پیش بینی قیمت ارز و دلار (چهارشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۳) پیش بینی قیمت طلا و سکه (چهارشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۳) پیش‌بینی بورس (چهارشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۳)| روند بازار خنثی می‌ماند؟ زلزله ۴.۵ ریشتری در سیرچ کرمان (۱۱ دی ۱۴۰۳) خدمت به زائران امام رضا (ع) باعث افتخار است ویدئو | یارانه نقدی دهک‌های ۸ تا ۱۰ قطع می‌شود | همه پرسی برای قطع ۱۵۰ میلیارد دلار یارانه پنهان وزیر صمت برای جبران خسارت قطع برق و گاز صنایع بسته ویژه‌ای ارائه کرد چرا ترکمنستان گاز صادراتی خود را به روی ایران بست؟ قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۱ دی ۱۴۰۳) | ریزش ۷۸ میلیونی آریزو ۸ قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۱ دی ۱۴۰۳) | ری‌را ۲۰ میلیون تومان ارزان‌تر شد مهلت استفاده از بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث، فردا (۱۲ دی ۱۴۰۳) تمام می‌شود بازگشت بورس به مدار مثبت | وضعیت امروز بازار سهام (۱۱ دی ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: رهبر انقلاب با بررسی مجدد FATF در مجمع موافقت کردند طلا و سکه در مشهد باز هم گران‌تر شد (۱۱ دی ۱۴۰۳) بررسی قیمت امروز موبایل‌های شیائومی (۱۱ دی ۱۴۰۳) | ردمی نوت ۱۳ پرو حدود ۱۶ میلیون تومان نرخ امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۱ دی ۱۴۰۳) سود خریدوفروش تسهیلات تکلیفی ازدواج به جیب دلالان می رود | بازار سیاه وام ازدواج درآمد مالیاتی دولت به بیش از ۸۱۲ همت رسید کوچ سرمایه‌گذاران خودرو به بازار طلا و ارز افزایش نرخ دلار چه تأثیری بر بازار لوازم خانگی مشهد گذاشت؟ | رکود شدید در بازار سهم پرداخت مالیات کارمندان و کارگران ۶۶ درصد بیشتر از همه اصناف خریدوفروش پاسپورت برای رجیستری‌کردن گوشی آیفون ویدئو | معاون اول رئیس‌جمهور: ارز باید تک‌نرخی شود بازار خودرو تا پایان سال ۱۴۰۳ به کدام سو می‌رود؟ | مهار دلار، مهار خودرو امضای قرارداد وام نهضت ملی مسکن ۲۷ درصد کاهش یافت وام نهضت ملی مسکن ۶۵۰ میلیون تومان شد قالیباف: اقداماتی مانند استیضاح در اوج بحران قیمت ارز، خطاست + فیلم لیموشیرین در مشهد به کیلویی ۲۵ هزار تومان رسید | نرخ عمده فروشی ۶۰ نوع میوه و صیفی جات اعلام شد (۱۱ دی ۱۴۰۳) پیش‌بینی مهم‌ترین تحولات بازار ارز‌های دیجیتال در سال جدید میلادی
سرخط خبرها

خودرو‌های مشکل‌دار سایپا در زیمباوه جنجال‌آفرین شدند

  • کد خبر: ۵۸۹۷۶
  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
خودرو‌های مشکل‌دار سایپا در زیمباوه جنجال‌آفرین شدند
خودرو صادراتی که بر مبنای حضور در مختصات جغرافیایی دیگر، قرار بوده با قوانین رانندگی آن خطه سازگاری پیدا کند، اما این اتفاق نصفه‌ونیمه افتاده است. به این صورت که فرمان خودرو به سمت راست منتقل شده، اما دکمه کنترل آینه و... در همان سمت چپ باقی مانده است.
محمدناصر حق‌خواه | شهرآرانیوز؛ حدود ۲ ماه پیش بود که فیلمی در فضای مجازی دست‌به‌دست شد و از رونمایی محصول جدید ایران‌خودرو به نام «تارا» خبر می‌داد؛ خودرو جدیدی که قبل از رونمایی هم به سبب نامی که برایش انتخاب شده بود، حاشیه‌هایی را در پی داشت.
عده‌ای معتقد بودند: «ای کاش اسم بهتری می‌ذاشتین روی خودرو» و عده‌ای دیگر بر این باور بودند که ظاهر خودرو نسبت به محصولات دیگر این شرکت جذاب‌تر و دوست‌داشتنی‌تر است: «کوئیک رو تازه امروز دیدم. زیباتر از چیزی بود که فکر می‌کردم.»
 
داستان اصلی، اما وقتی شروع شد که فیلم رونمایی از این محصول با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در فضای مجازی بازنشر شد. فیلمی که در آن، بعد از اقدام به استارت‌زدن، ماشین روشن نمی‌شد. این اتفاق حاشیه‌های زیادی را در فضای مجازی به دنبال داشت و درنهایت گروه ایران‌خودرو اعلام کرد روشن‌کردن خودرو در سالن موسوم به استایل محصولات ایران‌خودرو به‌علت بسته‌بودن فضا، ممنوع بوده و رعایت این موضوع به‌ویژه در حضور بازدیدکنندگان دارای اهمیت مضاعفی بوده است و لب کلام اینکه خودرو نباید روشن می‌شد! حالا هم دوباره صحبت از یک اتفاق مشابه و متفاوت است.
 
