پیش بینی بورس فردا سه شنبه (۸ آبان ۱۴۰۳) ۱۰۰ درصد فعالیت‌های سازمان ملی استاندارد هوشمند می‌شود فروش بیش از ۹۵۰۰ سکه در حراج امروز (۷ آبان ۱۴۰۳) پلمب یک فروشگاه عرضه سیگار الکترونیکی در مشهد (۷ آبان ۱۴۰۳) قیمت امروز موبایل‌های سامسونگ و آیفون (۷ آبان ۱۴۰۳) سرمستی در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۷ آبان ۱۴۰۳) دوباره بحث کاهش ساعت کاری داغ شد | بررسی نظرات موافقان و مخالفان نحوه انتقال سهام متوفی به وراث اعلام شد سکه در مشهد گران و طلا ارزان شد (۷ آبان ۱۴۰۳) شرایط جدید پرداخت وام مسکن به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ابلاغ شد (۷ آبان ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۷ آبان ۱۴۰۳) | شاهین اتوماتیک پلاس ۹۹۵ میلیون تومان قیمت خورد افزایش قیمت ارز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران (۷ آبان ۱۴۰۳) امروز دوشنبه با گندمکاران تسویه می‌شود (۷ آبان۱۴۰۳) افت قیمت خودرو‌های خارجی ادامه یافت (۷ آبان ۱۴۰۳) | ریزش ۶۰ میلیون تومانی فیدلیتی افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۴ چند درصد است؟ با چتری از آتش به مقابله با سرما بروید قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۷ آبان ۱۴۰۳) | دلار ۶۶ هزار و ۷۰۰ تومان جشنواره اعطای نشان اقتصاد مقاومتی ۲۹ بهمن در روز اقتصاد مقاومتی برگزار می‌شود جانشین فرمانده سپاه امام رضا (ع) در بسیج اقشار: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های زیربنایی برای پیشرفت کشور، وجود اقتصاد پویا و پایدار است مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی: در شش‌ماه اول سال ۱۴۰۳، از خروج بیش از ۲۰۰ میلیون دلار ارز جلوگیری کردیم معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی: کاهش وابستگی ما به سایر کشور‌ها موجب آسیب‌پذیری کمتر در شرایط بحرانی خواهد شد ویدئو | هیچ تغییری در مبلغ یارانه نقدی ایجاد نشده است قیمت جدید محصولات ایران خودرو اعلام شد (۷ آبان ۱۴۰۳) رئیس سازمان بورس: تأکید مدیران ارشد دولت بر توسعه بازار سرمایه خرید خانه با حق مسکن کارگری ۵۸۰ سال طول می‌کشد | مهم‌ترین چالش بازار مسکن چیست؟ آخرین فرصت انتخاب خودرو‌های وارداتی در سامانه یکپارچه، امروز (۷ آبان ۱۴۰۳) است
سرخط خبرها

صنایع محور غرب در شرف صدور پایان کار

  • کد خبر: ۵۳۰۵
  • ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶
صنایع محور غرب در شرف صدور پایان کار
مدیر پروژه سامان‌دهی بزرگراه آزادی شهرداری مشهد از آمادگی کامل شهرداری برای پاسخ‌گویی به صنایع به منظور صدور گواهی پایان‌کار خبر داد

الهام مهدیزاده - در عرصه کشاورزی، در اعیان صنعتی، ماجرای دوگانه واحدهای تولیدی محور غرب مشهد که در کش و قوس پرونده چندساله فعالیت صنعتی این واحدها و به اذعان رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، همچنان مبهم باقی مانده است. به گفته علی‌اکبر لبافی، اگر تکلیف این ابهام روشن شود، صنایع این محور می‌توانند 20 تا 30 درصد به ظرفیت اشتغال و نیروی انسانی خود بیفزایند.
ماهیت ابتدایی شکل‌گیری مناقشه صنایع محور غرب مشهد حول محیط‌زیست و قرارگیری آبخوان مشهد در این محدوده بود. فعالان صنعتی تأکید داشتند که 40 سال پیش فعالیت خود را در محور غرب مشهد و در مسیر جاده‌ای موسوم به مشهد- قوچان شروع کرده‌اند اما محیط‌زیستی‌ها این فعالیت را با مشکلات زیست‌محیطی همراه می‌دانستند و در ادامه خواستار توقف توسعه صنایع این محور شدند.
در سال 1391 هیئت وزیران در آخرین سفر استانی دولت دهم به مشهد ممنوعیت تداوم فعالیت‌های واحدهای صنعتی مستقر در محور غرب را در صورت رعایت استانداردها و شاخص‌های زیست‌محیطی رفع کرد. بر اساس تصمیم اتخاذ‌شده، هر گونه توسعه آن‎ها منوط به بهره‌گیری از فناوری‌های برتر و نداشتن آثار زیان‌بار برای آب‌های زیرزمینی دشت مشهد شد.
با این حال، این مصوبه چندان نتوانست به مشکلات صنایع محور غرب مشهد خاتمه دهد چنان‌که برخی از مسئولان در اظهاراتی‌ خواستار کوچ صنایع از غرب مشهد شدند. با این حال، مشکلات صنایع محور غرب تا آذر‌ماه پارسال ادامه یافت تا اینکه قربان میرزایی که آن زمان سرپرستی استانداری خراسان‌رضوی را بر عهده داشت، دستور تشکیل کمیسیونی ویژه برای تصمیم‌گیری درباره وضعیت ۳۵ واحد صنعتی مستقر در محور غرب مشهد را داد و تأکید کرد: این تصمیم‌گیری پس از تصویب در کمیسیون ماده ۵ و تأیید نهایی می‌تواند به سایر واحدهای صنایع غرب مشهد تعمیم داده شود. با وجود این، با گذشت 9 ماه از آن تاریخ، هنوز صنایع محور غرب مشهد تعیین تکلیف نشده‌اند.


