عبور ۱۵۲ هزار زائر عتبات از مرز مهران تا صبح عاشورا مصرف سالانه ۶ کیلو نمک توسط هر ایرانی‌ ادامه آتش سوزی در جنگل اولنگ| ۵ هکتار دیگر سوخت دستگاه قضایی علیه ناشران شایعه انفجار در حرم شاهچراغ (ع) اعلام جرم کرد (۲۶ تیر ۱۴۰۳) زمان انتشار کلید اولیه سوالات نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ مشخص شد وزش باد پدیده غالب جوی در خراسان رضوی برخورد پراید وانت با گاردریل کنار بزرگراه مشهد-قوچان حادثه آفرید (۲۶ تیر ۱۴۰۳) حریق منزل مسکونی در خیابان سیدی مشهد + تصاویر وضعیت جاده‌های کشور در روز عاشورا (۲۶ تیر ۱۴۰۳) ۱۵ نکته مهم برای مصرف ویتامین‌های مختلف آیا تخم مرغ‌های قهوه‌ای ارزش غذایی بالاتری دارند؟ مشعل گردانی تجلی گر میراث مشترک و ناملموس ایران و عراق هشدار یک متخصص: درمان سنتی جایگزین درمان‌های پزشکی سرطان نیست شکسته شدن حکم متهم پرونده آزار بانوان در پارک مهرگان تکذیب شد هشدارهای ایمنی استفاده از وسایل سرمایشی زندگی محیط‌بانان فیلم سینمایی می‌شود ایجاد خانه‌های همیار طبیعت برای مشارکت مردم در نگهداری محیط زیست حجم بالای استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف در محرم| این ظرف‌ها تا ۵۰۰ سال تجزیه نمی‌شوند فعالیت ۱۰ پایگاه انتقال خون خراسان رضوی در تاسوعا و عاشورای حسینی آیا همه باید مولتی ویتامین مصرف کنند؟
سرخط خبرها

واکسیناسیون علیه کرونا در ایران از چه زمانی آغاز خواهد شد؟

  • کد خبر: ۵۳۴۲۷
  • ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
واکسیناسیون علیه کرونا در ایران از چه زمانی آغاز خواهد شد؟
در چنین روز‌هایی که کشور‌های دنیا دارند به این در و آن در می‌زنند تا به هر طریق ممکن با تهیه واکسن کرونا، سلامت شهروندانشان را تأمین کنند، ما همچنان درگیر یک سؤال بزرگ و اساسی هستیم که واکسیناسیون علیه کرونا در کشور ما از چه زمانی آغاز خواهد شد؟
محبوبه عظیم‌زاده | شهرآرانیوز؛ حالا بیشتر از یک سال از زمانی که فیلم‌های کوتاهی از ووهان چین به بیرون درز پیدا کرد و خبر از حضور ویروسی به نام کووید ۱۹ می‌داد، گذشته است. بریتانیا که این روز‌ها ظاهرا دارد با یک نوع جهش‌یافته و مسری‌تر این ویروس دست‌وپنجه نرم می‌کند، از روز‌های گذشته واکسیناسیون جمعی خود را آغاز کرده است. ایالات متحده همین‌طور. این اتفاق به‌زودی در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا نیز رخ خواهد داد.
 
عراق و عربستان هم برای واردات آن تلاش می‌کنند و عربستان اعلام کرده است که این واکسن را رایگان در اختیار شهروندانش خواهد گذاشت. اکوادور، قزاقستان، پاناما و ونزوئلا هم جزو کشور‌هایی هستند که دوز زیادی از واکسن کرونا را خریده‌اند. در چنین روز‌هایی که کشور‌های دنیا دارند به این در و آن در می‌زنند تا به هر طریق ممکن با تهیه واکسن، سلامت شهروندانشان را تأمین کنند، ما همچنان درگیر یک سوال بزرگ و اساسی هستیم که واکسیناسیون علیه کرونا در کشور ما، از چه زمانی آغاز خواهد شد؟

