عربستان: چارچوبی یکپارچه و عملی برای اجرای راهکار دو دولتی در فلسطین داریم تشکیل کارگروه نظارت بر توزیع کالا‌های اساسی در کمیسیون اصل ۹۰ فرانسه تهدید کرد: تا پایان تابستان به ایران برای دستیابی به توافق هسته‌ای مهلت می‌دهیم ویدئو| وزیر اقتصاد: بسته حمایتی اقتصادی دولت را به زودی تشریح می‌کنم بیانیه نیروهای مسلح یمن: تل‌آویو را با موشک هدف قرار دادیم (۷ مرداد ۱۴۰۴) حمله موشکی یمن به سرزمین‌های اشغالی پرواز‌های فرودگاه بن گوریون را متوقف کرد قالیباف: غزه امروز یک کشتارگاه و یک صحنهٔ جرم است قالیباف: رژیم صهیونیستی با حمله به ایران منشور ملل متحد را نقض کرد واکنش ترامپ به تصمیم انگلیس برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین ماجرای خودکشی نظامی صهیونیست که روزی ۶ بار حمام می‌کرد ویدئو| نبرد خاموش با ناتوی اطلاعاتی در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه گمانه زنی‌هایی درباره گزینه احتمالی برای جانشینی زلنسکی پژمانفر: فراجا زیرساخت‌های ابلاغ کروکی الکترونیک به طرفین تصادف را فراهم کند تاکید پزشکیان بر توزیع نظام سلامت بر اساس خرید راهبردی و پرداخت عملکردی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه: مساجدی که تنها به اقامه نماز می‌پردازند «سکولار» محسوب می‌شوند جزئیاتی از ضربات ایران به رژیم صهیونیستی در جنگ ۱۲ روزه عراقچی به تاجیکستان سفر می‌کند (۷ مرداد ۱۴۰۴) عبدالرضا داوری به ۶ ماه حبس و شلاق محکوم شد؟ توضیحات سخنگوی دولت درباره تعطیلی یک هفته‌ای (۷ مرداد ۱۴۰۴) برقراری نخستین پرواز مستقیم مسافربری کره شمالی به روسیه (۷ مرداد ۱۴۰۴) رژیم صهیونیستی برای توافق با حماس ضرب‌الاجل تعیین می‌کند نیرو‌های قسد با ارتش سوریه ادغام می‌شود اعتراف ترامپ به قحطی گسترده در غزه وزیر امور خارجه: برای مذاکرات هنوز چیز خاصی تنظیم نشده است تأکید رادان بر آمادگی نیروی انتظامی برای برقراری نظم و امنیت آخرین وضعیت شکایت قوه قضائیه از نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی
سرخط خبرها

ابلاغ سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذار

  • کد خبر: ۵۹۱۰
  • ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۸
ابلاغ سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذار
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری را ابلاغ کردند: «سیاستها به قوای سه‌گانه ابلاغ شود. سه قوه موظفند اقدامات را زمان‌بندی و پیشرفتها را گزارش نمایند».

به گزارش شهرآرانیوز، متن سیاستهای کلی نظام قانون‌گذاری مصوّب رهبر معظم انقلاب که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تنظیم شده است، به این شرح است:
 
بسم الله الرّحمن الرّحیم

سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری

١- توجه به موازین شرع به‌عنوان اصلی‌ترین منشأ قانون‌گذاری در تنظیم و تصویب طرح‌ها و لوایح قانونی.

۲- ارزیابی و پالایش قوانین و مقررات موجود کشور از حیث مغایرت با موازین شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ایجاد سازوکار لازم برای تضمین اصل چهارم قانون اساسی.

٣- تعیین سازوکار مناسب برای عدم مغایرت مقررات با قانون اساسی.

۴- نظارت بر عدم مغایرت یا انطباق قوانین با سیاست‌های کلی نظام، با همکاری شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و تصویب قوانین لازم برای تحقق هریک از سیاست‌های کلی نظام.