هنوز در عرصه کشاورزی هستیم!
رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان‌رضوی در این باره با اشاره به هم‌افزایی ایجاد‌شده برای حل مشکلات صنایع محور غرب مشهد اظهار کرد: نکته‌‌ای که وجود دارد این است که هنوز در دریافت پایان‌کار این واحدها‌ دارای ابهام هستند. پایانکاری که اکنون برای این واحدها داده می شود در اعیان است. در حوزه عرصه هنوز پایان‌کار صنایع آن محدوده کشاورزی است. علی‌‌اکبر لبافی ادامه داد: با توجه به تعامل شکل‌گرفته امیدواریم این موضوع نیز برطرف شود تا جایی که صاحبان صنایع گفته‌اند اگر این پایان‌کار به آنان داده شود، می‌توانند تا 30 درصد به ظرفیت اشتغال نیروی انسانی خود بیفزایند.


در شرف صدور گواهی‌نامه پایان‌کار
در همین باره، مدیر پروژه سامان‌دهی بزرگراه آزادی شهرداری مشهد از آمادگی کامل شهرداری برای پاسخ‌گویی به صنایع به منظور صدور گواهی پایان‌کار خبر داد و گفت: پایلوت صدور پایان‌کار واحدهای صنعتی برای یکی از واحدهای صنعتی این محور انجام شد. با اقداماتی که در مورد پایلوت انجام شد، موارد به منظور تأیید نهایی به سمع و نظر مدیران صنایع رسید تا پس از تأیید آنان، مرحله صدور گواهی‌نامه‌های پایان‌کار صنعتی این واحدها اجرایی شود.
محمدناصر خطیب افزود: بر این اساس، می‌توان اذعان کرد در شرف صدور گواهی‌نامه پایان‌کار برای واحدهای صنعتی هستیم. شهرداری به سبب حوزه کاری خود باید حق و حقوق شهر را به منظور ارائه خدمات مطلوب به شهروندان دریافت کند. با این حال و نظر به ضرورت حیات و فعالیت صنایع، کمیسیون ماده 5 برای این واحدها ثبت با عنوان کاربری صنعتی داد. با این مصوبه، شهرداری نیز پیگیری‌های لازم را انجام داد و از صنایعی که مشمول این مصوبه شدند دعوت کرد. وی افزود: علاوه بر آن و باتوجه به شرایط اقتصادی کنونی، صنایع خواستار آن بودند که شهرداری از آنان حق و حقوق ورود به شهر را نگیرد و پایان‌کار را بدون این موارد ارائه کند زیرا گرفتن تسهیلات بانکی و رونق و توسعه فعالیت این واحدها منوط به گرفتن پایان‌کار است.


فقط صورت مسئله پاک شده است
با این حال، دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی معتقد است ‌در مورد پایان‌کار صنایع محور غرب، فقط صورت مسئله پاک شده است. به گفته امیر‌مهدی مرادی، با ‌آنکه شهرداری و شورای مشهد در این ارتباط مساعدت‌هایی داشته، هنوز مشکل اصلی به قوت خود باقی است. وی افزود: شهرداری در مورد صنایع این محور پرداخت حق ورود به شهر را موکول به آینده کرده است اما موضوعی که وجود دارد این است که این صنایع از ابتدا در این محدوده حضور داشته‌ و قبوض آب و برق خود را صنعتی پرداخت می‌کرده‌اند. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->