ماجرای شلیک «گوویندا» هنرپیشه بالیوود به پای خودش + جزئیات نسخه سینمایی «وفا» در شبکه سه + زمان پخش جایزه ۱۰ هزار دلاری جشنواره بنیاد فرهنگ آمریکا برای «چمدان» اکران «زودپز» رامبد جوان از فردا (۱۱ مهر ۱۴۰۳) «خوراک ایرانی» در راه شبکه نمایش خانگی «شور عاشقی» از جشنواره مذهب امروز ایتالیا جایزه گرفت برای لبنان و مقاومت بی پایانش آموزش داستان‌نویسی | من‌های دیگر (بخش اول) اهدای جایزه اسکار فرانسه به «جولیا رابرتز» پایان فیلمبرداری «فرانکنشتاین» گی‌یرمو دل تورو بعد از ۹ ماه ضیافت موسیقی و ادبیات | مرور شماره‌های تازه چند مجله فرهنگی‌هنری «فرشته حسینی» بهترین بازیگر جشنواره فیلم اوترانتو شد مدیران چهار بخش جشنواره تئاتر کودک‌ونوجوان معرفی شدند + اسامی آلبوم موسیقی «ناتمام» مجازی شد فلسطین در راه جشنواره فیلم شارجه ۲۰۲۴ معرفی مدیران بخش ویژه جشنواره تئاتر خراسان رضوی (رضوان) نقش آفرینی کیلین مورفی در نسخه سینمایی «پیکی بلایندرز» صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ فیلم‌های مستند راه‌یافته به جشنواره فیلم‌کوتاه تهران معرفی شدند
سرخط خبرها

نگاهی به فیلم «تی‌تی» آیدا پناهنده | یک زنانه معناگرا

  • کد خبر: ۵۸۳۴۵
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
نگاهی به فیلم «تی‌تی» آیدا پناهنده | یک زنانه معناگرا
«تی‌تی» سومین اثر آیدا پناهنده است که به موضوع زنان می‌پرازد. پناهنده پیش از این، فیلم‌های «ناهید» با بازی ساره بیات و «اسرافیل» با بازی هدیه تهرانی را ساخته بود و حالا «تی‌تی» با بازی الناز شاکردوست یک گام جلوتر از آن‌ها قرار دارد.
قاسمی|شهرآرانیوز -  «تی‌تی» سومین اثر آیدا پناهنده است که به موضوع زنان می‌پردازد. پناهنده پیش از این، فیلم‌های «ناهید» با بازی ساره بیات و «اسرافیل» با بازی هدیه تهرانی را ساخته بود و حالا «تی‌تی» با بازی الناز شاکردوست یک گام جلوتر از آن‌ها قرار دارد، چون «تی‌تی» در عین حال که فیلمی زنانه است، به بیان متفاوت یک مفهوم انسانی می‌پردازد.

 

تضادها و تناقض‌های باورپذیر

«تی‌تی» فیلمی است؛ پر از تضاد بین آدم‌ها و اشیا؛ گویی اسکلت اصلی فیلم بر روی همین تضادها بنا شده است. یک دانشمند مقابل یک فرد بی‌سواد، فرمول‌های مهم فیزیک در مقابل یک حس انسانی و حتی مرگ همه بشر و کره زمین مقابل تولد یک انسان قرار می‌گیرد. در کنار این تضادها، تناقض‌های شخصیتی بازیگران نیز تأمل‌برانگیز است.
 
ما در این فیلم زنی به‌ظاهر ناتوان و به‌قول شخصیت‌های فیلم «خل‌وچل» را می‌بینیم که بهتر از مردهای اطرافش زندگی‌کردن را بلد است. از سوی دیگر با مردی روبه‌رو هستیم که در عین اینکه زنی را دوست دارد، از او به شکلی غیرانسانی سوءاستفاده می‌کند.
 
از سوی دیگر «تی‌تی» فیلمی کاملا زنانه است که برخلاف بسیاری از فیلم‌های زنانه، نه‌تنها زن‌ها را ضعیف و ناچار نشان نمی‌دهد، بلکه یک روح قدرتمند را در وجود زنی به‌ظاهر ضعیف، توسری‌خور و بی‌سواد قرار می‌دهد؛ زنی که در عین سادگی بیش از حد، از تیزهوشی متفاوت و ظرافت بالایی در رفتار برخوردار است.
 
 
نگاهی به فیلم «تی‌تی» آیدا پناهنده | یک زنانه معناگرا
 
 

جلوه‌ای متفاوت از الناز شاکردوست

چیزی که نمی‌شود در فیلم «تی‌تی» نادیده گرفت، بازی زنده و پر از سرزندگی الناز شاکردوست است. بازیگری که در سال‌های گذشته جلوه‌ای متفاوت از آنچه در فیلم‌های دهه۸۰  بازی می‌کرد، از خود نشان داده است. گویی پس از «شبی که ماه کامل شد» الناز شاکر دوست بازیگر دیگری شد. بااین‌حال آنچه از شاکردوست در «تی‌تی» می‌بینیم، نه‌تنها چهره، لهجه و لباس متفاوت اوست که قدرت او در یک بازی ظریف و بدون غلو است؛ بازی‌ای که در مقابل حضور پر شور و حرارت هوتن شکیبا و حتی در کنار بازی خنثای پارسا پیروزفر خودش را کاملا نشان می‌دهد.
 

تلاش برای فیلمی معناگرایانه

در کنار نقدهایی که به ضعف کارگردانی و فیلم‌برداری فیلم «تی‌تی» شده است، ویژگی‌ای که این فیلم را به اثری عمیق بدل می‌کند، طرح معنا در آن است. در این فیلم می‌بینیم که چطور مفاهیم و مضامین کنار هم قرار می‌گیرند تا یک معنای انسانی از آن متبادر شود و بگوید ارزش یک انسان می‌تواند در برابر ارزش نجات بشر قرار گیرد.
 
اینکه این مفهوم درست است یا غلط بحث دیگری است، اما به‌نظر باید تلاش سازندگان این فیلم را در ساخت فیلمی معناگرایانه ستود. به‌نظر می‌رسد آیدا پناهنده در بیان معنای انسانی و طراحی آن با استفاده از وصل برخی تصاویر به هم، سعی کرده است خودش را به فیلم‌سازان اروپایی نزدیک کند تا این فیلم زنانه در کنار نشان‌دادن قدرت یک زن ساده روستایی، یک فیلم معناگرایانه هم به شمار آید.
 
 
درباره فیلم «ابلق» نرگس آبیار | جشنواره فجر ۳۹
 
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->