این مرتبه صحبت از کوئیک سایپاست در آن طرف مرز‌ها و در قاره آفریقا. خودرو صادراتی که بر مبنای حضور در مختصات جغرافیایی دیگر، قرار بوده با قوانین رانندگی آن خطه سازگاری پیدا کند، اما این اتفاق نصفه‌ونیمه افتاده است. به این صورت که فرمان خودرو به سمت راست منتقل شده، اما دکمه کنترل آینه و... در همان سمت چپ باقی مانده است. طبق معمول این اتفاق از دید کاربران فضای مجازی دور نمانده است و عکس‌های آن دارد در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود و اظهارنظر‌های مختلف مردم را به دنبال داشته است.


صادرات خنده!

شرکت سایپا علاوه بر ارائه خدمات به مردم خودمان، اقدام به صادرات خودرو به خارج از کشور هم می‌کند. در تازه‌ترین صادرات، در خودرو کوئیکی که به زیمباوه صادر شده است، فرمان به سمت راست منتقل شده، ولی دکمه کنترل آینه و... در همان سمت چپ مانده است! بنابر اعلام شرکت سایپا، قرار بر این بوده است که خودرو کوئیک با نام Mureza Prim۸ به تولید برسد و در گام اول در کشور زیمباوه فروخته شود.
 
اما موضوعی که الان از هر چیزی پررنگ‌تر شده است، تفاوت‌های ظاهری عجیب در این خودرواست. آن طور که مشخص است، فرمان این خودرو در کوئیک یا همان Mureza Prim۸ جابه جا شده و از سمت چپ به سمت راست رفته است، اما نکته جالب اینجاست که دکمه‌های کنترل آینه و بالابر همچنان در سمت چپ است. رسانه‌ای آفریقایی در مطلبی که درباره این انتقال نوشته است، به همکاری مورزا با سایپا و قدمت این خودروسازی اشاره کرده است که به نیم قرن می‌رسد. سایپا کوئیک نیز هاچ بکی مناسب در همه شرایط توصیف شده است و مردم این کشور استقبال خوبی هم از این خودرو کرده اند.

بازار خودرو در زیمباوه و بسیاری از کشور‌های آفریقایی در انحصار خودرو‌های دست دوم ژاپنی و اروپایی است و حال شرکت‌های خودروسازی آفریقایی قصد دارند با عرضه خودرو‌های ارزان قیمت، مشتریان را به خرید خودرو‌های صفرکیلومتر تشویق کنند که یکی از این محصولات کوئیک، محصول جدید سایپا است. حالا فارغ از مسئله کلان صادرات خودرو و ضربه به تولیدات داخلی که تصویر ناخوشایندی از ما و صنعت خودروسازی ما به جا می‌گذارد، کاربران ایرانی و در فضای مجازی این موضوع را برای اظهار نظر بسیار مناسب دیده اند.


وقتی همه دیدند!

این کلیپ کوتاه دیده اند به شدت پربازدید شده و نظر‌های زیادی درباره آن نوشته شده است و توئیت‌های بسیاری درباره اش زده اند. کاربری نوشته است: «حالا اینا می‌تونن سوار نشن و همون خودرو‌های خودشون رو سوار بشن، ما چه کار کنیم که چاره‌ای نداریم؟» کاربر دیگری پیامی به این شرح دارد: «هیچ وقت فکر نمی‌کردم شرمنده مردم زیمباوه بشیم.» و دیگری به او جواب داد: «اصلا زیمباوه مگه شوخی نبود؟ واقعا جایی به اسم زیمباوه هست؟»

کاربر دیگری که ظاهرا بسیار عصبانی بوده توئیت کرده است که: لیاقت برخی خودروسازی‌های ما همینه که در عرصه جهانی آبروشون بره. به ما که جنس بی کیفیت داد، هیچ کس نتونست صداش رو به مسئولان برسونه. چوب خدا صدا نداره!»

در مقابل، کاربر دیگری از در شوخی و خنده به این ماجرا نگاه کرده و با یادآوری پیکان‌های قدیمی نوشته است: «اینکه چیزی نیست، یه عمر با پیکانی رانندگی کردیم که برف پاک‌کنش برعکس بود.».
اما کاربری دیگر فارغ از شوخی ها، نظری به نسبت مستدل‌تر داد: «وقتی یک پروژه‌ای درست پشتوانه علمی و آزمایش‌های عملی نداشته باشد، محصولش چنین چیزی می‌شود که فقط ظاهرش شبیه خودرواست نه چیز‌های دیگرش.»

به هرحال و جدا از همه شوخی‌ها و سرگرم شدن‌های مردم در فضای مجازی، اهمیت تولید و صادرات محصولات باکیفیت به خارج از ایران آن قدر مهم است که چنین مسئله‌ای را در حد یک شوخی بامزه از سر نگذرانیم و هم از مسئولان شرکت‌های خودروساز و هم از دیگر صادرکنندگان بخواهیم که نه برای اعتبار خودشان و برندشان که برای نام و اعتبار کشورمان هم که شده است، در این طور مسائل دقت بیشتری کنند. به ویژه در این سال‌ها که اهمیت تولید و نقش مهم آن در رشد اقتصادی تأکید همه مسئولان و بزرگان کشور است. هرچند شاید اگر حرف ما قرار بود به جایی برسد، زودتر و درباره همین محصولات بی کیفیت خودرویی به جایی می‌رسید!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->