پاپ خواستار ورود کمک‌ها به غزه شد زمان سفر پزشکیان به عمان اعلام شد وندی شرمن: متقاعد کردن ایران برای توقف غنی‌سازی امری غیرممکن است تأکید روسیه بر حق ایران برای استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای سرلشکر باقری: انسداد مرز‌های شرقی به منظور مقابله با شرارت‌ گروهک‌های تروریستی است افزایش آمار شهدای غزه به ۵۳ هزار و ۶۵۵ نفر (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) تأکید کرملین بر ازسرگیری گفت‌و‌گو‌های راهبردی روسیه و آمریکا شهرک‌نشین‌های صهیونیست مانع ورود کامیون‌های کمک‌های انسانی به غزه شدند (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) ابراز نگرانی پاپ لئو از اوضاع غزه | درخواست رهبر کاتولیک‌های جهان از رژیم صهیونیستی چه بود؟ استفاده از هوش مصنوعی در سامان‌دهی دانش حکمرانی در دستور کار است | تجربیات مدیریتی شهید سلیمانی و رئیسی، قابلیت الگوسازی منطقه‌ای دارند + فیلم تحریم وزرای کابینه نتانیاهو، گام بعدی انگلیس علیه رژیم صهیونیستی جزئیات حمله رژیم صهیونیستی به یک خودرو در لبنان (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) هفته خدمت در تقویم رسمی کشور ثبت شد آمار تکان‌دهنده از سقط جنین و مرگ بر اثر گرسنگی در غزه اعتراض نماینده مجلس به نقش بابک زنجانی در پیمانکاری های دولت + فیلم پاسخ سخنگوی مجمع تشخیص درباره تصویب پالرمو و پاسخ به کوچک‌زاده سفیر ایران حمله تروریستی در پاکستان را محکوم کرد اعتراف دیپلمات صهیونیست: کابینه نتانیاهو اسرائیل را به سمت هلاکت می‌کشاند امامِ روایت رئیس دانشگاه کلمبیا به خاطر حمایت از رژیم صهیونیستی، هو شد اعتصاب غذای سرآشپز آمریکایی برای حمایت از غزه | راه‌اندازی کمپین تحریم خرید محصولات اسرائیلی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی: از هر گونه تعامل علمی و عملی با مراکز آموزشی در راستای تحقق عدالت در جامعه استقبال می‌کنیم عراقچی: حضور یا عدم حضور در دور پنجم مذاکرات با آمریکا در حال بررسی است اصرار مجلس بر تعطیلی پنجشنبه‌ها و کاهش ساعت اداری کارکنان دولت رئیس جمهور در حکمی، اعضای شورای‌ عالی مدیریت بحران کشور را مشخص کرد جو بایدن از سوی همسرش مورد سالمندآزاری قرار گرفته است عبدالرضا رحمانی فضلی سفیر جمهوری اسلامی در چین شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) استرالیا هم به جمع کشور‌های محکوم‌کننده رژیم صهیونیستی پیوست (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

تکلیف‌گرایی راه‌ورسم خمینی بزرگ

  • کد خبر: ۵۷۳۸۲
  • ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
تکلیف‌گرایی راه‌ورسم خمینی بزرگ
غلامرضا بنی‌اسدی - روزنامه‌نگار
یکی از کلان‌ویژگی‌های شخصیتی امام‌خمینی (ره) تکلیف‌گرایی بود. این را می‌شود با رصد فرازوفرود‌های انقلاب به‌عینه دید. گواه این سخن، گزارش‌ها، روایت‌ها و اسناد تاریخی تحریریافته توسط همراهان نهضت و حتی سازمان اطلاعات و امنیت کشور در رژیم گذشته (ساواک) است که مستقیم یا غیرمستقیم این کلان‌ویژگی را تأیید می‌کنند. همین دکترین تکلیف‌گرایی بود که ایشان را به «کمال نترسیدن از مرگ» رسانده بود. از این رهگذار اقتداری تولید می‌شد که با هیچ قدرتی نمی‌شد آن را شکست.

