مصرف ۳۰ درصد گاز کشور در استانهای تهران و البرز فرزین خبر داد: پرداخت تسهیلات مسکن به ۸۰۰ هزار متقاضی بلاتکلیف تشکیل پرونده ۴۰ میلیارد ریالی برای یک نانوای متخلف در مشهد (۱۸ دی ماه ۱۴۰۳) بخشنامه جدید بانک مرکزی برای ساماندهی و نظارت بر بازار رمزارزها آخرین وضعیت بازار سرمایه | رشد ۵۰ هزار واحدی بورس (۱۸ دی ۱۴۰۳) سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس: افزایش خودسرانه قیمت نان توجیه ندارد خراسان رضوی رتبه دوم تولید تخم‌مرغ کشور را دارد قیمت ارز‌های دیجیتال در بازار امروز (سه‌شنبه، ۱۸ دی ۱۴۰۳) چند؟ | بیت‌کوین دوباره اوج گرفت قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران، امروز (سه‌شنبه، ۱۸ دی ۱۴۰۳) چند؟ ریزش قیمت دلار تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ (۱۸ دی ۱۴۰۳) مهشید اشتری، نفر اول بخش بانوان در جدیدترین رنکینگ تنیس روی میز جهانی وام مسکن زوجین کفاف خرید چند متر خانه را می‌دهد؟ سود سهام عدالت معوقه چقدر است؟ | جزئیات مرحله دوم سود سهام عدالت ۱۴۰۳ هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال ارزش تخلفات کشف‌شده در حوزه کشاورزی خراسان رضوی است قیمت خودرو در بازار امروز (سه‌شنبه، ۱۸ دی ۱۴۰۳) | پژو پارس، شاهین، رانا، ساینا، جک و لاماری چقدر قیمت خورد؟ + جدول قیمت‌ها تولید ماهی‌های زینتی در شهرستان مشهد ۲۰ درصد افزایش یافت قراردادهای کارموقت و کارمعین کارگران دوره آزمایشی ندارند قیمت طلای جهانی، امروز (سه‌شنبه، ۱۸‌ دی ۱۴۰۳) + جزئیات آیا مزد ۱۴۰۴ کارگران در جلسه امروز شورای عالی کار (۱۸ دی ۱۴۰۳) تعیین می‌شود؟ بار سنگین فقر بر دوش مستأجران قالیبافان چگونه از مستمری بازنشستگی و ازکارافتادگی بهره‌مند می‌شوند؟ رجیستری آیفون در سامانه جامع تجارت آغاز شد (۱۷ دی ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: آزادسازی معادن منجمد شده را پیگیری می‌کنیم کاهش ۰.۴ درصدی نرخ بیکاری در پاییز ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل تغییر سهامداران مستقیم شرکت تولیدکننده روغن خوراکی بهشهر تکذیب شد گرانفروشی و عدم درج قیمت، در صدر تخلفات لاستیک فروشان مشهد (۱۷ دی ۱۴۰۳) اطلاعیه جدید عرضه خودرو‌های وارداتی منتشر شد | آغاز ثبت‌نام از امروز (۱۷ دی ۱۴۰۳) + جزئیات بررسی قیمت روز موبایل‌های شیائومی (۱۷ دی ۱۴۰۳) محدودیت عرضه روغن در بازار تکذیب شد (۱۷ دی ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

راز نفت‌زدایی از بودجه ایران

  • کد خبر: ۶۲۱۳
  • ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴
راز نفت‌زدایی از بودجه ایران
رضا کربلائی کارشناس مسائل اقتصادی

