنندگان را در پوست گردو گذاشته است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->