کلام خود ایشان این مؤلفه را تعریف می‌کند؛ آنجا که خود با قسم جلاله فرمود: «من والله یک لحظه هم در تمام عمرم نترسیدم!» این هم نتیجه همان خط روشن تکلیف‌گرایی بود؛ چه در نگاه دینی «احدی‌الحسنیین» صراط‌مستقیمی است که پیش باورمندان دین قرار می‌گیرد. پیروزی یا شهادت، هر دو مبارک نتیجه یک حرکت است. رهاوردی چنین، ترس از نتیجه را بلاموضوع می‌کند؛ بنابراین همه مواضع در بستر شجاعت تعریف می‌شود.

امام شجاع، امت را هم به همین راه می‌آورد و به کیمیایی غنی‌سازی می‌کند که همه قدرت‌های غیرالهی را کوچک می‌بیند. به‌واقع هم با انقلاب، شاهد تولید شجاعت گسترده در مردم شدیم؛ به‌این معنا که همان مردم سربه‌زیر که صدایشان درنمی‌آمد، به‌نفس قدسی امام‌روح‌ا... چنان جان گرفتند که به جهان خبر دادند از تولد یک ملت که هم‌زمان، یقه استبداد و استعمار را گرفته بود و به‌دیوارشان می‌کوبید. گلوله‌ها هم حریف این دست‌های مشت‌شده بر یقه ستم نبود. تانک‌ها هم که به خیابان آمدند، در ازدحام شجاعت ملی، خود را حقیر یافتند. هر روز هم که می‌گذشت، مردم مقتدرتر و قدرت‌ها حقیرتر می‌شدند.
 
پیروزی و «نظام‌سازی» بعد هم ادامه همان خط اقتدار بود که جمهوری‌اسلامی را از گردنه‌های سخت مصائب عبور داد؛ گردنه‌هایی که هر قدرت زمینی را زمین‌گیر می‌کرد. کودتاها، جنگ‌های تجزیه‌طلبانه، جنگ تحمیلی که به‌نوعی یک «جنگ جهانی» بود، تحریم‌های اضافه‌شونده در طول بیش از ۴ دهه و... هر کدام برای فروپاشی یک نظام قوام‌یافته کافی بود، اما انقلاب‌اسلامی و جمهوری‌اسلامی، از همه این چالش‌ها سرافراز بیرون آمد و این بیش از هر چیز دیگر، مدیون «دکترین تکلیف‌گرایی» بود که امام در باور مردم نهادینه کرد.

امام به تکلیف عمل می‌کرد و در این مسیر با احدی تعارف نداشت؛ حتی با «وجه و شخصیت آیت‌ا... العظمی امام‌خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی»؛ یعنی امام هرگز حاضر نبود از تکلیف خویش به‌نفع نام خویش بگذرد. شاهد روشن این ماجرا، در طول انقلاب به‌تکرار رسیده بود؛ از جمله در فرایند پایان‌دادن به جنگ‌تحمیلی. ایشان در پیام ۱۳ تیر ۱۳۶۷ به‌تصریح می‌فرماید: «امروز تردید به‌هر شکلی خیانت به اسلام است، غفلت از مسائل جنگ، خیانت به رسول‌ا... (ص) است»، اما در ۲۹ تیر با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در پیامی تأکید می‌کند که «با قبول قطعنامه و آتش‌بس موافقت نمودم و در مقطع کنونى آن را به‌مصلحت انقلاب و نظام مى‏‌دانم!» و در ادامه همین پیام هم به‌عبارتی روشن، تکلیف‌گرایی خویش را بیان می‌کند: «خدا مى‌داند که اگر نبود انگیزه‏‌اى که همه ما و عزت و اعتبار ما باید در مسیر مصلحت اسلام و مسلمین قربانى شود، هرگز راضى به این عمل نمى‏‌بودم و مرگ و شهادت برایم گواراتر بود!»‌
باری، امام‌خمینی (ره) امام عمل به تکلیف بود. ادامه راه امام در همه امروز و فردا‌های دور، باور عملی به این دکترین است. از این راه است که می‌توانیم به‌حق در ساحت‌های گوناگون برسیم؛ ان‌شاءا....
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->