نفت‌زدایی از بودجه ایران ازجمله گزینه‌های پیش روی دولت برای رهایی از اعتیاد دخل‌وخرج جاری خود به دلارهای نفتی است و گام نهادن دولت در این مسیر هم‌زمان با فشارها و تنگناهای ناشی از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه صنعت نفت و نظام بانکی ایران با چاشنی انفعال اتحادیه اروپا، قابل دفاع است، اما نیازمند آسیب‌شناسی و کالبدشکافی دقیق است؛ چراکه صفر کردن اعداد درآمدی دولت از محل فروش نفت برای تأمین هزینه‌های جاری، صورت‌مسئله است و سیرت آن این است که دولت به معنای نماد حاکمیت ملی تا چه اندازه قادر خواهد بود که پس از پاک‌سازی «عدد» درآمدهای نفتی در بودجه جاری، «اثر» آن را هم پاک کند. این چالش جدی دولت است و به‌تنهایی قادر به کاستن از اثرات ناشی از فشار تحریم‌ها علیه صادرات و فروش نفت ایران و انتقال و استفاده از درآمدهای ارزی نیست و ضرورت دارد تا در این مسیر دشوار، دیگر ارکان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیرنده انتصابی و انتخابی هم به دولت کمک کنند.
البته این نقد بر عملکرد دولت وارد است که در سال‌های گذشته، فرصت اصلاح برخی فرایندها و ساختارهای اقتصادی را از دست‌ داده و می‌توانست در شرایط آرام تورمی و ثبات نسبی اقتصادی، دست به اصلاح سیاست‌های اقتصادی بزند، اما اکنون و در اوج فشارهای ناشی از تحریم و دشواری‌های تورم بالا و رشد ضعیف و ناپایدار اقتصادی، چگونه می‌توان از دلارهای نفتی دل برید و بودجه جاری کشور را بدون نفت اداره کرد؟
دست‌کم بر اساس آنچه تاکنون عیان شده، دولت از 2مسیر اصلاح نظام یارانه‌های انرژی و افزایش پایه‌های مالیاتی تصمیم دارد تا وابستگی بودجه جاری را به نفت به کمترین حد ممکن برساند. روشن است که وقتی از یارانه سنگین و پنهان انرژی و اصلاح آن سخن گفته می‌شود، مراد دولت اصلاح قیمت حامل‌های انرژی است و وقتی از تکیه‌ بر درآمدهای مالیاتی خبر می‌دهد، بیش از آنکه به افزایش پایه‌های جدید مالیاتی نظر داشته باشد، دست‌کم در گام نخست به دنبال معافیت‌زدایی از مالیات‌هاست. به‌طور روشن دولت می‌خواهد دامنه اشخاص حقوقی عمدتا وابسته به نهادهای عمومی مشمول معافیت‌های مالیاتی را تغییر دهد و در این مسیر البته با مقاومت‌های جدی مواجه خواهد شد. تردیدی نباید داشت که اصلاح نظام مالیاتی از 2مسیر ممکن است و هر 2مسیر باید هم‌زمان طی شود و یکی را قربانی دیگری نکرد. مسیر نخست پایان دادن بی‌انضباطی و تبعیض مالیاتی و مالیات‌گریزی قانونی در قالب معافیت‌های مالیاتی گسترده است و مسیر دوم شناسایی کانال‌های اقتصاد زیرزمینی و برخورد با مالیات‌گریزی گسترده در لایه‌های زیرین اقتصاد ایران است. نکته مهم در ارتباط با یارانه‌های پنهان انرژی، اینکه این مهم بدون یک اجماع ملی و وحدت نظر نظام سیاسی کشور و البته همراهی و مشارکت مردم به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. پس در هر 2راه دولت نیازمند گفت‌وگوی درون سطوح حاکمیتی و البته با مردم و نخبگان است.
اگر دولت و نظام سیاسی دنبال نفت‌زدایی از بودجه جاری است و می‌خواهد اثر آن را پاک کند، نه عدد آن را، دست‌کم 2اصلاح جدی را نباید از نظر دور بدارد؛ اصلاح سیاست‌های ارزی و اصلاح سیاست‌های مالی با هدف انضباط مالی دولت. دولت می‌تواند بودجه‌نویسی کند و میزان رقم درآمدهای نفتی در بودجه جاری را صفر کند، اما بودجه‌ریزی ایجاب می‌کند تا رانت آشکار و نهان از بودجه و خارج از بودجه صفر شود و اقتصاد به رانت دلارهای نفتی عادت نکند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->