۵- تعیین حدود اختیارات و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات با ارائه‌ی تعریف روشن و مشخص از «قانون»، «آیین‌نامه، تصویب‌نامه و بخشنامه موضوع اصل ۱۳۸»، «قانون آزمایشی و اساسنامه موضوع اصل ۸۵»، «برنامه و خط‌مشی دولت و تصمیمات موضوع اصل ۱۳۴»، «آراء وحدت رویه و ضوابط موضوع اصل ۱۶۱» و سایر مقررات و همچنین طبقه‌بندی و تعیین هرم سیاست‌ها، قوانین و مقررات کشور بر اساس نص یا تفسیر اصول قانون اساسی حسب مورد، از طریق مجلس شورای اسلامی.

۶- تعیین حدود اختیارات مجلس در اصلاح لوایح با رعایت اهداف لایحه.

۷- تعیین محدوده‌ی اختیار مجلس در تصویب ساختار و مفاد بودجه‌ی سالانه‌ی کل کشور (پیش‌بینی درآمدها، هدف‌گذاری‌ها، موارد هزینه و...) با تصویب قانون لازم و اصلاح آیین‌نامه‌ی داخلی مجلس.

۸- تعیین وظایف دولت و مجلس در مورد تعداد وزرا و وظایف و اختیارات آنان، وظایف قانونی رئیس‌جمهور موضوع اصل ۶۰ و ۱۲۴ قانون اساسی و هرگونه ادغام، الحاق، انتزاع و ایجاد سازمان‌های اداری، از طریق تصویب قانون.

۹- رعایت اصول قانون‌گذاری و قانون‌نویسی و تعیین سازوکار برای انطباق لوایح و طرح‌های قانونی با تأکید بر:
- قابل اجرا بودن قانون و قابل سنجش بودن اجرای آن.
- معطوف بودن به نیازهای واقعی.
- شفافیت و عدم ابهام.
- استحکام در ادبیات و اصطلاحات حقوقی.
- بیان شناسه‌ی تخصصی هر یک از لوایح و طرح‌های قانونی و علت پیشنهاد آن.
- ابتناء بر نظرات کارشناسی و ارزیابی تأثیر اجرای قانون.
- ثبات، نگاه بلندمدت و ملی.
- انسجام قوانین و عدم تغییر یا اصلاح ضمنی آن‌ها بدون ذکر شناسه‌ی تخصصی.
- جلب مشارکت حداکثری مردم، ذی‌نفعان و نهادهای قانونی مردم‌نهاد تخصصی و صنفی در فرایند قانون‌گذاری.
- عدالت‌محوری در قوانین و اجتناب از تبعیض ناروا، عمومی بودن قانون و شمول و جامعیت آن و حتی‌الامکان پرهیز از استثناهای قانونی.

۱۰- تعیین عناوین قوانین جامع، تبویب، تنقیح و تعیین شناسه‌ی قوانین موجود کشور در طول برنامه‌ی ششم توسعه.

۱۱- تعیین سازوکاری از سوی مجلس شورای اسلامی برای تشخیص قابلیت طرح در مجلس (موضوع اصل ۷۵ قانون اساسی) قبل از طرح و اعلام وصول.

۱۲- ضابطه‌مندسازی و تعیین نصاب بالا برای ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام در موارد تعارض مصوبه‌ی مجلس با نظر شورای نگهبان.

۱۳- بازنگری در مصوباتی که بر اساس مصلحت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است از حیث تعیین دوره‌ی اعتبار مصلحت.

۱۴- رعایت صلاحیت ذاتی قوای سه‌گانه در قوانین مربوط به تشکیل نهادهایی از قبیل شوراهای عالی؛ بازنگری در قوانین موجود این نهادها؛ پیش‌بینی سازوکار کارآمد قانونی لازم برای تضمین عدم مغایرت مصوبات آن‌ها با قوانین عادی.

۱۵- تعیین اولویت‌های قانون‌گذاری با محوریت: گره‌گشایی از امور اجرایی کشور، اصول اجرانشده‌ی قانون اساسی، سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی نظام، برنامه‌ی پنج‌ساله‌ی توسعه و مطالبات رهبری.

۱۶- رعایت تدابیر فرماندهی کل نیروهای مسلح در قانون‌گذاری برای نیروهای مسلح.

۱۷- ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ رعایت، تمکین و احترام به قانون و تبدیل آن به یک مطالبه‌ی عمومی.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->