شهردار مشهد مقدس: ۹ هزار جای‌پارک و ۵۱ مکان اسکان موقت آماده خدمت‌رسانی به زائران دهه پایانی صفر | ما در حوزه قطارشهری، با کمبود واگن مواجه هستیم پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز مشهد، فردا (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) به بهره‌برداری می‌رسد تسهیل دسترسی زائران و شهروندان به خدمات شهری در مشهد با به‌روزرسانی لایه‌های مکانی نقشه مشهد محدودیت‌های ترافیکی ایام شهادت امام‌رضا(ع) در مشهد از پنجشنبه (۳۰ مرداد ۱۴۰۴) اعمال خواهد شد مشهد؛ اولِ عشق است آخرِ صفر خدمت رسانی رایگان ناوگان اتوبوسرانی مشهد به زائرین پیاده از محورهای ورودی مشهد مقدس دهه آخر صفر نمایش هم‌افزایی ملی در حمل‌ونقل جاده‌ای مشهد و خراسان رضوی در روز شنبه یک شهریور ماه ۱۴۰۴ تعطیل است استقرار تمامی دستگاه‌های اجرایی و خدمت‌رسان در محور‌های مواصلاتی منتهی به حرم در آستانه شهادت امام رضا(ع) | احتمال حضور پزشکیان در مشهد طرح خدمت‌رسانی به زائران پیاده امام‌رضا(ع) ویژه دهه پایانی ماه صفر در مشهد آغاز شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) + فیلم و عکس هوای کلانشهر مشهد امروز در شرایط «قابل‌قبول» قرار دارد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) وزیر کشور: نگاه به مشهد و به ویژه برنامه‌های دهه آخر ماه صفر، ملی است | بازگشت ۲ میلیون تبعه غیرمجاز به افغانستان تا پایان سال ۱۴۰۴ + فیلم وزیر کشور وارد مشهد شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) آمادگی مشهد برای اسکان ۸۰۰ هزار زائر حرم امام‌رضا(ع) در هر شب، طی روزهای آخر صفر ۱۴۰۴ استاندار خراسان رضوی: کارگروه احداث شهرک سلامت در مشهد تشکیل می‌شود مجموعه‌های مردمی در تدارک پذیرایی از زائران دهه آخر صفر ۱۴۰۴ در مشهد + فیلم عکس‌هایی از تمرین ارکستر سمفونیک تهران رونمایی از کتاب «در سایه‌سار خورشید» با موضوع فرهنگ میزبانی توسط شهرداری مشهد پیش‌بینی ۲۵۰ دستگاه اتوبوس در مشهد برای تقویت مسیر‌های عبوری و منتهی به حرم مطهر در روز‌های پایانی صفر خراسان رضوی، قطب صنایع دستی کشور؛ ۲۳ هزار هنرمند و ۷۰۰ فروشگاه فعال
سرخط خبرها

قطار برقی مشهد-تهران در در گیر‌و‌دار مباحث تأمین مالی

  • کد خبر: ۵۶۷۸۶
  • ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
قطار برقی مشهد-تهران در در گیر‌و‌دار مباحث تأمین مالی
مدیرعامل شرکت راه‌آهن کشور: «فاینانسور چینی اعلام کرده است که نمی‌تواند پروژه راه آهن برقی تهران-مشهد را بسازد و قرار شده است آن را با توان و ظرفیت داخلی بسازیم.»
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ پروژه بزرگ احداث قطاربرقی مشهد-تهران که قرار بود طعم شیرین کاهش پنجاه درصدی زمان سفر بین این ۲ شهر را به کام میلیون‌ها زائر بنشاند، پس از ۱۰ سال کش وقوس با درصد پیشرفت فیزیکی «صفر» همچنان در نقطه مانده است؛ موضوعی که مدیرعامل شرکت راه آهن روز گذشته در آخرین اظهار نظر خود در این باره به صورت رسمی آن را تأیید کرد که «فاینانسور چینی اعلام کرده است که نمی‌تواند پروژه راه آهن برقی تهران-مشهد را بسازد و قرار شده است آن را با توان و ظرفیت داخلی بسازیم.»

