از نشست دوحه ۳ چه می‌دانیم؟ دیوار کوتاه دانش‌آموزان اتباع | وزیر آموزش‌وپرورش: حضور دانش‌آموزان اتباع دلیل تراکم کلاس‌های درس است + فیلم نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان: انتقال نگرانی‌های تهران درباره افغانستان، از اهداف ما در دوحه۳ است کوله‌پشتی‌ها و پوستر‌ها | روایت انتخاباتی محمدکاظم کاظمی سخنگوی طالبان: امیدوارم هرچه خیر مردم ایران است از صندوق بیرون بیاید + فیلم حضور باشکوه ایرانیان مقیم افغانستان در پای صندوق‌های رأی در ۵ نمایندگی سیاسی ایران آغاز رأی‌گیری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌ جمهوری اسلامی ایران در شهر مزارشریف افغانستان + فیلم سرکنسول ایران در هرات: پنج نمایندگی ایران در افغانستان فردا شعبه اخذ رای هستند قطار حامل کمک‌های ایران با استفاده راه آهن خواف – هرات به ایستگاه روزنک رسید وزیر دفاع پاکستان: ما از حمایت ایران در مبارزه با تروریست‌ها برخورداریم | اما طالبان اینگونه نیستند هفتمین جشن همدلی مهاجران افغانستانی در مشهد برگزار شد + فیلم تیم ملی کریکت افغانستان در یک قدمی فینال جام جهانی احمد مسعود بر نقش مردم در آینده افغانستان تاکید کرد شرکت‌های ایرانی بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان پیروزی تیم ملی کریکت افغانستان در برابر استرالیا برای نخستین‌بار نصرت حق‌پرست، ورزشکار افغانستانی، دربرابر حریف آمریکایی خود به پیروزی رسید تمایل کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی برای گفت‌وگو با طالبان ابراز نگرانی سازمان ملل درباره وضعیت نیاز‌های بشردوستانه در افغانستان نماینده دائم ایران در سازمان ملل: به توانایی طالبان برای مقابله با تهدیدات تروریستی تردید داریم
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

بررسی وضعیت کودکان کار افغانستانی در مشهد

  • کد خبر: ۶۷۶۹۹
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
  • ۱
بررسی وضعیت کودکان کار افغانستانی در مشهد
سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد از ایران به دلیل ساماندهی کودکان کار افغانستانی قدردانی کرد. ۳۱۵ کودک افغانستانی در مرکز نگهداری کودکان کار صدف نگهداری می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد پس از بازدید از مرکز نگهداری کودکان خیابانی صدف در این شهر اظهارداشت: گفتار نیک، رفتار نیک و پندار نیک از قدیم بخشی از فرهنگ مردم ایران بوده و از جمهوری اسلامی توقع همین است که رفتار نیک و انسانی با این کودکان داشته باشد.

 

وی ادامه داد: ما این حسن رفتار‌ها را به دیده قدر می‌نگریم و از دست اندرکاران جمع آوری ساماندهی کودکان خیابانی به خاطر انجام اعمال شایسته تشکر و قدردانی می‌کنم.

 

انصار از معاون دادستان مشهد درخواست کرد که نحوه کمک رسانی به  کودکان افغانستانی این مرکز را در غالب یک طرح کارشناسی ارایه نماید تا کنسولگری افغانستان در مشهد در هماهنگی با وزارت خارجه این کشور به صورت مداوم به این افراد کمک کند.

 

این دیپلمات افغانستانی تاکید کرد: اگر برای کودکان کار فرهنگ سازی شود و  در این مراکز آموزش ببیند می‌توانند پس از بازگشت به افغانستان تکیه گاه اقتصادی خانواده‌های خود شوند.

 

بررسی وضعیت کودکان کار افغانستانی در مشهد

 

۳۱۵ کودک افغانستانی در مرکز صدف نگهداری می‌شود

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی نیز در حاشیه‌ی این نشست گفت: تا کنون در طرح سایبان مهر ۴۵۶ کودک شناسایی شده‌اند که ۱۴۰ نفر آن‌ها ایرانی و ۳۱۵ نفرشان کودکان غیر ایرانی می‌باشند.

