۳۲۴ نقض آتش‌بس با لبنان توسط رژیم صهیونیستی پیش بینی قیمت ارز و دلار (یکشنبه ۹ دی ۱۴۰۳) پیش بینی قیمت طلا و سکه (یکشنبه ۹ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (یکشنبه ۹ دی ۱۴۰۳)| بازار وارد فاز خنثی می‌شود؟ کاهش مصرف گاز در صنایع، توقف تولید را در پی دارد تأمین گوشت مرغ ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۴ در مشهد و خراسان رضوی کلید خورد (۸ دی ۱۴۰۳) درباره مرحوم مهندس باقر مستوفی، پدر صنعت پتروشیمی ایران | مرد چالش‌های بزرگ ساعات کاری بانک‌ها تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۳ اعلام شد نقش صادرکنندگان در جهش نرخ ارز چیست؟ بررسی قیمت امروز موبایل (۸ دی ۱۴۰۳) | شیائومی نوت ۱۳ چند؟ افزایش ۲ تا ۴۰ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های خارجی (۸ دی ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۸ دی ۱۴۰۳) | سورن پلاس ۸۴۱ میلیون تومان شد برنامه قطعی برق در مشهد تغییر کرد (۸ دی ۱۴۰۳) طلا در مشهد از مرز ۵.۲ میلیون تومان هم عبور کرد (۸ دی ۱۴۰۳) موتور سهام کوچک بازار سرمایه روشن شد | افت ۲۱ هزار واحدی شاخص بورس (۸ دی ۱۴۰۳) وزیر نفت خبر داد: افزایش ظرفیت تولید نفت تا حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز برای خرید عرضه اولیه «آواک» فقط ۲ ساعت فرصت دارید (۸ دی ۱۴۰۳) هر باک بنزین سوپر، ۱.۶ میلیون تومان! فاصله کوتاه نرخ طلا در مشهد با ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی شدن (۸ دی ۱۴۰۳) قیمت بنزین سوپر وارداتی اعلام شد (۸ دی ۱۴۰۳) | عرضه بنزین سوپر وارداتی تا آخر سال صعود سه‌پله‌ای تولید فولاد ایران در دنیا بیش از نیمی از کل سپرده‌های بانکی کشور، در استان تهران قرار دارد! خانه‌های کلنگی در تهران نجومی شد دلار بازار آزاد در محدوده ۸۱ هزار تومان (۸ دی ۱۴۰۳) | سکه از ۵۶ میلیون تومان عبور کرد اعتمادسازی، پیش‌نیاز توسعه اقتصادی سود سهام عدالت خود را چگونه یک‌جا دریافت کنیم؟ طلای جهانی یخ زد | قیمت طلا در بازار جهانی امروز (۸ دی ۱۴۰۳) چند؟ اعلام جزئیات پیش‌فروش برخی از محصولات سایپا از روز دوشنبه (۱۰ دی ۱۴۰۳) آخرین مهلت ثبت درخواست محصولات ایران‌خودرو اعلام شد
سرخط خبرها

پراید به‌ قیمت فورد!

  • کد خبر: ۷۱۶۴۲
  • ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
پراید به‌ قیمت فورد!
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی

آزادسازی واردات خودرو یا آزادسازی بازار و صنعت خودرو؟ ۳ دهه است که هنوز نظام تصمیم‌گیری در کشور به این چالش پایان نداده است. وقتی در سال ۱۳۸۳ پیکان را بازنشسته کردند، امید‌ها به احیای صنعت خودروسازی ایران در یک فضای رقابتی شکل گرفت، اما یک خطای دید و تصمیم اشتباه باعث شد پس از آن زنجیره بازار خودرو از خودروساز گرفته تا خودروسوار دچار گسست شود و همه خود را به‌گونه‌ای بازنده وضعیت کنونی بدانند.

 

در جریان مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری دوباره بحث واردات و آزادسازی صنعت خودرو مطرح شد تا جایی که یکی از نامزد‌ها از این سخن گفت که خودرو بی‎‌کیفیت داخلی را به‌قیمت فورد آمریکایی می‎فروشیم.

 

تردیدی وجود ندارد که مصداق آشکار خودرو بی‌کیفیت در ایران، خودرو پراید است که پس از بازنشسته‌شدن پیکان همچنان یکه‌تاز باقی مانده است و چه‌بسا تا ۴ سال آینده نیز همچنان پرایراد و پرطرف‌دار باقی بماند. آزادکردن واردات خودرو بدون دراختیارداشتن راهبرد و برنامه شفاف برای آزادسازی اقتصاد و البته صنعت خودرو از قیدوبند‌های قیمت‌گذاری‌ها و انحصارها، راهگشای مسیر آینده و برای خودروسواران مطمئن نخواهد بود و آنچه گاه به‌عنوان آزادکردن واردات خودرو مطرح می‌شود، عمدتا حول ۳ محور جبران بخشی از کسری بودجه دولت، شکل‌گیری صوری رقابت در بازار خودرو و همچنین برخورداری گروه‌های ذی‌نفع از مواهب انحصار‌ها در واردات خودرو قابل ارزیابی است.

 

افزون بر اینکه نباید فراموش کرد در سال‌های وفور درآمد‌های نفتی، واردات مونتاژی نیز در صنعت خودرو شکل گرفت که نتیجه آن تولد خودرو‌های چینی بود که نطفه آن‌ها در جای دیگری شکل گرفت و در خاک ایران پس از چندماه استراحت و نگه‌داری متولد شدند و به‌بازار آمدند. وقتی صحبت از واردات خودرو می‌شود، باید از آزادسازی صنعت خودرو نیز دفاع کرد تا خودروسازان داخلی آزاد باشند که شریک تجاری و صنعتی برای خود پیدا کنند و با سرمایه‌گذاری مشترک محصولات خود را تولید و عرضه کنند.

 

پاشنه آشیل خودروسازان داخلی در همین مسئله نهفته است که آن‌ها از هر حیث گرفتار هیولای تفکرات دولتی و نظارتی هستند و هم دولت‌ها و هم مجلس و حتی دستگاه قضایی کشور هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که خودروسازی صنعتی نیست که تا این اندازه ارکان حاکمیتی آن را حساس بدانند و بر سر آن اختلاف داشته باشند. حکایت بازار و صنعت خودرو ایران حکایت شخصی است که در سال‌های دور بازار داخلی را ناموس نامید و ورود خودرو‌های خارجی را تعرض به ناموس صنعتی ایران خواند و دیگری پاسخش داد که اگر روزی پدرومادری تصمیم گرفتند که ناموس خود را به ازدواج فرد خارجی درآورند، تکلیف چیست؟

 

اگر دنبال خرید خودرو ارزان و باکیفیت هستیم، راه آن فقط واردکردن خودرو نیست. باید بپذیریم بازار و صنعت خودرو باید آزاد شوند و شرط این آزادی برداشته‌شدن تحریم‌ها و آزادی خودروسازان در رقابت و شراکت جهانی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->