مشکل خرید واکسن کجاست؟

این میان، حرف‌های متناقض دست‌اندرکاران و نحوه اطلاع‌رسانی عجیب‌وغریبشان هم کلی به این ابهام‌ها و سوال‌های بی‌پاسخ، دامن زده است. یک روز رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اعلام می‌کند: به‌دلیل نداشتن امکانات و شرایط لازم از دریافت واکسن فایزر انصراف داده‌ایم. روزی دیگر، رئیس سازمان هواپیمایی کشور می‌گوید: هیچ مشکلی در این زمینه نداریم. اما به‌نظر می‌رسد مشکل واقعی جای دیگری باشد؛ جایی که رئیس‌جمهور و رئیس‌کل بانک مرکزی به آن اشاره‌هایی کردند: «به‌خاطر وجود تحریم‌ها برای خرید واکسن مشکل داریم.» با این حال وزیر بهداشت درباره تهیه واکسن کرونا گفت: «بیکار ننشسته‌ایم و چراغ‌خاموش پیش می‌رویم.»

چرا واکسن نمی‌خرید؟

پیگیری خرید واکسن کرونا این روز‌ها تبدیل به هشتگ‌های داغ توئیتر شده است. پیش از این هم شاهین صمدپور، خبرنگار با هشتگ «واکسن کرونا؛ مطالبه ملی» حرف‌هایی در این زمینه زده بود. کاربری نوشت: «امیدوارم سهم مردم ایران از واکسن، دیدن واکسینه شدن کشور‌های دیگه نباشه.» و کاربر دیگری به طعنه پیشنهاد داده بود: «فایزر نمی‌شه، مدرنا بخرید. یخچال با ما، واکسن با شما.»
 
کاربر دیگری بعد از تأییدیه گرفتن واکسن مدرنا، توئیتی به این شرح نوشت: «واکسن شرکت مدرنا هم تأییدیه FDA گرفت. واکسنی که در دمای منفی ۲۰ درجه جابه‌جا می‌شود و برای مدت زمان نسبتا مناسبی تا قبل از استفاده، در دمای یخچال معمولی هم نگهداری می‌شود.» کاربر دیگری هم در اینستاگرام با طرح اینکه امروز یک سوال از وزیر بهداشت وجود دارد، هشتگ زد و نوشت: «آقای وزیر! چرا واکسن نمی‌خرید؟»

توئیتری که حواسش به تحریم‌ها نیست

در این میان، نکته‌ای که شاید از دید برخی کاربران توئیت در فضای مجازی نادیده گرفته شده است، تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای است که خرید و واردات واکسن کرونا را برای کشورمان سخت کرده است. همین مهر امسال بود که تحریم بانک شهر، مانع تحویل ۲میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا شد.
 
رئیس جمعیت هلال‌احمر در این‌باره گفته بود: «تحریم گسترده بانک‌های دولتی و خصوصی سبب شده انتقال پول واکسن برای هلال‌احمر و وزارت بهداشت با مشکل همراه باشد. مجبور هستیم پول را بدون تضمین به فروشندگان بدهیم و این موضوع کاری پرریسک است که به‌خاطر هموطنانمان پذیرفته‌ایم.»؛ نکته‌ای که محمدرضا باقری هم به آن اشاره می‌کند. او با نقد هشتگ «واکسن بخرید» در توئیتی نوشت: «#واکسن_بخرید خیلی ساده‌اندیشانه است. واکسن آنفلوآنزای خریداری‌شده را به ایران ندادند. با صد ضرب‌وزور از ۱۶ میلیون دوز خریداری‌شده، ۳ میلیون دوز وارد شد، آن‌هم بعد از فرصت طلایی تزریق. واقعا فکر می‌کنید تحریم‌ها اجازه انتقال پول واکسن را می‌دهد؟ شرکت‌ها جرئت فروش واکسن به ایران دارند؟»

همه این ماجرا‌ها درحالی است که به گفته مینو محرز، عضو کمیته ملی ستاد مقابله با کرونا، اگر همه‌چیز با موفقیت پیش رود، می‌توانیم اواخر بهار واکسن ایرانی را داشته باشیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->