 

دکتر مسعود فیروزی اظهار داشت: از کل کودکان شناسایی شده، ۳۷۰ کودک در مرکز غربال، با گرفتن تعهد از خانواده و با هماهنگی دادستانی، تحویل خانواده شده‌اند و ۷۷ کودک به علت شناسایی نشدن خانواده، به بهزیستی تحویل شده‌اند تا در مورد آن‌ها فرایند توانمندسازی انجام شود.

 

وی خاطرنشان ساخت: طرح «سایبان مهر» با محوریت بهزیستی و با هماهنگی مقام قضایی در حال اجراست و نتایج بسیار خوبی در این طرح بدست آمده است که می‌تواند در یک طرح جامع‌تر در سطح کشور اجرایی شود.

 

فیروزی یادآور شد: در جلسه هم‌اندیشی امروز، بهزیستی، مدیر کل اداره اتباع استانداری، معاون دادستان و نمایندگی وزارت خارجه در شرق کشور، گزارش‌هایی از چگونگی اجرای این طرح ارائه کردند و بخش‌هایی از آیین‌نامه‌ی اجرایی طرح در خصوص وظایف دستگاه‌های مختلف نیز مطرح شد.

 

وی افزود: آقای جابر انصاری، سرکنسول افغانستان نیز مطالبی در خصوص حقوق انسانی و شهروندی این کودکان بیان کرد و بر لزوم همکاری همه دستگاه‌ها و بکارگیری امکانات لازم برای توانمندسازی کودکان و خانواده‌هایشان با حفظ کرامت انسانی تأکید نمود.

 

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی گفت: در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که گزارش وضعیت نهایی طرح به نمایندگی وزارت خارجه و سرکنسول افغانستان ارائه شود که اقدامات بعدی طرح انجام گیرد.

 

فیروزی تأکید کرد: مقرر شد پس از دریافت گزارش، سرکنسول افغانستان فراخوانی از تجار، توانگران، خیرین و مراکز خیریه‌ی تحت نظارت این نهاد انجام دهد تا آن‌ها با رسالت مسؤولیت اجتماعی در جهت حمایت مادی و معنوی از این طرح اقدامات لازم را داشته باشند.

 

وی ادامه داد: آموزش، توانمندسازی اجتماعی، اشتغال خانواده و افزایش کیفیت زندگی کودکان اتباع، از جمله مواردی بود که در این همکاری مورد تأکید قرار گرفت.

 

وی در زمینه‌ی رویکرد قانونی به مسئله‌ی کودکان اتباع خاطر نشان کرد: آنچه در آیین‌نامه‌ی اجرایی طرح دیده شده، این است که مدیر کل اتباع استانداری در این زمینه، مسؤولیت دارد و در خصوص تأمین هزینه‌ها و نحوه‌ی تعامل و خدمات به این کودکان تعیین تکلیف می‌کند.

 

۳۲۰ هزار تبعه خارجی در خراسان رضوی زندگی می‌کنند

حسین احمدی سرپرست اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی استان خراسان رضوی نیز در این نشست خاطرنشان کرد: حدود ۳۲۰ هزار تبعه خارجی در خراسان رضوی زندگی می‌کنند و مدیریت این حجم از مهاجرین برای مسئولان استان کار سخت و دشواری است.

 

ارائه خدمات به کودکان ملیت ندارد

مسعود فیروزی سرپرست بهزیستی خراسان رضوی در ادامه گفت: هیچ تفاوتی در نحوه ارایه خدمات بهزیستی بین کودکان افغان و ایرانی و جود ندارد.

 

نیره عابدین زاده معاون دادستان مشهد و مدیر برنامه ساماندهی کودکان کار و خیابانی مشهد، حسین احمدی سرپرست اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی، آقای ابوالفتحی نماینده وزارت امور خارجه و مسعود فیروزی سرپرست اداره کل بهزیستی استان خراسان رضوی در این نشست حضور داشتند.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ریحانه
Sweden
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۷
0
0
با عرض سلام. ریحانه هستم که در کشور سوعد زندگی میکنم. منو همسرم قصد کمک به کودکان کار افغانستانی هستیم که بجای کار در خیابان ها ، مشغول درس خواندن شوند. چون امکان آمدن به ایران را نداریم ، از این جهت به شما پیام میفرستم تا بتوانم آنها را پیدا ‌کنیم . ممنون میشم کمکم کنید
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->