زمان ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی جانبازان با اضافه شدن مدل‌های جدید تمدید شد تشکیل ۵۴ پرونده تخلف در حوزه فروش لوازم مدارس در مشهد (۲۲شهریور۱۴۰۳) وزارت جهاد کشاورزی: بیش از ۱۶۰ هزار میلیادر تومان به حساب گندمکاران واریز شد معاملات برخط طلا قانونی شد پیش‌بینی بازار خودرو مشهد در شش‌ماه دوم سال جاری (۲۱ شهریور ۱۴۰۳) بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۲۱ شهریور ۱۴۰۳) + جدول قیمت خودرو‌های داخلی افزایشی شد (۲۱ شهریور ۱۴۰۳) پنجاهمین حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران چه زمانی برگزار می‌شود؟ وزارت صمت ارز تخصیصی بانک مرکزی را به چه کسی داده است؟ واکنش خنثی بورس به رئیس جدید | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۱ شهریور ۱۴۰۳) قیمت مرغ و تخم‌مرغ در بازار امروز (۲۱ شهریور ۱۴۰۳) تعطیلی تمامی میادین میوه و تره‌بار مشهد در روز‌های پنجشنبه (۲۲ شهریور ۱۴۰۳) و شنبه (۳۱ شهریور) بیش از ۷۰ هزار میلیارد ریال املاک و مستغلات در مزایده تملیکی عرضه می شود نرخ امروز طلا و سکه در مشهد اعلام شد (۲۱ شهریور ۱۴۰۳) سال ۱۴۰۲ کل بودجه عمرانی خراسان رضوی ۳.۳ همت بوده است اعلام نحوه فعالیت طلافروشی‌های مشهد در روز پنجشنبه (۲۲ شهریور ۱۴۰۳) قیمت ۳ خودرو وارداتی جدید اعلام شد ذخیره آب موجود در سد‌های خراسان رضوی رو به کاهش است پول بنزین را روی قیمت خودرو گرفته‌اید، حواستان هست؟ نرخ دلار رشد کرد | قیمت امروز ارز، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۱ شهریور ۱۴۰۳) رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی مشهد: شرکت‌های خودرویی ماه‌ها پول مردم را نگه می‌دارند و بدقولی می‌کنند سرانه تولید مسکن در کشور «۱۷ متر» است کدام منطقه تهران بین خریداران پرطرفدار است؟ خسارت سرمای زودرس پاییزی به محصولات کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه افزایش حق مسکن کارگران چه شد؟ قیمت امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۲۱ شهریور ۱۴۰۳) | محصول جدید پاییزی وارد میوه فروشی‌ها شد
سرخط خبرها

۲ درصد کرایه تاکسی‌های اینترنتی سهم شهرداری‌ها شد

  • کد خبر: ۵۹۶۴
  • ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۴
۲ درصد کرایه تاکسی‌های اینترنتی سهم شهرداری‌ها شد
 شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی ۲ درصد از هر کرایه را به شهرداری‌ها می‌دهند تا صرف برنامه‌های کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی در شهر‌ها شود.

به گزارش شهرآرانیوز، علی پیرحسین‌لو مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در رشته توئیتی درباره دستورالعمل فعالیت تاکسی‌های اینترنتی توضیح داد.
به گفته وی، تاکنون قانون مشخص و همه‌جانبه‌ای برای این شرکت‌ها وجود نداشت. در دستورالعمل دولت، هم فعالیت شرکت‌ها در این زمینه قانونی و رسمی شده، و هم ضوابط مربوط به شرکت و خودرو و راننده مشخص شده است.
در این دستورالعمل، فعالیت شرکت‌های حمل و نقل مسافر مبتنی بر اینترنت و استقلال آن‌ها به رسمیت شناخته شده و در عین حال ضابطه‌های قانونی این فعالیت و نحوه نظارت مشخص شده است. این شرکت‌ها زیرمجموعه شهرداری و نهاد دیگری نخواهند بود، اما وزارت کشور و شهرداری‌ها بر آن‌ها نظارت خواهند کرد.
دستورالعمل به نحوی تنظیم شده که دغدغه‌ها و نیاز‌های هر چهار ذی‌نفع اصلی را در نظر بگیرد: مسافران، رانندگان، شرکت‌ها و شهرداری‌ها هرکدام مسائلی داشتند که اگر دیده نمی‌شد، کلاف تاکسیرانی اینترنتی همچنان پیچیده می‌ماند. چیزی که تهیه شده، تا حد قابل توجهی قابل دفاع و همه‌جانبه است.
یکی از تعهدات شرکت‌های اینترنتی حمل مسافر، حفظ محرمانگی اطلاعات و حریم شخصی کاربران است. مهم‌ترین نکته اینکه دسترسی و رصد تلفن همراه کاربران (مسافر و راننده) برای جلوگیری از فعالیت کاربران از سایر نرم‌افزار‌ها ممنوع شده. اطلاعات خودرو‌ها و رانندگان در سامانه وزارت کشور ثبت می‌شود.
موضوع آلودگی هوا جدی گرفته شده و خودرو‌های فرسوده و آلاینده به تدریج از چرخه فعالیت حذف می‌شوند: از نیمه دوم ۹۹ خودرو‌های با عمر بالای ۱۵ سال، از نیمه دوم ۱۴۰۰ خودرو‌های بالای ۱۳ سال و از نیمه دوم ۱۴۰۱ خودرو‌های بالای ۱۰ سال (مثل تاکسی‌ها) مجاز به فعالیت در تاکسیرانی اینترنتی نیستند.
خودرو‌های مسافربر اینترنتی بعد از این باید معاینه فنی خود را مثل بقیه وسایل نقلیه عمومی دریافت کنند؛ یعنی هر ۶ ماه یک بار میزان پوشش بیمه این خودرو‌ها مشابه ضوابط آژانس‌ها خواهد بود. پلاک خودرو‌ها هم باید با استان محل فعالیت همخوانی داشته باشد
راننده‌ها باید ضمن رعایت تعهدات کلی در قبال مسافر مثل داشتن گواهینامه و بیمه و رساندن به مقصد و اعلام قبلی هزینه و...، اعتیاد و سوء پیشینه نداشته باشند یا استعلام صلاحیت از اداره اماکن بگیرند. هر راننده هم برای حفظ ایمنی مسافران، حداکثر ۱۲ ساعت در شبانه‌روز مجاز به سرویس‌دهی است.
اختیار تعیین قیمت و هزینه سفر با شرکت‌ها است. اما اگر هزینه سفر بالاتر از تعرفه تاکسی‌های تلفنی باشد، باید قبل از سفر از طریق اپلیکیشن به مسافر اعلام شود. شرکت‌ها درباره قیمت و بقیه الزامات خود، موظف به پاسخگویی، رفع اشکال و در صورت لزوم جبران خسارت شده‌اند.
شرکت‌ها باید قبل از ورود به هر شهر، با شهرداری آن قرارداد ببندند. شهرداری بدون دخالت در رابطه مالی مسافر، راننده و شرکت، باید ۲ درصد کرایه هر سفر را دریافت و خرج کاهش آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل عمومی کند. در عوض، این شرکت‌ها از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌شوند. ·
خودرو‌های شخصی که به عنوان تاکسی اینترنتی فعالیت می‌کنند، باید با نصب علامت‌های مشخص‌کننده پشت شیشه جلو، متمایز شوند و در هنگام تردد از خودرو‌های شخصی قابل تشخیص باشند. تاکسی‌های هر شهر هم در صورت موافقت شهرداری‌ها می‌توانند در تاکسیرانی اینترنتی فعالیت کنند.

منبع:مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->