در اردیبهشت ۹۶ و با اعلام ورود سرمایه گذار چینی به این پروژه و برآورد چیزی حدود ۱۱هزار و ۶۰۰ میلیون یوآن فاینانس خارجی برای تکمیل قطاربرقی مشهد-تهران طی ۲ سال، برخی دغدغه‌ها در زمینه تأمین مالی پروژه مذکور کمی حل وفصل شد؛ این قرارداد در مردادماه همان سال نهایی و بنا شد بعد از اینکه دولت ایران سهم پانزده درصدی خود را در پروژه پرداخت کند، طرف چینی عملیات اجرایی برقی سازی خط آهن مشهد-تهران را آغاز کند که پس از، اما و اگر‌های فراوان دولت توانست سهم ۱۱ هزار میلیارد تومانی خود (۱۵ درصد) در این پروژه را در اسفند ۹۶ تأمین کند.
 
باوجوداین طرف چینی به بهانه‌های مختلف از جمله برجام و مشکلات تحریمی کشورمان از آغاز عملیات اجرایی این پروژه شانه خالی کرد. حالا پس از گذشت ۳ سال درحالی که طبق وعده‌های داده شده باید شاهد فعالیت اولین قطاربرقی بین شهری کشور باشیم، خبر‌ها حاکی از آن است که پروژه قطاربرقی مشهد-تهران با رهاورد ۲ مراسم کلنگ زنی در دولت‌های دهم و یازدهم و بدون پیشرفت فیزیکی همچنان در گیر‌و‌دارمباحث تأمین مالی است.

درهمین راستا مدیرعامل شرکت راه آهن در تشریح سرنوشت و گره‌های موجود در مسیر احداث قطاربرقی تهران-مشهد به خبرگزاری مهر گفت: برای برقی کردن راه آهن تهران-مشهد قرارداد تأمین اعتبار با کشور چین به امضا رسیده بود و چینی‌ها همه اقدامات لازم و صدور مجوز‌ها و تضامین بانکی را صادر کرده بودند.


با توان داخلی می‌سازیم

سعید رسولی افزود: سال گذشته به دلیل مشکلاتی که برای فاینانسور پیش آمد، اعلام کرد نمی‌تواند عملیات اجرایی را آغاز کند. وی اظهار کرد: شرکت سازنده چینی قرار بود علاوه بر تأمین مالی این پروژه از طریق فاینانس، تجهیزات ساخت و ناوگان را نیز تأمین کند و از محل درآمد فروش بلیت، اصل و سود آن را مستهلک کند.
 
معاون وزیر راه ادامه داد: در حال برنامه ریزی هستیم تا عملیات برقی سازی راه آهن تهران-مشهد را با توانمندی داخلی انجام دهیم. وی تصریح کرد: در مرکز جهادی پیشرفت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، کارگروه برقی سازی با حضور بهترین متخصصان حوزه راه آهن و بخش خصوصی تشکیل شده و این موضوع در حال پیگیری است. امیدواریم به زودی عملیات اجرایی برقی سازی راه آهن تهران-مشهد را با تکیه بر توان و تخصص داخلی آغاز کنیم. وی با بیان اینکه همواره از سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای توسعه زیرساخت‌های صنعت حمل ونقل ریلی استفاده می‌کنیم، تأکید کرد: توانمندی‌های داخلی در اولویت شرکت راه آهن است.

مدیرعامل شرکت راه آهن همچنین در توضیح پیشرفت‌های کشور در زمینه فناوری ریلی گفت: به تازگی به فناوری جوش سوزن ریل دست یافته ایم. در این فناوری باید آلیاژ‌های مختلف با یک جوش به هم متصل می‌شد که فناوری بسیار پیشرفته‌ای است و یکی از دلایل وابستگی صنعت ریلی ما به خارج از کشور بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->