سرخط خبرها

پاییز در بوستان وکیل‌آباد

  • کد خبر: ۶۶۳۸
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵
پاییز در بوستان وکیل‌آباد
مدیر باغ وکیل‌آباد از اقدامات پاییزی در باغ وکیل‌آباد می‌گوید

نجمه موسوی کاهانی
دبیر شهرآرامحله منطقه9

باغ و بوستان‌های شهر در فصل تابستان میزبان مردمی است که می‌خواهند گرمای این فصل را زیر چتر درختان به سر کنند اما قدم‌زدن روی برگ‌های خشک پاییزی در هزار رنگ درختان باغ‌های قدیمی حال و هوای دیگری دارد. باغ وکیل‌آباد به‌عنوان یک بوستان تفریحی با 7باغ متنوع می‌تواند زیباترین لحظات را برای پاییز شهروندان ما رقم بزند. با رضا داوطلب، مدیر این بوستان، درباره اقدامات پاییزی باغ صحبت می‌کنیم. 
داوطلب از حفظ زیبایی‌های بصری فصل پاییز این‌طور می‌گوید: با توجه به بارندگی‌های بهار امسال و پربارو برگ‌بودن درختان در فصل تابستان، پیش‌بینی می‌کنیم با برگ‌ریزانی که خواهیم داشت پاییز زیبایی داشته باشیم. به‌منظور حفظ این زیبایی‌ها تصمیم بر این است که در چندین مسیر برگ‌های پاییزی را در مسیرها نگهداریم که برای بحث دید و نگاه پاییزی عابران و عکاسی هنرمندان علاقه‌مند به این فصل مناسب است و فضای پاییزی را با خش خش برگ‌ها در زیر پای رهگذران ایجاد می‌کند. ما در بحث نظافت مسیرها با وجود برگ‌های رنگارنگ موارد لازم را در نظر می‌گیریم تا در عین پاییزی‌بودن مسیر نظافت به طور کامل انجام شود.
وی درباره نگهداری خاک در این فصل بیان می‌کند: در بحث آماده نگه‌داشتن فضای سبز و رفتن  به‌سمت کلش( زیر و رو کردن فضای سبز) و آماده نگه‌داشتن خاک و فضای سبز طبق روال هر سال، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است. این‌کار به دلیل نفوذ آب بیشتر در فصل زمستان انجام می‌شود. در قسمت‌های جنگلی که با توجه به بازدید زیاد زائر در تابستان امسال کوبیدگی بیشتری صورت گرفته سبک‌سازی خاک به‌طور ویژه انجام می‌شود. زیرو رو کردن خاک باعث می‌شود برگ‌های درختان به‌عنوان کود عمل کرده و خاک را برای باروری بهتر زمین در سال آینده آماده کند. ترمیم جوی‌های آب از دیگر مباحثی است که با آغاز فصل پاییز در دستورکار ما قرار می‌گیرد.
داوطلب با تأکید بر اینکه از هرگونه همکاری تشکل‌های مردم‌نهاد استقبال می‌کند، می‌افزاید: ما هیچ مشکلی با تشکل‌های مردمی نداریم فقط از نهادها می‌خواهیم قبل از هر اقدامی با ما هماهنگ باشند. به این دلیل که سیستم آبیاری ما غرقابی است و در بعضی موارد آب‌بندها را با لاستیک یا مقوا می‌بندیم. آبیاری این باغ به صورت ثقلی و روان است و به سبک جوی و پشته انجام می‌شود. با کشیدن این پلاستیک‌ها توسط فعالان محیط زیست با مشکل روبه‌رو می‌شویم. هنگامی که نهادهای مردمی در قالب اقدامات محیط زیستی آن‌ها را جمع می‌کنند، باعث دوباره‌کاری در انجام آبیاری‌های ما می‌شوند. نهادهای مردمی این نکته را در نظر داشته باشند که باغ وکیل‌آباد پیمانکار دارد و وظیفه نظافت برعهده ماست، اما نهادهایی که می‌خواهند به‌طور نمادین فعالیت کنند با هماهنگی این‌کار را انجام دهند. در برخی موارد نیز که از پلاستیک استفاده نکرده و این مسیرها را با چوب بسته‌ایم برخی افراد از این چوب‌ها برای درست‌کردن آتش استفاده کرده‌اند.
داوطلب در ادامه می‌گوید: حال و هوای پاییزی در هوای سرد هم مردم را به اینجا می‌کشاند. مدرسه‌ها هم اردوهای دانش‌آموزی برگزار می‌کنند که ما در خدمت آن‌ها هستیم. ما به خواسته مدارس احترام می‌گذاریم و هر محل را که بخواهند در تمام باغ در اختیار آن‌ها قرار خواهیم داد. من همیشه این شعار را دارم که
هر کس این باغ را برای تفریح انتخاب کند یک روز خاطره‌انگیز و بدون حادثه را خواهد گذراند. خوشبختانه تاکنون حادثه و مشکل امنیتی در اینجا نداشته‌ایم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->