شهردار مشهدمقدس: دستگاه حفار تونل خط ۳ متروی مشهد به زودی وارد قاسم‌آباد می‌شود گل‌های پاییزی به زودی میهمان مشهد می‌شوند  یادی از حاج علی شمقدری، یار دیرین رهبر معظم انقلاب | نیم قرن غیرت و صدق و وفا درباره محله «مهرآباد» که روزگاری از گزینه‌های سرمایه‌گذاری انگلیسی‌ها و یهودیان بود | توطئه‌چینی با تریاک مشهد علیه چین ترافیک پرحجم در بزرگراه شهید چراغچی، میدان فهمیده و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۵۴۲ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۵ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) خیابان ثنایی۳ در محله خاتم‌الانبیا(ص) مشهد در انتظار بازگشایی تهیه مدل جامع ریسک فرونشست زمین در مشهد لزوم تغییر محدوده کلان‌شهر مشهد شهروند خبرنگار | درخواست تغییر مسیر برخی از خطوط اتوبوسرانی مشهد + پاسخ نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: شورای ششم با شعار توجه به حاشیه شهر، از مردم رأی گرفت بازدید شهردار و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهدمقدس از پروژه‌های منطقه ۵ | بازگشایی بولوار کرامت مشهد ظرف یک ماه آینده رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد: ایران ۳۰ سال دیگر کشور سالمند است | از سیاست‌های جوانی جمعیت حمایت می‌کنیم ثبت نام ۶۸ هزار و ۵۰۰ نفر برای استفاده از خدمات شهرداری در حوزه سرویس مدارس در مشهد هزینه نگهداری معابر شهر مشهد: ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال درباره کوچه «مهرافروز»، یکی از فرعی‌های محله سرشور مشهد | میان «چهنو» و «آرام» باغ بی‌برگی است اعمال‌قانون ۱۷۹۳ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۷ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۳) ترافیک پرحجم در بزرگراه شهید چراغچی و اطراف حرم امام‌رضا(ع) (۲۶ شهریور ۱۴۰۳) اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب در مشهد ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: بسیاری از چالش‌های محلات با پروژه‌های زودبازده برطرف شد مدیریت شهری مشهد به استقبال مهر می‌رود | سرویس‌دهی ویژه حمل و نقل عمومی به دانش‌آموزان مشهدی آماده باش کامل خدمات شهری مشهد در پی بارش باران (۲۵ شهریور ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ساخت راه‌آهن گرگان - ‌مشهد با تأمین منابع مالی از بازار بورس

  • کد خبر: ۵۹۹۸۷
  • ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
ساخت راه‌آهن گرگان - ‌مشهد با تأمین منابع مالی از بازار بورس
وزیر راه‌ و شهرسازی: ساخت راه‌آهن گرگان‌-مشهد در ۵ سال با تأمین منابع مالی از بازار سرمایه اجرا می‌شود.
علیرضا ظهیری|شهرآرانیوز - پس از سال‌ها انتظار، چندین بار کلنگ‌زنی و وعده‌های مختلف برای ساخت خط‌ریلی راهبردی مشهدبجنوردگرگان، بالاخره وعده چندی پیش دولت مبنی بر تأمین‌مالی ساخت این پروژه ملی از طریق بازار سرمایه گویا عملی شده است و وزیر راه‌وشهرسازی دیروز در گرگان اعلام کرد که این پروژه ریلی در بازه زمانی ۵ ساله با بهره‌گیری از روش تأمین مالی از طریق بازار سرمایه ساخته می‌شود.

پروژه راه‌آهن مشهدبجنوردگرگان یک پروژه ملی و راهبردی در حوزه حمل‌ونقل کشور است. این پروژه یک‌خطه و طول آن حدود ۵۷۰ کیلومتر است که هزینه ساخت آن بیش از ۸ هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده بود و ظرفیت بار این پروژه ۶/۱ میلیون تن و ظرفیت مسافر این خط‌ریلی ۲ میلیون تا ۴ میلیون نفر است. این پروژه جزو پروژه‌هایی است که ۱۰ سال از شروع آن می‌گذرد و در دولت‌های مختلف چندین بار کلنگ‌زنی شده است و در این سال‌ها چندین‌وچند بار فرایند‌های مختلفی اعم از حضور شرکت‌های داخلی یا استفاده از فاینانس برای تأمین مالی آن آزموده شده و گاه جزو اولویت‌های دولتمردان قرار گرفته و گاه از دستورکار خارج شده است.
این پروژه ریلی نخستین بار سال ۱۳۸۸ با حضور رئیس وقت مجلس شورای اسلامی و وزیر وقت راه‌وشهرسازی کلنگ‌زنی شد و ۳ بار دیگر این کلنگ به‌زمین خورد، اما موانع اجرای آن حل نشد.
 
با این حال، در مهر ۴ سال بعد و در جریان سفر مقام معظم رهبری به خراسان‌شمالی و با دستور ویژه ایشان، دولت ۱۴۴ میلیون یورو از محل شرکت مهاب‌قدس برای اجرای این پروژه به پیمانکار (آستان‌قدس) اختصاص داد تا راه‌آهن شمال‌شرق وارد فاز اجرایی شود. مدتی بعد دولت در نشستی تأمین منابع اجرایی پروژه را مصوب کرد، اما باز هم این خط‌ریلی وارد فاز اجرایی نشد و پس از مدتی وزیر نیرو خواستار لغو این مصوبه شد تا این خط‌ریلی از طریق فاینانس اجرا شود. در همین راستا قرارداد اولیه با یک شرکت چینی منعقد و مقرر شد تا انجام خدمات مهندسی، طراحی و همچنین تأمین مصالح و عملیات اجرایی پروژه شامل زیرسازی، روسازی، علایم، ارتباطات و ساختمان ایستگاه‌ها ازسوی شرکت مسکن و عمران قدس‌رضوی انجام شود که از این مسیر هم به‌سرانجام نرسید و چندی پیش وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرد که چندین پروژه مهم حوزه راه این وزارتخانه از طریق بازار سرمایه تأمین‌مالی خواهد شد تا مسیر دیگری برای تکمیل این پروژه‌ها امتحان شود.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه‌وشهرسازی، در همین راستا روز گذشته که وزیر راه‌وشهرسازی به گرگان رفته بود، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که راه‌آهن گرگان‌بجنوردمشهد در ۵ سال با تأمین منابع مالی از طریق بازار سرمایه ساخته می‌شود. محمد اسلامی افزود: این پروژه از جمله پروژه‌هایی است که آثار اجتماعی مهمی را در منطقه برجای می‌گذارد و در اولویت‌های وزارت راه‌وشهرسازی برای اجرا قرار دارد؛ در نظر داریم از طریق بازار سرمایه، تأمین‌مالی این پروژه انجام شود و هدف از این کار، سرعت‌دادن به‌اجرای پروژه است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون مجوز ورود این طرح در بازار سرمایه دریافت شده و وارد اقدامات مالی و حقوقی آن شده‌ایم؛ به‌زودی فراخوان اجرای این پروژه، اطلاع‌رسانی عمومی می‌شود؛ این پروژه، پروژه‌ای ۵ ساله است که اگر دچار وقفه نشود، در زمان ازپیش‌تعیین‌شده تکمیل می‌شود و به‌بهره‌برداری می‌رسد.
اسلامی پروژه ریلی گرگان‌مشهد را از ۹پروژه اولویت‌داری برشمرد که از طریق بازار سرمایه تأمین‌مالی خواهند شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->